لزوم برخورد مناسب اطرافیان با بیماران پسوریازیس
لزوم برخورد مناسب اطرافیان با بیماران پسوریازیس

دکتر صیادی نژاد با بیان اینکه فعلا درمان قطعی برای بیماری پسوریازیس وجود ندارد و داروهای موجود فقط بیماری را کنترل می‌کنند…

یک متخصص پوست با بیان اینکه بیماری پسوریازیس مسری نیست و هیچگونه مشکلی برای اطرافیان بیمار ایجاد نمی‌کند، گفت: برخورد مناسب اطرافیان با بیماران پسوریازیس، اضطراب، افسردگی و وسواس آنان را کاهش می‌دهد.

دکتر صیادی نژاد با بیان اینکه فعلا درمان قطعی برای بیماری پسوریازیس وجود ندارد و داروهای موجود فقط بیماری را کنترل می‌کنند، خاطرنشان کرد: درمان این بیماری معمولا با داروهای موضعی آغاز می‌شود و ممکن است با داروهای قوی و گرانقیمت ادامه یابد. از همین رو هنگام درمان، علاوه بر بیماری‌های زمینه‌ای، باید شرایط فردی و شغلی بیمار نیز در نظر گرفته شود.

وی عوامل روحی روانی را در تشدید پسوریازیس موثر دانست و افزود: این بیماری مخصوصا اگر در قسمت‌هایی از بدن که در معرض دید اطرافیان قرار دارد، بروز کند، ممکن است باعث افسردگی و فاصله گرفتن بیمار از اطرافیان شود بنابراین لازم است توصیه‌های لازم به بیماران، خانواده آنان و دست‌اندکاران بهداشتی درمانی صورت گیرد.

این متخصص پوست در توصیه به بیماران پسوریازیس گفت: این بیماران باید بدانند با یک بیماری مزمن و طولانی مدت دست به گریبان هستند که ممکن است تا آخر عمر، با آنها همراه باشد. بنابراین باید آن را کنترل نمایند تا بتوانند مثل یک فرد عادی در جامعه زندگی کنند.

وی با بیان اینکه خانواده، همکاران و اطرافیان بیماران مبتلا به پسوریازیس در صورت شناخت این بیماری و آگاهی از عدم مسری بودن آن، می‌توانند رفتار مناسب‌تری با این بیماران داشته باشند، اظهار کرد: دست‌اندرکاران بهداشتی و درمانی باید پسوریازیس را یک بیماری مهم قلمداد کنند که به دلیل مزمن بودن می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و تا جایی که می‌توانند حمایت‌های درمانی و پشتیبانی معنوی از این بیماران انجام دهند.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکوی آمریکا به‌تازگی نقش مدیتیشن و آگاهی ذهن در کاهش علائم پسوریازیس و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری را مورد بررسی قرار دادند و به نتایج مثبت شگفت‌انگیزی در مورد آن دست یافتند.

این نتیجه‌گیری براساس انجام آزمایش روی ۳۵۶ بیمار مبتلا به پسوریازیس حاصل شد و نشان داد افرادی که به مدت هشت تا ۱۲ هفته به انجام مدیتیشن طبق برنامه متخصصان پرداخته بودند، کاهش قابل توجه علائم پسوریازیس را تجربه کرده بودند.

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، بدانید که افراد مشهوری مانند کارا دلوین، کیم کارداشیان و لی آن رایمز نیز به این بیماری مبتلا هستند، اگر بیماری شما تحت کنترل نباشد، تسلی کمی دارد. کریستوفر گریفیتس، پروفسور پوست در دانشگاه منچستر و کارشناس جهانی پسوریازیس، می‌گوید: اما لازم نیست با آن زندگی کنید، زیرا امروزه بیش از هر زمان دیگری می‌توان برای مبتلایان به پسوریازیس این کار را انجام داد.