کرم آواژه موضعی برای درمان ضایعات پسوریازیس
کرم آواژه موضعی برای درمان ضایعات پسوریازیس

آواژه موضعی (Avage topical) برای درمان پسوریازیس و یا آکنه استفاده می شود.

آواژه موضعی (Avage topical) برای درمان پسوریازیس و یا آکنه استفاده می شود. این محصول یک داروی رتینوئیدی است که با ویتامین A ارتباط دارد. این دارو بر روی رشد سلول های پوستی اثر دارد.

نحوه استفاده از این دارو:

بخش اطلاعات دارویی آن را مطالعه کنید و حتما از پزشک مشورت بگیرید.

این دارو تنها بر روی پوست استفاده می شود. اگر برای درمان آکنه استفاده شود، باید محل مبتلا به بیماری تمیز و خشک شود. اگر برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، باید مطمئن باشید که قبل از استفاده از این دارو محل ضایعه تمیز و خشک باشد.

این دارو باید در حد کمی استفاده شود، معمولا یک بار در روز کاربرد دارد، در شب ها با دستور مستقیم پزشک. دوز این دارو به وضعیت طبی و پاسخ درمانی وابسته است.

اگر از فرم کفی این دارو استفاده می کنید قبل از مصرف باید خوب تکان دهید.

این دارو باید به طور منظم مصرف شود تا حداکثر اثرات درمانی آن را ببینیم، پس باید این دارو را سر زمان مشخص شده استفاده کنید.

دوز این دارو به پاسخ درمانی و وضعیت طبی وابسته است.

اگر علائم شما بهبود نیافت و یا بدتر شد از پزشک مشورت بگیرید.

این دارو نباید در چشم ها و پلک ها و یا دهان و یا داخل واژن استفاده شود. اگر این دارو با این نواحی تماس داشت باید با مقدار فراوانی آب بشوئید.

پس از استفاده از این دارو دستان خود را بشوئید مگر آن که این دارو برای درمان دست ها استفاده شده باشد. اگر از این دارو برای درمان دست ها استفاده می کنید نباید دست ها با چشم هایتان تماس داشته باشد.

اگر از کرم یا لوسیون های مرطوب کننده استفاده می کنید، حداقل ۱ ساعت قبل از استفاده از این دارو فاصله بگذارید.

چون این دارو از راه پوست جذب می شود ممکن است برای جنین مضر باشد، پس کسانی که قصد بارداری دارند یا باردار هستند، نباید از این دارو استفاده کنند و باید با پزشک مشورت کنند.

این دارو در موارد زیر کاربرد دارد:

پسوریازیس

چروکیدگی پوست صورت

آکنه

پیگمانتاسیون شدید پوست صورت

کاهش پیگمانتاسیون پوست صورت

لکه های کوچک و قهوه ای بر روی پوست صورت

عوارض جانبی:

ممکن است موارد زیر رخ دهد:

خارش

سوزش

قرمزی

تحریک پوست

خشکی پوست

درد در محل استفاده از این دارو

به یاد داشته باشید که پزشک به این علت این دارو را برای شما تجویز کرده است که مزایای آن از معایب آن بیشتر است، البته هر دارویی عوارض مخصوص به خود را دارد.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر رخ داد فورا به پزشک اطلاع دهید:

قرمزی، تحریک و پوسته پوسته شدن شدید ناحیه ی مبتلا که این دارو استفاده شده است.

راش

بویژه در صورت، گلو و زبان

سرگیجه ی شدید

مشکلات تنفسی

نکاتی که باید به آن توجه کنید؟

پیش از استفاده از این دارو در مورد تمامی آلرژی ها و آلرژی های احتمالی به داروهای مرتبط با ویتامین A و یا سایر رتینوئید ها مثل ایزوترتینوئین به پزشک اطلاع دهید. این دارو ممکن است شامل موادی باشد که باعث مشکلات آلرژیک شود.

پیش از استفاده از این دارو شرح حال طبی کاملی از خود به پزشک ارائه دهید، شامل سایر مشکلات پوستی مثل اگزما، سوختگی در اثر آفتاب، ضایعات پوستی تشخیص داده نشده

این دارو ممکن است حساسیت بیشتری به آفتاب بدهد. از مواجهه طولانی مدت با نور خورشید اجتناب کنید. از کرم های ضد آفتاب با حداقل SPF 15 اجتناب کنید و از لباس ها و کلاه های محافظ نور استفاده کنید.

این دارو نمی بایست در طول بارداری استفاده شود چون ممکن است برای جنین مضر باشد. پیش از استفاده از این دارو، زنان باید یک تست بارداری منفی داشته باشند، برای حداقل ۲ هفته. این دارو می بایست در طب دوره های قاعدگی طبیعی شروع شود.

مشخص نیست آیا این دارو در شیر ترشح می شود یا که خیر. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی:

تداخلات دارویی ممکن است بر روی عملکرد این دارو اثر داشته باشد و یا خطرات جانبی جدی آن را افزایش دهد. البته این موضوع شامل تمامی تداخلات دارویی نمی شود. لیستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید.