کنترل ضایعات پسوریازیس پوست سر با مصرف موضعی روغن جوجوبا
کنترل ضایعات پسوریازیس پوست سر با مصرف موضعی روغن جوجوبا

از این روغن در درمان ضایعات اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می شود.

پسوریازیس پوست سر یک اختلال التهابی است که به وسیله تجمع سریع سلول‌ های پوست بر روی پوست سر مشخص می‌ شود. هنگامی که سلول‌ های پوست با سرعت زیاد تولید می‌ شوند، پوست سر به وسیله لایه‌هایی از سلول‌ های پوستی پوشیده می‌ شود. تشکیل فلس‌ های براق، ایجاد درد و خارش و … در پوست سر برخی از علایم و نشانه‌ های این بیماری هستند.

چون پوست سر دچار درد و خارش است، شخص سعی می‌ کند با خاراندن رنج ناشی را تسکین بخشد. این می‌ تواند حتی باعث آسیب دیدن فولیکول‌ های مو شود که به نوبه خود تاثیر منفی بر رشد موها می‌ گذارد. از آنجا که روغن جوجوبا یک پاک‌ کننده عالی است، شخص قطعا بخاطر استفاده از روغن جوجوبا برای درمان پسوریازیس پوست سر منفعت خواهد برد.

ماساژ آن بر روی پوست سر باعث پاکسازی فلس‌ های پوشیده شده بر روی پوست سر شده و باعث رهایی از خارش می‌ شود. روغن جوجوبا نه تنها پوست سر را مرطوب می‌ کند بلکه رشد مو را نیز افزایش می‌ دهد و به دلیل خاصیت تنظیم چربی پوست و در عین‌حال غیرچرب ‌بودن و تأثیرات ضدالتهابی‌ به‌ عنوان درمان کمکی در بیماری های پوستی قابل استفاده است. از این روغن در درمان ضایعات اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می شود.

درباره گیاه جوجوبا:

درختچه جوجوبا متعلق به جنس Simmondsia و خانواده Simmondsiaceae است. این گیاه بومی بیابان سونورا در جنوب غربی آریزونا و مناطق خاصی از مکزیک و کالیفرنیا است. بومیان آمریکا از خواص دارویی و درمانی روغن استخراج شده از دانه‌های این درختچه آگاه بودند. از سال‌ها قبل، روغن جوجوبا برای درمان پوست خشک، زخم‌ها، سوختگی و کبودی استفاده می‌ شود.

دلیل اینکه چرا روغن جوجوبا در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌ شود، توانایی آن در نفوذ به پوست و کم کردن سرعت از دست دادن رطوبت می‌ باشد. هنگامی که بر پوست سر مالیده می‌ شود، باعث کاهش پوسته ریزی سر می شود. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی آن، از فولیکول مو در مقابل آسیب‌دیدگی محافظت کند.

روغن جوجوبا و پسوریازیس پوست سر:

روغن جوجوبا دارای خواص درمانی بیشماری برای پوست، مو و همچنین تسکین دردهای مفصلی و مفید در درمان بسیاری از بیماری ها و عارضه های پوستی می باشد. از آنجا که تصور می‌ شود ترکیب شیمیایی این روغن بسیار شبیه به چربی پوست است، به مرطوب شدن پوست سر نیز کمک می‌ کند.

می‌ توان از این روغن به عنوان کاندیشن یا هنگامی که موها بعد از حمام هنوز مرطوب هستند استفاده کرد. کسانی که دارای پسوریازیس پوست سر هستند می‌ توانند چند قطره از روغن غیرچرب جوجوبا را به کمک کف دست و انگشتان روزانه به کف سر خود بمالند و از این طریق ضایعات خود را کنترل کنند. این کار نه تنها پسوریازیس پوست سر را کنترل خواهد کرد بلکه باعث افزایش رشد موها نیز خواهد شد.

تست های درماتولوژیكی نشان داد كه وقتی روغن جوجوبا استفاده می شود نرمی و لطافت پوست ۴۵% افزایش می یابد كه این اثر ۸ ساعت بعد از استفاده نیز قابل توجه است. استفاده موضعی روغن جوجوبا در صبح و شب شرایط پوست را در دراز مدت به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. اگر به صورت مرتب استفاده شود، روغن جوجوبا ضایعات پوستی را حداقل تا ۳۰ درصد كاهش می دهد.

ترکیبات شیمیایی:

ترکیبات شیمیایی این روغن به روغن نهنگ بسیار شباهت دارد و به همین دلیل پس از ممنوعیت صید نهنگ و وال جانشین روغن نهنگ گردیده است همچنین اینکه این روغن مزیت های فراوانی نیز نسبت به پیه نهنگ دارد که از مهمترین خواص جوجوبا می توان به خاصیت جذب سریع آن از طریق پوست اشاره کرد. مواد معدنی مانند سلنیوم و همچنین وجود مایع A,B,E خواص بی نظیر آن بدلیل سرشار بودن از ویتامینهای در این روغن میباشد.

کاربردهای دیگر روغن جوجوبا:

کسانی که عادت به استفاده از نرم کننده ها دارند می توانند چند قطره از روغن جوجوبا را به نرم کننده خود بیافزایند؛

با چند قطره از روغن جوجوبا، پوست خود را بعد از دوش ماساژ دهید، دیگر پوستتان خشک نمی شود؛

خواص ضد باکتری و ضد التهابی روغن جوجوبا درمان عالی برای آکنه است. با قرمزی و با کتری پوست مقابله می کند؛

استفاده مداوم از روغن جوجوبا باعث شفافیت و تقویت ناخنها و همچنین نرمی پوست اطراف ناخنها می شود و از ریش ریش شدن ناخن جلوگیری می شود؛

مفید در تسکین درد مفاصل ( آرتریت،نقرص،سیاتیک)؛

مفید در درمان اگزما، آکنه، پیسی ،پسوریازیس و…؛

مفید برای بهبود سریع زخم، سوختگی، آفتاب سوختگی، عرق سوز شدن پوست و هر گونه التهاب پوستی؛