پسوریازیس نوک پستان و آرئول چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

پسوریازیس نوک پستان می تواند به صورت هایپرکراتوز نوک پستان و آرئول ظاهر شود. هیپرکراتوز به ضخیم شدن خارجی ترین لایه پوست، که از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است، اشاره دارد. رشد بیش از حد کراتین در بیماری‌های پوستی مختلف از جمله پسوریازیس رخ می‌دهد. هیپرکراتوز همچنین می تواند ایدیوپاتیک (اولیه و به خودی خود تظاهر کننده) یا ثانویه به یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس باشد.

پلاک‌های پسوریازیس جدید نیز ممکن است در خانم هایی که به تازگی شیر می‌دهند، به‌عنوان اثر پدیده کوبنر ایجاد شود. پدیده کوبنر زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌های جدید در محل آسیب پوستی که پسوریازیس قبلاً وجود نداشت، ایجاد می‌شود.

علائم پسوریازیس که ممکن است نوک سینه‌ها و آرئول را تحت تاثیر قرار دهد عبارتند از:

  • پوست ضخیم و زمخت که در آن نوک پستان و آرئول ترک خورده و درد می‌کند
  • تغییر رنگ به گونه‌ای که پوست تیره‌تر به نظر می‌رسد
  • خارش و تحریک نوک پستان و آرئول
  • درد نوک پستان

برای درمان پسوریازیس در نواحی حساس بدن از جمله آرئول‌ها و نوک سینه‌ها توصیه به مصرف لوسیون‌ها، کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه (OTC) که حاوی اسید سالیسیلیک هستند می‌شود. در موارد حادتر ترکیب بتامتازون و اوسرین کمک کننده خواهد بود.

پسوریازیس پلاکی که پوست پستان‌ها و نوک سینه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد با پسوریازیس معکوس که باعث ایجاد ضایعات پسوریازیس در زیر سینه‌ها و سایر نواحی چین خوردگی پوست می‌شود، متفاوت است.

اگر پسوریازیس روی نوک پستان را در حین شیردهی به نوزادتان درمان می‌کنید، حتماً از یک پزشک در مورد درمان‌های موضعی که استفاده از آنها بی‌خطر هستند، سؤال کنید. برخی از پمادها و کرم‌های استروئیدی می‌توانند به کودک شما آسیب برسانند. با این حال، باید قبل از شیر دادن به نوزاد، داروهای موضعی را از نوک پستان خود پاک کنید.

درمان های خانگی برای پسوریازیس در نوک پستان:

  • استفاده از عصاره نارگیل
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش التهاب و تورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *