گیاه بابونه بهترین کورتن طبیعی برای درمان پسوریازیس
گیاه بابونه بهترین کورتن طبیعی برای درمان پسوریازیس

گیاه بابونه با نام علمی Matricaria chamomilla بهترین کورتن طبیعی در بین گیاهان دارویی است که دارای اثرات جلدی و خوراکی برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس می ‌‌باشد. گیاه بابونه ضد التهاب پوستی است که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد. بابونه منبع غنی از آنتی اکسیدان های مختلف […]

گیاه بابونه با نام علمی Matricaria chamomilla بهترین کورتن طبیعی در بین گیاهان دارویی است که دارای اثرات جلدی و خوراکی برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس می ‌‌باشد. گیاه بابونه ضد التهاب پوستی است که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد. بابونه منبع غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است و به دکتر گیاهان معروف است. گیاه بابونه برای دفع ناراحتی های پوستی نظیر پسوریازیس، اگزما، کهیر و خارش مفید است. همچنین تازه ترین یافته ها خاصیت گیاه بابونه را در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی نشان می دهد.

گیاهشناسی:

گیاهی است یک‌ساله، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که بصورت خودرو در مزارع و کنار جاده‌ها می‌روید. ساقه آن دارای انشعاباتی است و برگ‌های آن بریدگی‌ های باریک و دراز با ظاهر برگچه مانند دارد. قسمت مورد استفاده این گیاه، کاپیتول‌های آن است که در فاصله ماه‌های اردیبهشت تا مهر ماه، آن را از ساقه جدا می‌کنند.

تاریخچه:

بابونه از قديمي ترين گياهان دارويي شناخته شده توسط انسان است. مردم مصر و يونان باستان از خواص دارويي آن مطلع بوده و براي درمان بعضي بيماريها از اين گياه استفاده مي كرده‌ اند مصريها، روميها و يونانيان باستان از گلهاي بابونه براي درمان آفتابزدگي، تب ها و قولنج استفاده مي كردند. آلماني ها براي توصيف بابونه از عبارتي به نام “alles zutraut” استفاده مي كنند كه مفهوم اين عبارت اين است: “بابونه هر دردي را درمان مي كند”. بابونه در تمام فارماكوپه‌هاي معتبر به عنوان يك گياه دارويي معرفي شده و خواص درماني گل هاي اين گياه مورد بررسي قرار گرفته است .

از مواد مؤثر گلهاي بابونه داروهاي ضد تورم، داروهايي براي معالجعه دل درد، نفخ شكم و زخمهاي پوستي تهيه مي شود. گیاه بابونه در صنايع بهداشتي و آرايشي از مواد مؤثر گل هاي بابونه كرم هاي مرطوب كننده و روشن كننده پوست توليد مي شود. از عصاره گل هاي اين گياه به عنوان افزودني به شامپو جهت تقويت موي سر استفاده مي شود.

ترکیبات شیمیایی:

کاپیتول‌ های این گیاه دارای اسانس هستند. این اسانس در حالت تازه دارای رنگ آبی تیره‌ است که مربوط به وجود ماده‌ای به نام آزولن می‌ باشد و تدریجاً با تأثیر هوا و نور رنگ آن سبز و قهوه‌ ای می‌ شود. این اسانس دارای سزکوئی ترپن‌های b و g و همچنین ماتریکارین (Matricarine) می‌ باشد. گل هاي بابونه داراي اسانس روغني آنته مين ( Anthemine) تانن، فيتوسترول و همچنين ماده اي تلخ بنام اسيد آنته ميك مي باشد.

دیگر خواص دارویی گیاه بابونه:

به دلیل دارا بودن خاصیت آرام بخش، جوشانده گیاه بابونه برای ناراحتی های معده نظیر سوزش سر دل، تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد.

-جوشانده گل بابونه را می توان به عنوان محلول شستشو دهان برای درمان سرطان های دهانی استفاده کرد.

-این گیاه برای تسکین درد و بهبود زخم ها مفید است.

-مصرف گیاه بابونه سیستم ایمنی بدن را تنظیم می برد و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

-گیاه بابونه بر روی فعالتهای مغزی تاثیرات مثبت بسیاری، نظیر تقویت حافظه و درمان تشنج های عصبی و سرع دارد.

-دمنوش بابونه اعصاب را تقویت می ‌کند.

-برای تسکین دردهای عضلانی بابونه بسیار موثر است.

-شست وشوی سر با دمنوش بابونه باعث تقویت می ‌شود، رویش مو را تقویت می‌ کند و باعث جلوگیری از ریزش موی سر می ‌شود.

طرز تهيه و نحوه مصرف:

مصرف خوراکی: یک قاشق مرباخوری (حدود ۵ گرم) در یک فنجان آب جوش دم کرده (پس از ۳ دقیقه) ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

مصرف موضعی : گل‌های بابونه را به مدت ۳ دقیقه در آب بجوشانید و در ظرف در دار بگذارید تا سرد شود و هر هشت ساعت یک بار بر روی ضایعات خود بمالید. مصرف جلدى گیاه بابونه، تأثیر بسزایى در برطرف کردن التهاب‌‌هاى پوستى دارد و ترمیم آسیب‌هاى سطحى پوستی پسوریازیس را تسریع مى ‌کند. صدها سال است که تأثیر ضد التهابی گیاه بابونه به اثبات رسیده و این گیاه موجب درمان و تمیزی پوست از ضایعات پوستی می‌ شود.

موارد منع مصرف:

-از مصرف بابونه و فرآورده های آن در اطراف چشم پرهیز باید کرد.

-بعلت موارد نادر حساسیت در استفاده بصورت موضعی با مقدار کم درمان شروع گردد.

-اسانس آن جهت مصارف داخلي نبايد استفاده شود مگر با نظر پزشك.

-اسانس آن جهت مصارف خارجي در زمان آبستني نبايد مصرف شود.

تداخلات دارویی:

اثر داروهای ضد انعقادی را افزایش میدهد.

مصرف در بارداری:

بعلت اثرات سقط آوری که البته به خاطر اجزاء دیگر گیاه می باشد مصرف مقادیر زیاد آن در ماههای اول بارداری ممنوع است.

مصرف در شیردهی:

 از مصرف زیاد بابونه در دوران بارداری یا شیردهی اجتناب ورزید.

عوارض:

مصرف این گیاه در دوز زیاد می تواند باعث خواب آلودگی شدید با استفراغ شود.

بابونه در بعضی از افراد می تواند باعث بروز اگزما یا حساسیت چشمی شود.

افرادی که باید مورد عمل جراحی قرار گیرند به دلیل احتمال تداخل این گیاه با داروهای بیهوشی، باید دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف این گیاه را متوقف کنند.

به دلیل اینکه بابونه با داروهایی مثل آرامبخش ها، آنتی پلاکت ها، اسپرین ها و دارو هایی از خانواده ایبوپروفن تداخل دارد، در صورت مصرف منظم هر گونه دارو قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده بیش از حد از بابونه موجب تعریق زیاد، ورم چشم، سقط جنین، سردرد و سنگینی سر، پیدایش زخم در دهان، کاهش شیر مادران و ورم پروستات می شود.