تاثیر چشمگیر داروی برادولوماب در درمان پسوریازیس
تاثیر چشمگیر داروی برادولوماب در درمان پسوریازیس

داروی بیولوژیک برادولوماب (brodalumab) رویکردی جدید به درمان پسوریازیس ارائه می کند. مطالعات نشان می دهند چگونه هدف گذاری قسمت های سیستم ایمنی می تواند تاثیر زیادی در بهبود روند بیماری پوستی پسوریازیس داشته باشد و این امر برای سلامت بیماران پسوریازیس می تواند بسیار موثر باشد. برادولوماب (brodalumab): برادولوماب به اصطلاح آنتی بادی مونوکنال نامیده […]

داروی بیولوژیک برادولوماب (brodalumab) رویکردی جدید به درمان پسوریازیس ارائه می کند. مطالعات نشان می دهند چگونه هدف گذاری قسمت های سیستم ایمنی می تواند تاثیر زیادی در بهبود روند بیماری پوستی پسوریازیس داشته باشد و این امر برای سلامت بیماران پسوریازیس می تواند بسیار موثر باشد.

برادولوماب (brodalumab):

برادولوماب به اصطلاح آنتی بادی مونوکنال نامیده می شود که برای مسدود کردن عملکرد یک پروتئین به کار میرود این پروتئین به نام (interleukin 17 (IL-17 می باشد که منجر به پسوریازیس می شود. Brodalumab یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی طراحی شده برای درمان بیماری های التهابی است.

شرکت سازنده:

شرکت امژن، (Amgen)، یک شرکت بیوتکنولوژی و داروسازی آمریکایی است، که به‌ عنوان بزرگترین شرکت مستقل، در زمینه ارائه خدمات و محصولات بیوتکنولوژی در جهان شناخته می‌ شود. Amgen یکی از اولین شرکت ها برای تحقق بخشیدن به وعده علم جدید با آوردن داروهای بی خطر و بدون عوارض بوده که داروی بیولوژیک برادولوماب ساخت این شرکت معروف آمریکایی است.

تحقیقات:

مطالعات جدید گزارش می دهند، دو داروی آزمایشی جدید نوید امید تازه ای برای درمان پسوریازیس و شرایط مرتبط آن مثل آرتریت پسوریازیس می باشند. در یک مطالعه، برادولوماب علائم پسوریازیس را در بیش از ۴۰ درصد از بیماران به طور ۱۰۰ درصد کاهش داد. در گزارشی دیگر همچنین، “کسنتیکس” پیشرفت بیماری پسوریازیس آرتریت را کاهش داد. به گفته پژوهشگر ارشد این پروژه دکتر مارک لبوهل، رئیس درماتولوژی در دانشکده پزشکی مونت سینا در شهر نیویورک؛ برادولوماب به طور چشمگیری قادر به پاک کردن پسوریازیس بود.

برای فاز ۳ مطالعات برادولوماب، (مرحله نهایی مورد نیاز برای تصویب به مواد دارویی ایالات متحده) محققان به صورت تصادفی بیش از ۳۰۰۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید را برای دریافت برادولوماب، استلارا یا دارو نما انتخاب کردند. به گفته لبوهل در حال حاضر استلارا بهترین داروی موجود در درمان پسوریازیس می باشد.

۴۴ درصد از بیمارانی که از برادولوماب استفاده میکردند به میزان ۱۰۰ درصد بهبودی داشتند در مقایسه با ۲۲ درصد که استلارا دریافت می کردند. علاوه بر این بیش از ۶۸ درصد بیمارانی که برادولوماب دریافت می کردند شاهد پاک شدن ۹۰ درصد بیماریشان بودند در مقایسه با ۴۷ درصد کسانی که استلارا مصرف کرده بودند.

یافته های بیماری در شماره ۱ اکتبر مجله پزشکی انگلستان به چاپ رسید.

برادولوماب و آرتریت پسوریازیس:

آمارها نشان داده ،حدودا ۳۰ درصد از افرادی پسوریازیسی مبتلا به آرتریت می شوند. در مطالعه ای دیگر، که بودجه آن توسط سازنده دارو نوارتیس تامین شد، بیش از ۶۰۰ نفر با آرتریت پسوریاتیک را شامل میشد. بیماران میبایست کسنتیکس یا دارونما مصرف میکردند. حدود ۵۰ درصد بیماران که کسنتیکس مصرف کردند نسبت به ۱۷ درصد از آن دسته که دارونما دریافت کردند بهبودی داشتند.

این مطالعات توسط داروسازی آمگن که با همکاری مشترک آتسارازنکا، موفق به تولید برادولوماب شده، تامین بودجه میشود.

نحوه مصرف:

برادولوماب هر دو هفته تزریق میشود و چون پسوریازیس یک بیماری مزمن است این درمان در طول عمر ادامه میابد.

عوارض احتمالی:

عوارض ناشی از برادولوماب شامل عفونت قارچی خفیف تا متوسط می باشد. به گفته لبوهل این عفونت به راحتی قابل درمان بود و هیچ کسی به خاطر عفونت درمان را متوقف نکرد.