کرم اگزیدل به صورت موضعی دو بار در روز برای پسوریازیس
کرم اگزیدل به صورت موضعی دو بار در روز برای پسوریازیس

کرم اگزیدل پیمکرولیموس حاوی مهارکننده آنزیم کلسی‌نورین بوده و برای بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس، درماتیت و لیکن پلان کاربرد دارد.

کرم اگزیدل (eczidel) پیمکرولیموس حاوی مهارکننده آنزیم کلسی‌نورین بوده و برای بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس، درماتیت و لیکن پلان کاربرد دارد.

موارد مصرف:

درماتیت آتوپیک (خفیف تا متوسط): به کار بردن لایه نازک از کرم پیمکرولیموس به پوست آسیب دیده دو بار در روز

لیکن پلانوس تناسلی: به صورت موضعی دو بار در روز به مدت ۴ تا ۶ هفته

لیکن پلانوس دهانی: به صورت موضعی دو بار در روز به مدت ۱ ماه

پسوریازیس: به صورت موضعی دو بار در روز

ویتیلیگو: به صورت موضعی دو بار در روز به مدت ۶ تا ۱۲ ماه

روزاسه: دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته

روش به کار گیری کرم:

یک لایه نازک از کرم را به پوست آسیب دیده بمالید. از پانسمان کردن اجتناب کنید. سوزش در محل به کار برده شده بیشتر در چند روز اول می باشد و با بهبود علائم، مرتفع می گردد. زمانی که علائم برطرف شدند استفاده از کرم را قطع کنید. اگر علائم بیشتر از ۶ هفته ماندگاری داشته باشند نیاز به ارزیابی مجدد می باشد. مرطوب کننده ها ممکن است بعد از استفاده از کرم پیمکرولیموس به کار برده شوند. دست ها را پس از استفاده بشویید.

موارد منع مصرف: حساسیت به پیمکرولیموس یا سایر اجزای کرم

موارد هشدار و احتیاط: استفاده طولانی مدت و مداوم از مهارکننده های کلسی‌نورین (از جمله پیمکرولیموس) باید اجتناب شود و استفاده از کرم باید به مناطق درگیری با درماتیت آتوپیک محدود شود. ایمنی استفاده متناوب برای بیشتر از ۱سال ثابت نشده است.

عوارض جانبی: سردرد، تب، سوزش موضعی، آکنه، فولیکولیت، کهیر، تهوع، استفراغ، التهاب بینی و گلو، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سرفه، برونشیت

تداخلات دارویی: پیمکرولیموس ممکن است باعث افزایش اثر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی شود. اثر پیمکرولیموس در مصرف همزمان با مهارکننده های CYP3A4 مثل اریترومایسین، ایتراکونازول، کتوکونازول، فلوکونازول، مسدود کننده های کانال کلسیم و سایمتیدین ممکن است افزایش یابد.

مصرف در حاملگي و شيردهی:

در حاملگی رده C می باشد. در مطالعات حیوانی، عوارض جانبی برای جنین در مصرف موضعی دیده نشده است.

این که پیمکرولیموس وارد شیر انسان می شود، مشخص نیست. به دلیل امکان بروز عوارض جانبی در نوزادان شیرخوار، با توجه به اهمیت این دارو برای مادر، تصمیم به قطع شیردهی و یا قطع دارو باید گرفته شود.
شرایط نگهداری و بسته بندی

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت شود. هر جعبه کرم موضعی اگزیدل %۱ حاوی یک تیوب ۳۰ گرمی می باشد.