افزایش خطر ابتلا به پسوریازیس با بیماری های مزمن لثه
افزایش خطر ابتلا به پسوریازیس با بیماری های مزمن لثه

نتایج یک تحقیق جدید آنان نشان می دهد افرادی که به بیماری های مزمن لثه مبتلا هستند بیشتر با خطر ابتلا به بیماری پوستی پسوریازیس مواجهند.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس پژوهشگران علوم پزشکی در کشور تایوان می گویند نتایج یک تحقیق جدید آنان نشان می دهد افرادی که به بیماری های مزمن لثه مبتلا هستند بیشتر با خطر ابتلا به بیماری پوستی پسوریازیس مواجهند. محققین با مطالعه روی بیش از ۲۳۰ هزار شرکت کننده در این آزمایشات که طی یک دوره پنج ساله انجام گرفت، دریافتند از بین این افراد، داوطلبانی که به بیماری های مزمن لثه دچار هستند ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به پسوریازیس قرار دارند.

ارتباط پسوریازیس و بیماری های لثه:

این مطالعه جزو اولین بررسی های انجام شده روی ارتباط این دو بیماری است و لزوما به این معنی نیست که بیماری لثه می تواند منجر به مرض پوستی پسوریازیس شود.

دکتر جوئل جلفاند از متخصصان پوست دانشگاه پنسیلوانیا که در این مطالعه حضور نداشته یادآور شد: ما درباره فاکتورهای خطرزایی که عامل بروز بیماری های مزمن التهابی نظیر پسوریازیس هستند اطلاعات چندانی در اختیار نداریم.

وی خاطرنشان ساخت: این مطالعه یکی دیگر از فاکتورهای خطرزای بالقوه را در این زمینه ارائه می کند که به لحاظ تئوریک می توان با اصلاح آن در آینده خطر ابتلا به پسوریازیس را کاهش داد.

لثه سالم چه خصوصیاتی دارد؟

لثه سالم دارای قوای محکمی بوده و کاملاً بر روی استخوان چسبیده است. همچنین در محل تماس با دندان کاملاً صاف و دارای لبه تیز می‌باشد. رنگ لثه سالم صورتی است، ‌ولی در برخی افراد که رنگ چهره تیره دارند،‌ روی لثه آنها هم لکه‌های قهوه ای رنگ دیده می‌شود. اگر سایر علایم لثه سالم مشاهده می‌گردد و فقط رنگ آن قهوه‌ای است این لثه هم سالم می‌باشد.

نشانه‌ های بیماری لثه:

در آغاز بیماری، لثه قرمز رنگ و پرخون شده و همچنین لبه‌ های تیز لثه حالت تورم پیدا کرده و برجسته می‌ شود. قوام لثه نیز شل می‌ گردد و در هنگام خوردن میوه‌ های سفت و یا مسواک زدن خونریزی می‌ کند. معمولاً در این مواقع فرد از مسواک زدن خودداری می‌کند، ‌که این مسأله باعث شدیدتر شدن بیماری لثه می‌ گردد. در این حالت به بیماری لثه، التهاب لثه یا ژنژیویت می‌ گویند. وقتی بیماری ادامه پیدا کند،‌ لثه شروع به تحلیل رفتن می‌ کند. منظور از تحلیل رفتن لثه،‌ این است که لثه به طرف ریشه دندان کشیده می‌شود. به تدریج بیماری از لثه عبور کرده و به نواحی زیرین یعنی استخوانهای دور دندان سرایت می‌ کند و باعث تحلیل رفتن استخوان نیز می‌ شود. با شروع تحلیل استخوان، دندان ها بتدریج لق شده تا زمانی که با کوچکترین فشاری دندان کنده می‌ شود.

پسوریازیس چطور می آید:

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، پسوریازیس یک بیماری مرتبط با سیستم ایمنی بدن است. در طی این بیماری سیستم ایمنی با ارسال سیگنال‌ های معیوب موجب تسریع رشد سلول‌های پوست می‌شود.

در واقع در حالت عادی سلول‌ های پوست بطور دائم از لایه‌ های زیرین به طرف سطح حرکت کرده، در آنجا هسته‌ های خود را از دست داده و بصورت پوسته‌ های مرده از بدن دفع می ‌شوند. این روند بطور معمول حدود یک ماه به طول می‌ انجامد، اما در جریان پسوریازیس، چرخه حیات سلول‌ های پوست بر اثر همان اشکالات سیستم ایمنی، سرعت یافته، در نتیجه چندین لایه سلول مرده در سطح پوست تجمع پیدا می‌ کنند که همان پوسته‌ های پسوریازیس را تشکیل می‌ دهند.