گزارشاتی مبنی بر کنترل بیماری پسوریازیس با مصرف کفیر
گزارشاتی مبنی بر کنترل بیماری پسوریازیس با مصرف کفیر

انسان همواره به سلامتی و بهره بردن از مواد غذایی طبیعی سالم برای کاهش مشکلات جسمی خود اهمیت می دهد و یکی از این مواد غذایی مفید کفیر است. کفیر غذایی شگفت‌ انگیز است که مصرف موضعی و خوراکی آن توسط بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه برای بیماران پوستی پسوریازیس و اگزما توصیه می شود. تاریخچه: کفیر […]

انسان همواره به سلامتی و بهره بردن از مواد غذایی طبیعی سالم برای کاهش مشکلات جسمی خود اهمیت می دهد و یکی از این مواد غذایی مفید کفیر است. کفیر غذایی شگفت‌ انگیز است که مصرف موضعی و خوراکی آن توسط بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه برای بیماران پوستی پسوریازیس و اگزما توصیه می شود.

تاریخچه:

کفیر برای اولین بار در قفقاز تولید شده و اسم آن ترکی است که از « کف » به معنای سرخوشی و شادی گرفته شده یعنی نوشیدنی نشاط آور که در ابتدا مثل سایر فرآورده های شیری به طور سنتی تولید می شد، اما امروزه این محصول به دلیل دارا بودن خواص ویژه به طور صنعتی تهیه می شود. کفیر فرآورده ای تخمیری است که تا حدودی به ماست شباهت دارد. با توجه به اینکه در هر فرآورده تخمیری از باکتری های لاکتیک و مخمرها استفاده می شود و با پیشرفت علم، خواص ویژه محصولات تخمیری ثابت شده و همچنین به دلیل اینکه کفیر تا حدودی برای مردم ناشناخته است، بنابراین اخیراً این محصول مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

خواص درمانی کفیر:

این نوشیدنی تخمیری از مجموعه ای از باکتری های زنده و مفید برای بدن تشکیل شده است بطوریکه دانشمندان راز سودمندی کفیر را برای سیستم ایمنی و گوارش وجود این باکتری ها می دانند. به این باکتری ها « پروبیوتیک » اطلاق می شود. همچنین مخمرهای موجود در آن قادر به ساخت اسید فولیک بوده که کوآنزیم یک سری واکنش های حیاتی جهت تنظیم رشد سلول ها است. این محصول معجزه آسا در پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار مفید بوده که مهمترین خواص درمانی آن در مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا به ثبت رسیده است.

کفیر و پسوریازیس:

مصرف روزانه کفیر و به‌ علاوه استفاده موضعی آن در محل ضایعات پوستی پسوریازیس و اگزما بعد از چهارده روز اثرات بسیار مثبتی به بار می آورد. کفیر محصولی است که در راستای سالم سازی باعث طول عمر، بهبود سیستم گوارشی و مانع تکثیر باکتری های ترشح کننده سموم (که پوست و مو را خراب می کنند) می شود. بنابراین کسانی که کفیر مصرف می کنند پوست و موی سالم تری دارند.

در بیماریهای پوستی و جوشهای عصبی نوشیدن روزانه ۱ لیتر دوغ کفیر و برای اگزما و پسوریازیس همراه با مالیدن آن بر روی پوست به صورت ضماد در شب و شستن آن در صبح پیشنهاد می گردد. گزارشات رسیده از بیماران اگزمایی و پسوریازیس حاکی از بهبود علائم بیماری از جمله زخم، پوسته ریزی محل و خارش بعد از ۱۵ روز میباشد.

منع مصرف:

همه می توانند استفاده کنند حتی زنان شیرده و باردار، از طرفی به دلیل اینکه ارگانیسم های (اندامگان) کفیر قابلیت تجزیه لاکتوز شیر را دارند، بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز که نمی توانند شیر را هضم کنند کفیر را جایگرین شیر کنند.

روش نگهداری کفیر:

نکته مهم زمان مصرف کفیر است که باید باکتری های آن به اندازه کافی زنده و فعال باشند. در تولید محصول، به مصرف کنندگان تأکید می شود که آن را در یخچال نگهداری کنند چون در صورت نگهداری در خارج از یخچال باکتری ها فرصت تکثیر پیدا می کنند. همچنین نگهداری ماست در یخچال سبب حفظ خواص آن می شود.

دوغ های کفیر موجود در بازار:

چرا خواص کفیر خانگی بسیار بیشتر از کفیر فروشگاهی می باشد؟ اصلی ترین تفاوت دقیقا به زنده بودن این باکتری ها، تنوع آنها و مقدار آن ها در هنگام مصرف برمی گردد. وقتی کفیر را در منزل با دانه های زنده کفیر تولید نمائید، به این کار اصطلاحا تولید کفیر خانگی یا کفیر طبیعی می گوبند، کفیر تولید شده در خانه کفیری تازه و سرشار از باکتری های زنده می باشد. که خواص پروبیوتیک آن بسیار بیشتر از کفیر تولید شده در کارخانه های لبنی می باشد، دلائل زیر علت این امر می باشد:

رای تهیه کفیر در کارخانجات لبنی به جهت پیچیدگی و هزینه بری کار با قارچ زنده، از باکتری های فریز شده و خشک شده استفاده می نمایند که اصطلاحا به آنها پودر استاتر می گویند، به جهت فرآیند خشک کردن دانه های کفیر برای ساخت استارتر کفیر، تعداد بسیاری از انواع باکتری های داخل دانه های زنده از بین می روند، در واقع از نظر نوع باکتری، کفیر کارخانه ای دارای انواع کمتری از باکتری های مفید می باشند.

در پروسه توزیع محصولات لبنی، در بهترین حالت، محصولات روز بعد از تولید به فروشگاه می رسند، و در سریعترین حالت، دو روز بعد از تولید به مصرف می رسند، همانطور که گفته شد، هر چقدر زمان مصرف کفیر از زمان تولید آن فاصله بگیرد، باکتری های کمتری زنده مانده و خواص پروبیوتیک کفیر کاهش می یابد.

در کارخانجات رعایت استاندارد یکپارچگی محصولات (هم طعم بودن کلیه محصولات هم شکل) یک الزام می باشد، که این با طبیعت پیچیده قارچ کفیر که با تغییر دما و زمان تخمیر در فرآیند تولید و توزیع، مزه آن به طور کلی تغییر پیدا می کند، چندان سازگار نیست، به همین جهت محصولات کفیر کارخانجات لبنی، محصولات دستکاری شده ای می باشند که معمولا مواد نگهدارنده و تثبیت کننده به آن افزوده می شود، این کار باعث کاهش کیفیت کفیر فروشگاهی و تاثیر سلامتی بخش آن می گردد.

پس به طور کل از نظر خواص، کفیر خانگی مانند هر محصول طبیعی دیگری دارای کیفیت و خواص بسیار بیشتری نسبت به نوع صنعتی آن می باشد.

طرز تهیه کفیر:

حال که به خواص بی شمار محصولات کفیر این دوغ خوشمزه و سلامتی بخش، که میتواند به عنوان یک ماده طبیعی جای انواع داروهای شیمیایی و کورتونی را برای بیماران پوستی پسوریازیس و اگزما بگیرد پی بردیم، وقت این است که طرز تهیه کفیر را یاد بگیریم تا با کمترین هزینه، یک دسر عالی و سلامتی بخش را به زنجیره غذائی روزانه خودمان اضافه کنیم. برای یادگیری همراه با جزئیات طرز تهیه کفیر اینجا کلیک کنید.