کاهش مضرات داروی متوترکسات با مصرف اسید فولیک
کاهش مضرات داروی متوترکسات با مصرف اسید فولیک

کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری های کلیه و کبد و یا پسوریازیس دارند، شایع می باشد.

کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری های کلیه و کبد و یا پسوریازیس دارند، شایع می باشد. زمانیکه اسید فولیک برای درمان کمبود آن مصرف می شود، باید به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل بعلاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می باشند.

همچنین اسید فولیک برای کاهش مضرات داروی متوترکسات (methotrexate) که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، تجویز می گردد. در سایت درمانی پسوریازیس درباره این که چه افرادی باید اسیدفولیک استفاده کنند و چه عارضه هایی در اثر کمبود اسیدفولیک در بدن بوجود می آید. با ما همراه باشید.

اسید فولیک:

اسید فولیک (Folic Acid) یکی از انواع ویتامین های گروه B است و برای رشد سلول ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم می باشد. واژه فولات (Folate) همان فولیک اسیدی بوده که در منابع طبیعی یافت می شود. اسید فولیک نسخه دست ساز فولات بوده و در مکمل ها یافت می شود.

چه میزان فولیک اسید باید مصرف نماییم؟

میزان پیشنهادی مصرف (RDA) اسید فولیک شامل هم اسید فولیک موجود در خوراکی ها و هم اسید فولیک موجود در مکمل ها به قرار ۴۰۰ میکروگرم در روز و آخرین سطح مصرف قابل تحمل (UL) میزانی است که فرد با مصرف این مقدار مکمل نیز باز ایمنی و سلامت بدنش بخطر نیافتاده و دچار مشکل نمی شود. مصرف بیشتر از این حد با دستور پزشک مجاز بوده ولی در غیر این صورت مجاز نمی باشد.

منابع طبیعی فولیک اسید کدام اند؟

سبزجات از جمله اسفناج، بروکلی و کاهو؛

لوبیا، نخود فرنگی و عدس؛

میوه هایی همچون لیمو، موز، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی و عنبه؛

جگر و قلوه جگر نباید در بیماران پسوریازیس استفاده شود.

زرده تخم مرغ، شیر؛

دانه های آفتابگردان و حبوبات نیز از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات این ویتامین کدام اند؟

آلرژی به فولیک اسید، بعضی افراد ممکن است به فولیک اسید و یا محصولاتی که حاوی آن هستند آلرژی داشته باشند و باید از مصرف اسید فولیک خودداری نمایند.

عوارض جانبی، اسیدفولیک عموما بی خطر بوده، بعضی از عوارض جانبی آن در مقادیر بالای مصرف شامل تهوع، نفخ شکم، باد معده و بی خوابی است.

تداخلات دارویی، مقادیر بالای اسید فولیک می تواند تاثیر بعضی از داروهای ضد صرع را کم کند. اگر شما داروی خاصی مصرف می کنید باید با پزشک درباره مصرف فولیک اسید مشورت نمایید.

بعضی از انواع داروها همچون داروهای درمان دیابت، داروهای خواب آور و بعضی از انواع آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح فولیک اسید در بدن شما می گردد.

خطرات، اسید فولیک بعضی اوقات باعث پنهان شدن علایم بعضی از بیمار های خطرناک که در نتیجه کمبود ویتامین B12 هستند، می شود.