اشعه UVB درمانی مؤثر برای بیماری پسوریازیس

فتوتراپی یا نور درمانی (Light therapy) یکی از درمان های رایج در بیماری پوستی پسوریازیس است که با استفاده از لامپ های uv یا اشعه ماوراء بنفش انجام می شود یکی از بیماری هایی که به طور شایع مورد نور درمانی قرار می گیرد پسوریازیس است همچنین استفاده از نور این لامپ ها در درمان بسیاری از بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد هرچند وقت یکبار دستگاه های جدید با طول موج های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اشعه درمانی به معنی قرار دادن پوست در برابر نور ماوراء بنفش به صورت منظم و تحت نظارت پزشکی می باشد. درمان در مطب پزشک یا درمانگاه پسوریازیس و یا در خانه با دستگاه فتوتراپی انجام می شود و کلید موفقیت در درمان سازگاری با نور است.

تاریخچه استفاده از نوردرمانی:

بسیاری از فرهنگ های کهن، از جمله مردم یونان باستان، مصر باستان، و روم باستان است اشکال مختلف نور درمانی را استفاده کردند. مهاجران اینکا، آشوری و مهاجران نخستین آلمانی نیز خورشید را به عنوان خدای آورنده سلامتی پرستش می کردند. ادبیات پزشکی هند که تاریخ آن به ۱۵۰۰ پیش از میلاد برمی گردد درمانی مرکب از گیاهان با نور خورشید طبیعی را برای درمان مناطق بدون رنگدانه پوست توصیف می کند. در ادبیات بودایی از حدود ۲۰۰ میلادی و در اسناد چینی مربوط به قرن دهم منابع مشابه وجود دارد.

اشعه خورشید از زمانهای دور در درمان بیماریهای مختلف پوستی به کار میرفته است. برهمین اساس دستگاههایی ساخته شد که بخشهای مفید این اشعه را تولید میکند. به درمان بیماریها با این دستگاه نور درمانی یا فتوتراپی گفته میشود.در حال حاضر نور درمانی با اشعه ماورای بنفش باند باریک شایعترین روش نوردرمانی در درمان بیماریهای پوستی است.
پزشک فاروئی، نیلز فینسن به عنوان پدر فتوتراپی مدرن شناخته می شود. اولین منبع نور مصنوعی را برای این منظور، ساخت و از اختراع خود برای درمان لوپوس ولگاریس استفاده کرد. جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی را در سال ۱۹۰۳ دریافت کرد.

از آن زمان به بعد یک آرایه بزرگ برای درمان با استفاده از نور کنترل شده توسعه یافته است. اگرچه درک عمده مصرف کنندگان از ” نور درمانی” مربوط به درمان اختلال خلقی فصلی و بیماری های پوست مثل پسوریازیس است، کاربردهای دیگر شامل استفاده از لیزر کم توان، نور قرمز، مادون قرمز نزدیک و لامپهای ماوراء بنفش برای کنترل درد، رشد مو، درمان پوست، و تسریع بهبود زخم است.

درمان پسوریازیس با فتوتراپی UVB:

محبوب ترین نوع نور درمانی، درمان پسوریازیس با UVB است.افراد زیادی از پسوریازیس رنج می برند و نور درمانی UVB موثرترین درمان برای پسوریازیس می باشد. یکی از ویژگی های پسوریازیس التهاب موضعی با واسطه سیستم ایمنی است. اشعه ماوراء بنفش برای سرکوب سیستم ایمنی بدن و کاهش پاسخ های التهابی شناخته شده است. دو نوع درمان UVB وجود دارد، باند پهن و باند باریک که در نور درمانی برای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس از امواج نور ( UV – A با طول موج ۳۱۵-۴۰۰ نانومتر) UV – B (طول موج ۲۸۰-۳۱۵ نانومتر) استفاده می شود. UV – A، در ترکیب با تجویز دارو به صورت خوراکی، به عنوان درمان PUVA شناخته شده است.

تفاوت اصلی بین دو نوع نام برده شده این است که در باند باریک UVB ، لامپ محدوده کوچکتر از نور ماوراء بنفش را آزاد می کند. UVB باند باریک دربسیاری جهات مشابه به UVB باند پهن است. مطالعات متعدد نشان می دهد که UVB باند باریک پسوریازیس را سریع تر پاک کرده و بهبودی طولانی تر از UVB باندپهن است. آن همچنین با درمان های کمتری در هفته نسبت به UVB باند پهن موثر واقع می شود. همچنین در حال حاضر UVB موجود در نور طبیعی خورشید برای درمان پسوریازیس موثر است. UVB به پوست نفوذ میکند و رشد سلول های پوست آسیب دیده را کند می کند و درمان شامل قرار دادن پوست در معرض یک منبع نور UVB مصنوعی برای یک دوره از طول زمان در یک برنامه منظم است که این درمان در یک محیط پزشکی و یا در خانه انجام می شود.

به صورت کلی نور درمانی با اشعه ماورای بنفش باند باریک نسبت به نور درمانی با اشعه ماورای بنفش معمولی چهار مزیت دارد:

۱- مدت اشعه درمانی کمتر ولی شدت آن بیشتر است
۲- دوره درمان با باند باریک کوتاه تر است
۳- احتمال پاسخ درمانی با باند کوتاه بیشتر است
۴- پس از درمان با باند کوتاه بیمار مدت بیشتری در بهبودی میماند

در طول درمان با UVB، پسوریازیس شما ممکن است به طور موقت قبل از بهبود بدتر شود و پوست ممکن است در اثرقرار گرفتن در معرض نور UVB قرمزشده و خارش پیدا کند. برای جلوگیری از تحریک بیشتر ممکن است نیاز به کاهش مقدار UVB باشد گاهی اوقات، عود موقت با دوزهای پایین سطح UVB رخ می دهد که این واکنش معمولا با ادامه درمان حل می شود.

مشخصات دستگاه فتوتراپی:

  • دارا بودن کلیه پروتکل های جهانی درمانی که بطور اتوماتیک دوز اشعه درمانی در هر جلسه را تعیین می نماید
  • قابلیت ذخیره اطلاعات درمانی، مشخصات فردی، نام اپراتور، تاریخ و جزئیات هر جلسه درمانی
  • سطح مقطع هشت ضلعی بوده که دستگاه کد فاصله یکسان لامپ ها تا بدن بیمار را با توجه به اناتومی بدن بیمار فراهم می کند
  • دارای دو هواکش جهت خنک سازی بیمار در حین درمان
  • دارای سیستم هشدار دهنده قوی در موارد اشتباهات فردی اپراتور و تأمین امنیت فردی کامل بیمار
  • دارای ۴۸ لامپ با ۴۸۰۰ وات خروجی

ترکیب UVB با درمان های دیگر:

UVB را می توان ترکیب با دیگر عوامل موضعی و یا سیستمیک به منظور کارآمدی بیشتر انجام داد، اما برخی از آنها ممکن است حساسیت به نور و سوزش را افزایش دهند. ترکیب UVB با درمان های سیستمیک ممکن است به طرز چشمگیری موثر بوده و اجازه می دهد تا دوزهای پایین تر از داروهای سیستمیک مورد استفاده قرار گیرد.

تعداد جلسات در دوره نور درمانی:

روش درمان به صورت سرپایی و با ۵-۲ بار جلسه درمانی در هفته است. میزان اشعه در هر جلسه بیشتر و با دقت به پروتکل درمانی مشخص میشود. پروتکل درمانی بر اساس نوع بیماری، سن، رنگ پوست و سایر عوامل تنظیم میشود. پس از هر جلسه پوست ممکن است رنگ پریده یا کمی تیره باشد که در مورد بیماری پسوریازیس شروع بهبود از جلسه چهارم تا دهم به بعد است.

تعداد جلسات نورگیری در بیماری پسوریازیس از ۲۰۰ جلسه تجاوز نخواهد کرد و پزشک بیمار تصمیم گیر نهایی در استفاده از تعداد جلسات احتمالی خواهد بود.

نکته: تعيين ميزان دوز درماني توسط پزشك و با توجه به نوع بيماری ها و نوع پوست تعيين مي شود.

طول دوره نور درماني به دو فاز تقسيم مي گردد:

مرحله اول: فاز پاكسازي كه طي آن با درمانهاي مكرر پاك شدن ضايعات روي ميدهد.

مرحله دوم: فاز نگهدارنده كه در اين فاز ضايعات پوستي پاك شده اند و براي جلوگيري از عود و شعله ور شدن بيماري درمان انجام ميشود.

نكاتي كه بيماران بايد به آن توجه كنند:

  • فتوتراپي ممكن است باعث آسيب به چشم شود بنابراين در طول درمان چشم ها بايد توسط عينك محافظ پوشيده شود
  • از حمام گرفتن فبل از اشعه تا حد امكان خودداري شود، چون موجب خشكي بيش از حد پوست مي شود
  • چنانچه پس از اشعه پوست دچار اريتم،خارش شديد و يا تاول شده حتما به پزشك مربوطه اطلاع دهيد از قرار گرفتن در معرض اشعه مستقيم آفتاب تا چند ساعت پس از فتوتراپي خودداري كنيد
  • جلسات فتوتراپي را به طور منظم انجام دهيد تا نتيجه بهتري عايد شود.
  • قسمتهايي از بدن كه دچار ضايعه مي باشد بايد در معرض نور قرار گيرد و پوشش نداشته باشد، در حاليكه ساير قسمتهاي بدن بايد پوشيده باشند
  • چنانچه پس از اشعه دچار تغييراتي مانند خارش شديد، تغييرات رنگي غير طبيعي، تاول، سوختگي و …شديد حتما با پزشك مربوطه مشورت نماييد

کمپانی پیشرو درصنعت فتوتراپی:

کمپانی Daavlin درشهر بریان واقع در ایالات اوهایو ایالات متحده آمریکا واقع شده است. Daavlin یک کمپانی شناخته شده در دنیا به جهت کیفیت محصولات و نوآوری های تکنولوژیک از سال ۱۹۸۱ بوده و همواره به عنوان کمپانی پیشرو درصنعت فتوتراپی دنیا شناخته می شود.

فتوتراپی UVB خانگی:

درمان پسوریازیس با یک واحد نور UVB در خانه انتخاب مقرون به صرفه و مناسب برای بسیاری از مردم است. مانند فتوتراپی در یک کلینیک، نیاز به یک برنامه درمانی سازگار دارد. افراد در ابتدا در یک مرکز پزشکی درمان می شود و سپس شروع به استفاده از یک light unitدر خانه می نمایند.
این نکته بسیار حائز اهمیت است که در هنگام انجام فتوتراپی در منزل دستورات پزشک را دنبال و در ادامه به طور منظم چک آپ انجام شود. فتوتراپی در خانه درمان پزشکی است که نیاز به نظارت مراقبت های بهداشتی حرفه ای دارد.همه درمان فتوتراپی، از جمله خرید تجهیزات برای استفاده در منزل، نیاز به نسخه پزشک دارد.

UVB یا نور خورشید؟

اگر چه هر دو UVB و نور ماوراء بنفش (UVA) در نور آفتاب یافت می شود، اما UVB برای پسوریازیس بهترین کاراست. UVB حاصل از نور خورشید به همان شیوه UVB در درمان فتوتراپی عمل می کند.استفاده کوتاه و متعدد از نور خورشید توصیه می شود. شروع با پنج تا ۱۰ دقیقه آفتاب در نیم روز می باشد. به تدریج مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب در صورتی که پوست آن را تحمل کند تا ۳۰ ثانیه افزایش می یابد. برای دریافت بیشتر خورشید، تمام مناطق تحت تاثیر قرار باید بصورت برابر و مناسب دریافت کنند. به یاد داشته باشید که با کرم های ضد آفتاب قسمت هایی از پوست را که درگیر پسوریازیس نمی باشند بپوشانید.از گرفتن بیش از حد آفتاب و آفتاب سوختگی پرهیز نمایید. پس از چند هفته بهبود را خواهید دید. پزشکتان شما را به طور منظم برای تخریب های نور خورشید کنترل نماید.بعضی از داروهای موضعی می تواند خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را افزایش دهد. این ها عبارتند از tazarotene، کل تار، Elidel (پیمکرولیموس) و Protopic (تاکرولیموس). افرادی که از این محصولات استفاده می کنند باید با یک پزشک قبل از رفتن در آفتاب صحبت کنند.
افرادی که با استفاده از PUVA و یا اشکال دیگر از نور درمانی درمان می شوند باید از قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید اجتناب نمایند و یا بصورت محدود بوده و با نظر پزشک انجام شود.

عوارض جانبی UVB:

شایع ترین عوارض جانبی کوتاه مدت PUVA عبارتند از حالت تهوع، خارش و قرمزی پوست. نوشیدن شیر یا مصرف زنجبیل و یا غذا خوردن در حال مصرف Psoralen خوراکی ممکن است از تهوع جلوگیری کند. آنتی هیستامین ها، حمام با بلغور جو دوسر محصولات های کلوئیدی یا استفاده از محصولات موضعی با کپسایسین ممکن است به تسکین خارش کمک کند. تورم پاها در اثر ایستادن در طی درمان با PUVA ممکن است با پوشیدن ساپورت برطرف شوند.

82 دیدگاه در “اشعه UVB درمانی مؤثر برای بیماری پسوریازیس”

  1. سلام من ۱۸ سالمه حدود ۹ ساله پسوریازیس دارم همه جور درمانی انجام دادم حتی طب سنتی ولی نتیجه ای حاصل نشد خیلی هزینه کردم لطفا کمکم کنید خیلی نا امید شدم… نور درمانی برای من خوبه یا ن؟ آدرس نور درمانی در سبزوار می خاستم!؟

  2. سلام
    آدرس مراکز نور درمانی در اهواز میخواستم
    البته فعال باشند چون ظاهرا یکی بوده و تعطیل شده و نور درمانی بیمارستان امام خمینی هم نوبت برا ۶ ماه دیگه میده

  3. سلام لطفا آدرس مراکزی که دارای دستگاه فتوتراپی برای پسوریازیس هستند بهم بدین ممنونم

  4. سلام.من ۱۰ ساله بیماری پسوریازیس دارم خیلی کم شده و خفیف به علت استفاده زیاد از پماد بتامتارون پوستم نازک و حساس شده پرتو درمانی برای من هم که بیماریم خفیف شده تآثیر داره؟و باعث بهبود کامل میشه؟ایا در گرگان هم جایی واسه انجام پرتودرمانی هست؟لطفا بهم جواب بدین

    1. سلام دستگاه اشعه درمانی معولا در بیمارستان های تخصصی مراکز استان ها موجود است. ابتدا بتامتازون را قطع کنید و بعد از ۱۰ روز با نظر پزشک اشعه را شروع کنید.

  5. سلام دوستان من ۲۰ سالمه و دوسال درگیر بیماری پوستی plcهستم
    با نور درمانی جواب میگیرم لطفا جواب بدیدن

    1. درمان بیماری پیتریازیس لیکنوئید نوردرمانی یا کورتیکوستروئیدهای خوراکی و استروئیدهای موضعی می باشد.

  6. سلام . من لیکن پلان دارم در کل بدنم. و ۳۰ جلسه فتوتراپی انجام دادم. و طی این دوره بیماریم اروم شو و هی دوبا ه عود کرده. تا میاد بدنم خوب بشه . دوباره لکه و بشدت خارش میزنم. دوباره اونا خوب میشه و جایی دیگه از بدنم میزنه. میخواستم ببینم این در روند فتوتراپی طبیعی هست؟ ایا ممکن بیماریم به خاموشی بره؟ یا اینکه این روش در مورد من جواب نمیده؟!

  7. سلام
    میشه لطفن مراکز خصوصی نوردرمانی در تهران رو معرفی کنین؟؟
    (غیر از بیمارستان رازی و تجریش)

    1. سلام مرکز خصوصی نوردرمانی در تهران
      کلینیک تخصصی پوست و لیزر و کاشت مو دکتر رادمنش
      کلینیک دکتر رادمنش
      آدرس: تهران – جردن (خیابان نلسون ماندلا) – خیابان ناهید غربی – پلاک ۲۱
      تلفن: ۲۲۶۵۵۰۰۶ – ۲۲۶۵۵۰۰۷ – ۲۲۶۵۵۰۰۸- ۲۲۶۵۵۰۰۹

  8. سلام دوستان من ۳۸سالمه و۱۶ساله که پسوریازیس سر دارم همه داروها وقرص کتوکونازول وشامپو ۲٪ودایوبت وسالیسیلیک اسیدو کلوبتازول استفاده کردم ولی خوب نشدم که نشدم از خارش و شوره و چرب شدن پوستم با داروها خسته شدم به خداا ،متاسفانهبرای من توسرمه وخیلی داغونم موهام خیلی کم شده ومیدونم که استرس پسوریازیس و تشدیدمیکنه ولی جلوی استرسو نمیشه گرفت
    میخاستم ازشما دوستان پسویی بپرسم که آیاکسی روسراغ دارید که با دکتر وزیری تبار پسوریازیسش درمان وریشه کن شده باشه؟
    وآیا برای پسوریازیس سر اشعه فتوتراپی جواب میده ؟وآقای اصالتی لطفا اسم دکتر شهدای تجریشو قید کنید ممنونم?

  9. ایا فتوترابی در درمان لیکن پلان پوستی موثر هست؟
    چه مراکزی اینکارو انجام میدن

    1. سلام با دفترچه هر ده جلسه ۳۰تومان و بدون دفترچه نهایتا ۱۰۰ تومان.

  10. سلام دست خانوم بنده پوستش نازک شده وترک ترک شده میخواستم بدونم بیماریشون چی میتونم باشه .وبه پزشک مراجعه کردیم و تشخیص نور درمانی داشته.میخواستم بدونم مرکز نور درمانی تو چه بیمارستانهای تو کرج یا فردیس کرج هست.

    1. سلام کرج، خیابان بهار، نبش بلوار نژاد رمضانی، روبروی فروشگاه کوروش ،کلینیک آسمان آبی، طبقه سوم

  11. سلام برای من دکتر نوردرمانی رو تجویز کرده,ولی از عوارض بعدش میترسم.ولی هرچی باشه به نظرم بهتراز پماد …هست.کسی الان میدونه هزینه نوردرمانی دربیمارستان دولتی چقدر هست؟

  12. سلام
    حدود ۱۵ ساله که درگیر لیکن پلان در قسمت های مختلف بدن هستم. اما ۱۳ ساله که به قسمت سر رسیده و همراه ریزش شدید مو شده است؟
    ایا این شیوه برای سر هم جواب میده؟ امکان ترمیم پوست و رویش دوباره مو هم هست؟
    تشکر

    1. سلام اشعه موجب ریزش مو هم می شود و در مورد شما خیر. در موقع اشعه موهای سر پوشیده شود.

  13. سلام
    من الان حدود ۷ ماه است پیوریازسم تشدید شده و خیلی آزار دهنده است سئوالم این هست اگر درمان نکنیم آیا مشکلی ایجاد میشود چون عوارض داروئی شدیدی دارد . امکان پیشرفت بیشترش هست . من ساکن اراک هستم و تو این شهر برای درمان فوتوتراپی دستگاه UV نیست باید چیکار کنم چون تحقیق کردم تنها درمان بی عارضه همین نور درمانی هست چیکار کنم ممنون میشم رانمائی کنید

    1. سلام برای اشعه می توانید به یک مرکز استان نزدیک مراجعه کنید. همدان – تهران – کرج (نزدیکترین ها به شما که مجهز به فتوتراپی هستند)

  14. درود من ضربه مغزی شدم و به نور درمانی اجتیاج دارم میشه با مشخصات زیر؟

    ترجمه:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24213962

    آزمایش کردن کنترل شده اتفاقی نوردرمانی برای کوفتگی بعد از آسیب ضربه مغزی

    خلاصه:

    دورنما، کوفتگی یک شکایت عمومی و مداوم در پی آسیب ضربه مغزی می باشد (TBI).درمان موثری خوب برقرار نشده است.

    هدف: تحقیق جاری هدف داشت ، درجه تاثیر ۴ هفته ای نور درمانی را برای کوفتگی در بیمارانی با ضربه مغزی را تحقیق کند.

    روشها: ما یک مطالعه اتفاقی و دارونمای کنترل شده ۴ هفته ای را بکار گرفتیم،۴۵ دقیقه در صبح، درمان خانگی با درمان نور موج کوتاه (آبی) (λmax =465 nm, 84.8 μW/cm2, 39.5 lux, 1.74 × ۱۰۱۴ photons/cm2/s)

    (λmax = 574 nm, 18.5 μW/cm2, 68 lux, 1.21 × ۱۰۱۲ photons/cm2/s)

    شامل فوتنهای کمتری در دامنه موج کوتاه می شود و هیچ گروه کنترل کننده درمانی (۱۰=n در هر گروه) در بیمارانیکه با آسیب ضربه مغزی که خودشان کوفتگی و/یا اختلال خواب را گزارش کردند.ارزیابی کوفتگی یک یک نتایج ثانویه ای دارد(گزارش خود ازخواب آلودگی در روز،افسردگی،کیفیت خواب، و تقویت توجه) که برای ۱۰ هفته در مبدا اجرا شد، وسط روز در میان و انتهای نور درمانی(هفته ۲ و ۴) و ۴ هفته در پی خاتمه نور درمانی (۸ هفته).

    نتایج: بعد از کنترل نمودن سن، جنسیت، مبدا افسردگی،درمان بوسیله نوردرمانی با شدت بالای نور آبی در کاهش کوفتگی و خواب آلودگی در طی روز در مدت درمان نتیجه داد.و با یک شاهدی از یک روند به سمت خط شروع ۴ هفته ای بعد از خاتمه درمان می باشد.این تغییرات با نور زرد رنگ در نور درمانی و نه شرایط کنترل شده درمانی مشاهده نشد.و همچنین تاثیر درمانی موثری برای افسردگی گزارش شده توسط خویش یا عملکرد هشیاری روانی حرکتی مشاهده نشد.

    نتایج: نور درمانی با نور آبی رنگ بنظر موثر می آید در کم کردن کوفتگی و خ.اب آلودگی در طول روز بعد از آسیب ضربه مغزی یک روش غیر دوخولی به بدن ،سالم،غیر داروئی بوده و چاره دیگری نسبت به درمانهای حال حاظر می باشد.

    دکتر جان منم دچار کوفتگی هستم آیا این برای من خوبه جائی را شما میشناسید که اینکار را در ایران انجام دهند؟

    ارادتمند محمد حیدرخانی

  15. سلام و عرض ادب ببخشيد من سالهاست لكه هاي سفيد كم رنگي فقط در ناحيه پا دارم كه شبيه به ويتيليگو هست اما به اون روشني نيست دكتر كرمي به من داده كه بايد در مقابل اشعه uva و يا نور افتاب ازش استفاده كنم اما امكان اين كارو ندارم ميخواستم بدونم اين اشعه معادل اشعه دستگاه سولاريوم نيست؟! 

  16. سلام اول اینکه ممنون از مطالبتون
    و دوم اینکه
    من ۲۱ سالمه و حدود ۵  ساله که بیمارم اوایل بیماریم خودم احساس میکنم که کهیر و یا اگزما بود ولی متاسفانه دارو های تجویز شده قارچ ، و … بدترم کردن و هرچی ب پزشکایی ک میرفتم هیچ کدوم برام بیوپسی نکردن تا اینکه پارسال اومدم بیمارستان رازی و نمونه بردن و گفتن بیماریم فولیکولار موسینوس هست و باید نور درمانی کنم و گفتن نوری ک برا من لازمه فقط تهران داره و کرمانشاه اخه من ساکن ایلام هستم خراشم و ضایعاتم خیلی شدیدن حالا حدود یکی دوماهه رفتم کرمانشاهیه سری ۶۰ روزه بهم قرص داپسون پردنیزون و سیتریزین دادن که باشون خارشم خیلی خوب شد ولی ضایعاتم ن حالا امروز برا اولین بار رفتم نور درمانی ک نورش uvbبود ولی چند روز پیش واسه یه معرفی نامه رفتم یه دکتر تو ایلام ک گفت نوری ک واسه تو باید انجام بشه puvaاسمشه حالا  سوالم اینه ک ایا این دوتا نور هردو یکی ان ؟
    اصن این بیماری من چی هست علتش چیه؟
    اخه همه دکترا میگن نادر هست علتش ناشناختس!
    کسی هست مثل من بوده باشه ؟
    تو اوج جوونی پیر شدم واقعا دیگه خسته شدم!
    راستی نهایت رفتن تو زیر نور چقده ؟
    اخه من امروز ۶ ساعت از این ور او اون ور تو راه بودم واسه ۱ دقیقه نور اونم باید هفته ای ۳ روز برم او بیام!
    خواهش میکنم اگه کسی این بیماری رو داشته یا خدایی نکرده داره بهم ایمیل بده چون همش دارم بدتر میشم اطراف چشممو گرفته میترسم خیلی فکرمو درگیر کرده افتاده رو پلکم و داره پایین میاد .

    1. سلام اشعه درمانی را ادامه دهید چراکه درمان سریع و کم عوارضی است. nb-uvb مناسب شما است.

  17. سلام دوستان ..قبلا در مورد پسوزیاریسم مطلب نوشتم فوق العاده شدید بود الان خداروشکر جلسه ۱۰ که فتوتراپی میرم مطب پرفسور شمس ..۵ جلسه اول uvA گرفتم البته قبلش یک ربع وارد وان که مخلوطی از آب و مخلول متوکسالن هست میرم بعد مستقیم زیر اشعه خداروشکر ۵ جلسه اول جواب گرفتم و ۵ جلسه دوم چون بیماریم ضعیف شد uvb انجام دادم…۵ جلسه اول خیلی زجر کشیدم پوستم حساس و سفید بود خارش و سوزش زیاد داشتم ولی جواب گرفتم پیشنهاد میکنم حتما برید خیلی تاثیر داره حتی uvA به همراه متوکسالن …..فقط پوستم الان لک داره اونم جای پسوریازیسمه مونده تت به مرور رفع بشه ..ولی اصلا پوسته یا پسویی فعلا وجود نداره ..حتما فتوتراپی برید

  18. باسلام خدمت دوستان عزیز من ۵۱سالمه مدت ۳۱ ساله با پسو درگیرم نزدیک ۶ماه دربیمارستان رازی نورمیگیرم اوایل کف دستام بود الان کف دستم خیلی بهتر شده ولی کف پاهام دوباره درگیر شده یه مدت لامپ دستگاه ۴تا یکی روشن بود حالا لامپهارو تعویض کردن ولی روی دستم دچار سوختگی شده هرجلسه میرم واسه ویزیت هر دکتری یه چیز میگه یکی میگه فعلا نور نگیر اون یکه دوباره ازاول شروع میکنه نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز . من یه پیشنهاد دارم. اگه صلاح می دونی از سرکنگبین در سه وعده در روز استفاده کن.

  19. سلام دوستان چرا به بيمارستان رازي تهران كه تنها مركز دانشگاهي ودرماني تخصصي پوست است مراجعه نميكنند  از نظر هتلينگ خيلي خوب نيست ولي ازنظر درماني سطحش خيلي بالاست براي پسوريازيس از انجا بهتر وجود ندارد بيماري كه ٣٣ سال است در گير اين بيماري هستم

  20. سلام ..من ۲۰ سال پسوریازیس دارم در حین بارداری از بین رفته ولی بعد زایمان به بدترین شکل زده بیرون هر کاری کردم خوب نشدم..جدیدا مطب پرفسور شمس رفتم و فوتوتراپی پیشنهاد کرده جلسه سوم میرم ..از سوزش و خارش داغونم.نمیدونم چیکار کنم روغن بنفشه، بادوم و نارگیل میزنم به همراه مرطوب کننده ولی تاثیری برای خارش و قرمزی نداره..در ضمن هزینه نوردرمانی در مطب خودش انجام میدن هزینه ش خیلی بالاست جلسه ای ۶۰ هزار تومان میگیره

  21. سلام
    وقت بخیر
    من ۲۷سالمه و از موقعی که یادمه من با پسوریازیس درگیر بودم. خود ب خود هم شدید میشه، و بعضی مواقع خود ب خود از شدتش کم میشه!! همه نوع درمان از جمله آمپول و پماد و قرص رو امتحان کردم. فقط مونده اشعه uvb که متاسفانه در خوزستان موجود نیست!!

    اگه ممکنه یه بیمارستان یا مطب دکتر یا هرچیزی که درمان با اشعه ماوراءبنفش رو انجام بده معرفی کنید.
    نزدیک ب خوزستان باشه. مثلا بوشهر یا شیراز دارن این مرکز رو؟؟؟

    خواهشا اگه کسی اطلاعاتی داره، راهنمایی کنه.

    دیگه بریدم خداوکیلی.

  22. با سلام خانمی ۳۲ساله هستم مدتی است کف پایم دچار مشکل پوستی شده چندین بار به پزشک مراجعه کردم با تشخیص پسوریازیس درمان میشدم اما بعد یک سال که هیچ فرقی نکردم  با مراجعه به یک پزشک دیگر برای نمونه برداری از پوست فرستاده شدم که  نتیجه نمونه برداری اگزما  بود  و حالا مدت دو ماه است نور درمانی میشوم  به نظرم خیلی بهتر  شده و خارش پوسنم بسیار محدود شده اون هم در صورت استفاده از فست فود ها  .حالا میخواستم بدونم اگ من اقدام به بار داری کنم باید از قبل نور درمانی را متوقف کنم یا  نور درمانی تاثیری بر بارداری و لقاخ ندارد ممنون میشوم اگر من را راهنمایی کنید

  23. سلام و وقت بخیر
    میخواستم بدونم نور درمانی واسه از بین رفتنه لکه های ناشی از لیکن پلانم کمک میکنه ؟ 
    واقعا نمیدونم باهاش چیکار کنم دیگه

    1. لک های بجا مونده از لیکن پلان شاید مدت زمان طولانی حدوداً دوساله باقی بمونند اما به تدریج کم رنگ میشن تا اینکه کاملاً از بین می رَن

    1. سلام وقت بخیر این دستگاه مصرف خانگی ندارد و باید در بیمارستان ها و بعضی از مطب های پزشکان مورد استفاده قرار گیرد.

  24. باسلام وخسته نباشید،
    ببخشید،من به مدت ۱۰جلسه رفتم فتوتراپی که هرجلسه به مدت ۱۰ثانیه به ان اضافه میشد که جلسه اخر ۲دقیقه و۳۰ثانیه طول کشید،طبق تشخیص پزشک من بیماری ماستوسیتوزیس دارم،خیلی بهترشدم ولی موهام دارن به شدت میریزن،ایا ربطی داره؟یا ریزش مو ربطی به فوتوتراپی نداره؟واقعا نگرانم

    1. سلام در مورد آرتریت خیر اما در مورد دست و ناخن می توانید اشعه دستی را امتحان کنید.

  25. سلام ميخواستم بدوم اين دستگاه در مازندران وجود داره ؟
    تا ب حال از هر درماني استفاده كردم جواب نداد 

    1. سلام معمولا بیمارستان های تخصصی پوست مرکز استان ها و همچنین پزشکان متخصص پوستی که بیشتر به تجهیزات پزشکی و لیزر مجهز هستند این نوع درمان را ارائه می دهند.

  26. با سلام میخواستم نزدیکترین مرکز دنور درمانی به کرج رو بدونم لطفا برای ویتیلیکو

  27. با سلام و خسته نباشید سوالی داشتم میخاستم بدونم آیا پرتو درمانی UVB باند نازک برای درمان بیماری ویتیلیگو موثر می باشد یاخیر.چون پزشکم گفته که پرتو درمانی کنم ممنون میشم پاسخ بدین

  28. سلام من از مرداد ١٣٧٨ پسوريازيس دارم و انواع داروها و روشها را استفاده كردم ولى مرتبا پس از چند ماه با شدت بيشترى شروع ميشد تا اينكه شهريور سال ٩٥ دکتری را معرفى كردند كه در بيمارستان شهدا تجريش در كلينيك پوست هستند پس از معاينه درمان به روش فوتوتراپى را در بيمارستان به مدت ٤ ماه انجام دادند و نتيجه اين شد كه به زندگى عادى برگشته ام و هيچ اثرى از پوسته ها در هيچ جاى بدنم وجود ندارد هزينه درمان با دفترچه بيمه تأمين اجتماعى از جلسه اى هزاروپانصد تومان شروع شد كه بايد ١٠ جلسه را يكجا پرداخت ميكردم يعنى مبلغ ١٥ هزار تومان براى تقريبا يكماه!!!!! هفته اى ٣ جلسه!!!! البته تغيير قيمت در اين مدت اعمال شد كه آخرين جلسه درمان من در بهمن ٩٥ انجام شد هر جلسه ٥ هزار تومان يعنى ١٠ جلسه ٥٠هزار تومان!!!!! اميدوارم اين اطلاعات ، به دوستانى كه از اين بيمارى رنج ميبرند كمك كند تا به زندگى عادى و شاد  برگردند و طعم شيرين سلامتى را بچشند????

    1. سلام جناب اصالتی عزیز
      امکان هست نام دکتر ی که تو بیمارستان شهدای تجریش شما رو ویزیت کردن رو بفرمایید، ممنون

      1. سلام در صورت گسترده بودن ضایعات دستور اشعه درمانی را همه پزشکان متخصص پوست می توانند بدهند.

      2. سلام ، بیمارستان امام خمینی

        (نزدیک میدان توحید) ، کلینیک واقع درساختمان مغز واعصاب ، طبقه ۵ ، دارای دستگاه های نور درمانی میباشد وهمچنین یک خانم دکتر مجرب بنام زهرا صفاریان ، استاد یار ومتخصص پوست در آنجا ویزیت میکند

      1. سلام با دفترچه بیمه دوره درمان کامل (نهایتا ۶۰ جلسه) کمتر از ۱۰۰ هزارتومان است.

  29. درماتیت Dyshidrotic (اگزمای Dyshidrotic) دارم آیا با این شیوه درمانی کلا خوب میشم یا خیر ؟

  30. سلام من پنج سال پسوريازيس دارم
    هزينه هاي سنگيني پرداختم
    آيا باروش uvb ميشه در كمترين زمان خوب شد ؟
    آيا بيماري قابل برگشت هست؟
    هزينه درمان چقدره؟
    در ضمن من تهران هستم

    1. سلام وقت بخیر در موارد شدید اشعه درمانی توصیه می شود که بسیار هم موثر بوده و از جلسه بیستم به بعد درمان بسیار چشمگیر بوده (دو الی سه ماه) و با کامل کردن درمان با نظر پزشک می تواند روش موثر و کم هزینه ای باشد. بیماران پسوریازیس بعد از بهبودی با هر نوع از روش های درمانی باید برای جلوگیری از بازگشت بیماری موارد قرار گرفته شده در سایت را رعایت کنند.

      1. سلام جناب
        چرا یکی پیدا نمیشه یه آدرس معتبر توی تهران بذاره بنده هم مشکل اگزما دارم اعصابم و زندگیم رو بهم ریخته آخه همه میدونن ولی دریغ از ذکر یک آدرس کوچولو

        1. تهران خ فرشته خ بیدار کوچه گرد شرقی مطب پروفسور شمس حتما حضوری باید وقت بگیری

  31. سلام وقتتون بخير ببخشيد من بيمارى ويتيليگو دارم چند ساله همه دارويى استفاده كردم ولى نتيجه نگرفتم ميخواستم ببينم با uvb خوب ميشم؟

    1. سلام وقت بخیر بله موثر بوده اما به بیماری ویتیلگو بر خلاف پسوریازیس کمی سختر و دیرتر نتیجه می دهد.

  32. با سلام بيماري با پسوريازيس مزمن  در اطرافيان دارم و اگر امكانش باشد كه مركزي كه دستگاه فتوتراپي رو دارد معرفي كنيد بهم كه بتوانم براي درمان بيمارم اقدام كنم. با سپاس از شما 

    1. سلام وقت بخیر از بیمارستان های پوست شهر خود سوال کنید این درمان باید با تجویز پزشک باشد.

  33. سلام و خسته نباشید
    من خانمی هستم ۲۸ ساله که نزدیک به ۱۱ سال هست که به بیماری مورفه آ مبتلا هستم و نزدیک به ۲۰۰ جلسه تحت نظر پزشک اشعه uvb رفتم البته به همراه داروهای متعددی که استفاده کردم ( قرص کلروکین – پسوروکتان – ویتامین E – پماد ترتینوئین و خیلی از دادوهای دیگه که خاطرم نیست) در حال حاضر موفق شدیم این بیماری رو راکد نگه داریم ولی من با اینکه خیلی مطالعه کردم در مورد مشکلم چند سوال داشتم:
    ۱- با توجه به راکد بودن بیماریم نیازی هست همچنان به اشعه UVB ادامه بدم ( حتی ماهی یکبار )
    ۲- منشا این بیماری هنوز خیلی مشخص نیست.احتمال یک شوک عصبی میتواند این بیماری را تشدید کند
    ۳- چند درصد این بیماری قابل برگشت است
    ۴- ۲۰۰ جلسه اشعه UVB در آینده میتواند عوارض داشته باشد و مشکل ساز باشد
    ۵- بعد از این ۲۰۰ جلسه خشکی پوست شدید گرفتم چیزی براش توصیه میفرمایین

    ممنون از سایت خوبتون آرزوی سلامتی و شادکامی برای شما دارم و بهبودی کامل برای تمام بیماران.

    1. سلام و تشکر از لطف فراوان شما
      معمولا درمان با اشعه در دوره ای خاص برای بیماران پوستی تجویز می شود. منظور از درمان با اشعه uvb صرفا طی کردن یک دوره از این درمان و تعداد جلسات آن هم با توجه به تشخیص پزشک در آن دوره تجویز می شود. پس از پایان دوره درمانی با اشعه uvb دیگر بیمار نمی تواند از دستگاه استفاده کند مگر آنکه بعد از مدت ها با تشخیص پزشک وارد دوره جدیدی از درمان با اشعه uvb شود.
      تعداد جلسات درمان با اشعه uvb در یک دوره درمانی از ۲۰۰ جلسه عبور نخواهد کرد.
      بیمار ممکن است در طول بیماری خود نهایتا دو دوره از روش درمانی uvb استفاده کرده و شرط دوره بعد هم طی شدن مدت زیادی از دوره اول درمانی است.
      بیماری ممکن است بعد از طی کردن دوره uvb به دلایل مختلف از جمله استرس و تنش های روحی و درمان نامناسب تشدید شود.
      معمولا درمان با اشعه uvb در موارد منتشر بعضی از بیماری های پوستی تجویز شده و دارای نتایج فوق العاده ای بوده که بیمار برای مدت ها می تواند پوست طبیعی و سالم خود را حس کند.
      بعد از تکمیل دوره درمان با اشعه uvb بیمار میتواند با در نظر گرفتن موارد کنترلی، علائم بیماری خود را تا حد زیادی به کنترل دراورد به صورتی که برگشت بیماری به طور محسوسی به چشم نیاید.
      برخلاف باور های عمومی درمان از طریق دستگاه uvb اگر زیر نظر پزشک متخصص پوست بوده و تعداد جلسات این روش درمانی با توجه به شدت بیماری و سیر درمان آن تجویز شود، بیمار عوارض خاصی را مشاهده نمی کند.
      برای کنترل خشکی پوست، بیمار می تواند از انواع کرم های ویتامینه و مرطوب کننده نظیر پماد ad یا کرم مرطوب کننده رپلر یا از روغن های گیاهی نظیر روغن بنفشه استفاده کند.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *