تفاوت دستگاه‌ برنزه و دستگاه فتوتراپی در کنترل پسوریازیس

بسیاری از پزشکان، استفاده از تخت های برنزه و سولاریوم برای افراد مبتلا به پسوریازیس حمایت نمی کنند. تخت های برنزه کننده خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند. به غیر از خاصیت برنزه شدن پوست برخی از افراد اعتقاد دارند این تخت های برنزه می تواند پسوریازیس را درمان کند اما واقعیت چیست؟

افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است به دنبال تخت‌های برنزه باشند، زیرا یکی از درمان‌های پسوریازیس، فتوتراپی با نور ماوراء بنفش B (UVB) است. نور UVB در نور طبیعی خورشید و در تخت‌های برنزه وجود دارد. با این حال، تخت‌های برنزه اغلب نور فرابنفش A (UVA) ساطع می‌کنند.

نور خورشید در مقابل فتوتراپی برای پسوریازیس:

وقتی به گزینه های درمان پسوریازیس نگاه می کنیم، نور خورشید و فتوتراپی دو گزینه برای بیماران هستند که به نظر می رسد بسیار شبیه به یکدیگر عمل می‌کنند اما بسیار با هم تفاوت دارند.

نور خورشید می تواند به درمان پسوریازیس کمک کند زیرا هم UVA و هم UVB دارد، اکثر درمان های فتوتراپی فقط از UVB استفاده می کنند.

نور خورشید به اندازه فتوتراپی موثر نیست، اما رایگان و در دسترس همه است. افرادی که از نور خورشید برای پسوریازیس استفاده می کنند باید مراقب باشند که از آفتاب سوختگی یا گرفتن آفتاب بیش از حد خودداری کنند زیرا این امر می تواند باعث تشدید پسوریازیس شود.

آیا دستگاه‌های برنزه کننده پسوریازیس را بدتر می کنند؟

تخت های برنزه می تواند به پوست آسیب برساند و پسوریازیس را بدتر کند. اشعه ماوراء بنفش باعث پیری و افزایش خطر سرطان پوست می شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برنزه شدن با دستگاه را سرطان زا اعلام کرده است. خطرات آنها عبارتند از:

سرطان پوست
اعتیاد به برنزه شدن
آفتاب سوختگی
پیری زودرس
سرکوب سیستم ایمنی
کراتوزهای اکتینیک یا خورشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *