استفاده طب عوام از ریشه سارساپاریلا برای رفع پسوریازیس جلدی
استفاده طب عوام از ریشه سارساپاریلا برای رفع پسوریازیس جلدی

سارساپاریلا عضوی از خانواده گیاه لیلی (سوسن) است و برای تهیه چای، عصاره و مکمل ها از آن استفاده می شود که به درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس کمک می کند.

سارساپاریلا عضوی از خانواده گیاه لیلی (سوسن) است و برای تهیه چای، عصاره و مکمل ها از آن استفاده می شود که به درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، کاهش درد ناشی از التهاب، بهبود میل جنسی، کاهش سردرد، کمک به هضم، کاهش تب و مبارزه با عفونت ها کمک می کند. سابقا مصارف زیاد به عنوان تصفیه کننده خون داشته است. در طب عوام از ریشه انواع داروئی سالسپاری، جهت رفع بیماریهای جلدی مخصوصاً اگزما و داءالصدف، استفاده به عمل می آید.

ترکیبات شیمیائی:

ریشه سالسپاری دارای آمیدون، رزین، اسانسی به مقدار کم و سه گلو کوساپونین به نامهای پاریلین parilline، اسمیلاساپونین smilasaponine و سارساپونین sarsaponine است.

سارساپوژنین sarsapogenine (پاری ژنین parigenin)، نوعی ساپوژنین استروئیدی به فرمول C27H44O3 می باشد که از Smilax ornate Hooker توسط Power و Salway استخراج شده است.

قسمت مورد استفاده این گیاه:

قسمت مورد استفاده این گیاه و انواع دیگر داروئی که ذکر گردید. ریشه آنهاست که به صورت عاری از ریزوم و یا دارای ریزوم و حتی همراه با قسمتی از ساقه گیاه، در معرض استفاده های درمانی قرار می گیرد.

ریشه سالسپاری دارای سطح ناهموار، موجدار و و شیارهای طولی بسیار است. رنگ آن از خاکستری تا قرمز قهوه ای تیره تغییر می کند ولی معمولا به رنگ خاکستری قهوه ای یا خاکستری مایل به زرد می باشد . تقریبا فاقد بو ولی دارای طعم ملایم است. طعم آن ابتدا کمی شیرین است ولی تدریجا کمی تند و تلخ می شود.

مصرف موضعی:

برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس جوشانده غلیظی از برگ، ریشه یا تخم گیاه تهیه کرده روزی چند مرتبه (هر هشت ساعت یک بار) بر محل بمالید.