فواید روغن و کرم شترمرغ در رفع علائم بیماری پسوریازیس
فواید روغن و کرم شترمرغ در رفع علائم بیماری پسوریازیس

همانطور که می دانید به طور معمول هیچ درمانی قطعی برای بیماری پوستی پسوریازیس وجود ندارد. اما بیماران پوستی پسوریازیس می توانند با مصرف موضعی روغن و کرم شترمرغ بیماری خود را بهتر مدیریت کنند. لازم به ذکر است روغن شترمرغ غنی از اکسیژن است و به همین علت است که در محل مورد استفاده […]

همانطور که می دانید به طور معمول هیچ درمانی قطعی برای بیماری پوستی پسوریازیس وجود ندارد. اما بیماران پوستی پسوریازیس می توانند با مصرف موضعی روغن و کرم شترمرغ بیماری خود را بهتر مدیریت کنند. لازم به ذکر است روغن شترمرغ غنی از اکسیژن است و به همین علت است که در محل مورد استفاده و یا متورم باعث افزایش گردش جریان خون می شود. در حقیقت روغن شترمرغ رازی از رازهای آفرینش است چرا که تنها روغن ریزمولکولی است که هم در تسکین و مدیریت درد و هم در امداد رسانی و بازسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه:

روغن شترمرغ از حدود ۳۰۰۰ هزار سال پیش توسط مصریان، رومیان و آفریقایی‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گرفته و بیشتر کاربرد آرایشی داشته است. به طوری که راز جذابیت و زیبایی کلئوپاترا ملکه مصر را در استفاده مداوم از روغن شترمرغ دانسته‌اند. این روغن از لایه‌ های پوست شترمرغ گرفته می‌ شود و در حال حاضر بیشتر جنبه دارویی دارد و کاربرد آن بیشتر به صورت موضعی و بر روی پوست می‌ باشد اما به صورت خوراکی نیز می‌ توان از آن استفاده نمود.

روغن شترمرغ از زمان‌ های بسیار قدیم برای بهبود بیماری پوستی مانند درماتیت، اگزما، پسوریازیس و … و نیز سایر مشکلات پوستی مانند لکه‌ های قرمز روی پوست، خراشیدگی‌ ها، خشکی پوست، سوختگی‌ های سطحی، آفتاب‌ سوختگی، ترک لب‌ ها، موهای خشک و … کاربرد داشته است.

ترکیبات روغن شترمرغ:

روغن شترمرغ به طور طبیعی شامل میزان بالایی اسید لینولئیک ماده شناخته شده برای توقف درد ماهیچه و عضله و اسید اولئیک (امگا ۹) می باشد که تاثیری ضد التهابی بر ناحیه درد دارد. تحلیل اسید های چرب موجود در روغن شترمرغ مشخص کرد که این روغن حاوی تقریباً ۷۰ درصد از اسیدهای چرب اشباع نشده شناخته شده می باشد. عمده ترین اسید چرب یافت شده در روغن شترمرغ اولئیک اسید (امگا ۹) است که غیراشباع و تک حلقه ای است و بیش از ۴۰ درصد از کل اسید چرب موجود در این محصول را به خود اختصاص میدهد. همچنین روغن شترمرغ حاوی ۲۰ درصد لینولئیک اسید (امگا ۶) و ۱ تا ۲ درصد اسید آلفا لینولئیک است.

علاوه بر این، روغن شترمرغ حاوی اسیدهای چرب دیگری همانند پالمتیک، استئاریک، همیرریستیک، لوریک، اولئیل، لینولنیک، آرشیدونیک، پلامیتولئیک هم هست که نرم کننده و تعمیر کننده پوست بوده و برطرف کننده عوارض پوستی می باشند.

کنترل پسوریازیس با مصرف کرم و روغن شترمرغ:

تحقیقات دانشمندان نشان داه است که روغن شترمرغ اصلی با قابلیت نفوذ به لایه های زیرین پوست در جوان ماندن و جلوگیری از چین و چروک های آن بسیار مؤثر بوده و به شادابی و جوان ماندن چهره و پوست انسان کمک بسیار زیادی می نماید. استفاده از کرم و روغن شترمرغ برای تمام سنین از خردسال تا بزرگ سال توصیه شده است.

مولکول های روغن شترمرغ شباهت بسیاری با مولکول های پوست انسان دارد. به همین خاطر، بسیار سریع جذب پوست بدن انسان می شود. همچنین، بدلیل وجود مقادیر زیاد امگا ۳، ۶ و ۹ که کار ساخت، ترمیم و تقسیم سلول را در بدن انسان انجام می دهند، این روغن باعث ترمیم مفاصل آسیب دیده و ایجاد مایع مفصلی شده و در نتیجه باعث کاهش یا از بین رفتن کامل دردهای مفصلی و ضایعات پوستی پسوریازیس می شود.

روغن شترمرغ یک مرطوب کننده‌ بسیار مطلوب برای بیماران پوستی پسوریازیس به حساب می آید چرا که در کنار سایر ویژگی‌ های حفاظتی روغن شترمرغ، موجب پیشگیری از فرایند پوسته ریزی در بیماران پسوریازیس می‌ گردد.

روغن شترمرغ و آرتریت پسوریازیس:

روغن شترمرغ یک ضد التهاب بسیار قوی است. به همین علت این روغن برای آرتریت پسوریازیس، دردهای روماتیسمی، دردهای عضلانی، بیماری‌ های مفصلی و … استفاده می‌ شود. روغن شترمرغ از امگا ۳ و امگا ۹ تشکیل شده است که از اسیدهای چرب ضروری می‌ باشند. همچنین سرشار از ویتامین‌ ها و اسیدهای آمینه می‌ باشد. همه این موارد مسئول خاصیت ضد روماتیسمی این روغن می‌ باشد.

کرم شترمرغ:

کرم شترمرغ بر خلاف کرم های آرایشی ساخته شده از مواد شیمیایی صنعتی، کاملاً طبیعی و ارگانیک بوده و هیچ گونه عارضه یا حساسیتی ایجاد نمی نماید. از خواص این کرم ارزشمند میتوان به محو نمودن هرگونه آثار جوش، لک و آسیب های پوستی پسوریازیس و اگزما اشاره نمود. این کرم طبیعی برای همه‎ افراد در تمامی سنین قابل استفاده است.

طرز تهیه کرم شترمرغ:

ابتدا اوسرین (۲۵ گرم) را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار آب جوش قرار داده تا کاملاً ذوب شود سپس روغن شترمرغ (۶۰ سی سی) و روغن جوجوبا (۶۰ سی سی) را به مخلوط اضافه کنید پس از گذشت مدت زمان ۵ دقیقه و مخلوط شدن مواد به طور کامل از روی حرارت برداشته و داخل ظرفی که محتوی آب سرد باشد قرار داده ، گلیسرین (۱۰ گرم) و اسانس رز (۲۵ گرم) را اضافه کنید و با استفاده از همزن برقی تا سرد شدن کامل مواد آنها را بزنید و پس از آن به ظرف مورد نظر جهت نگهداری کرم منتقل کنید.

روش مصرف:

با توجه به سه عامل سن، وزن و نیاز بیمار اثر بخشی روغن جهت بازسازی پوست و نفوذ عمقی در بین لایه های پوست که هر کدام وظیفه ای خاص به شرح زیر به عهده دارند حدود ۷۵ روز زمان لازم است و

باید با در نظر گرفتن ۳ عامل کلیدی فوق هر کسی دوز مصرف خود را مشخص کند:

۱) به افرادی که از خشکی بیش از حد پوست رنج می برند و پس از استحمام دچار خارش پوست می شوند توصیه می گردد پس از هر بار استحمام صورت و دست های خود را با روغن و یا کرم شترمرغ به خوبی چرب کنند.

۲) برای از بین بردن ضایعات پسوریازیس به مدت ۳-۲ هفته روزی یک مرتبه پس از شست و شو با صابون های غیر محرک، روغن شترمرغ و یا کرم آن به خوبی در حدود یک دقیقه روی پوست مالیده شود. ضایعات پوستی پسوریازیس زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

۳) بیماران پسوریازیس که دچار آرتریت هم شده اند برای تسکین درد روزی دو مرتبه باید ناحیه را به خوبی و حداقل به مدت پنج دقیقه با روغن شترمرغ مالش دهند و این کار را تا حدود یک هفته ادامه دهند. انجام این کار در هنگام شب و قبل از خواب و بستن ناحیه مذکور با باند کشی نتایج بهتری در پی دارد.

سایر فواید کرم و روغن شترمرغ:

روغن شترمرغ علاوه بر موارد ذکر شده در بالا در موارد دیگری نیز کاربرد دارد که به ذکر آن‌ ها می‌ پردازیم:

تسریع روند بهبودی زخم‌ های مزمن مانند زخم‌ های پوستی ایجاد شده در بیماران مبتلا به دیابت.

وقتی با روغن درخت چای مخلوط شود برای بهبود بیماران سرطانی مفید است.

کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL).

کاهش دردهای گوش و التهاب‌ های چشمی در صورت استفاده موضعی.

بهبود زخم‌ های ایجاد شده در هموروئید.

بهبود سیستم عصبی و نیز سرکوب دردهای میگرنی.

درمان آثار انواع سوختگی ها

کنترل پسوریازیس و اگزما

تشخیص روغن شترمرغ اصل:

این روغن در دمای معمولی مایع است.

سریع جذب می شود.

نگه‌داری روغن شترمرغ:

شترمرغ یک حیوان گیاه‌خوار است که به طور طبیعی نه به وسیله هورمون‌ ها یا آنتی‌ بیوتیک‌ ها رشد می‌ کند. در حقیقت این روغن یک روغن خالص برای بهبود ضایعات پوستی شما است. به منظور حفظ کیفیت این روغن، آن را جلوی نور خورشید یا در دما های بالا نگه‌داری نکنید.

بهترین مکان برای نگهداری از روغن شترمرغ یخچال است ولی از یخ زدگی کامل آن جلوگیری کنید.