درمان موضعی پسوریازیس ملایم تا متوسط با کرم تازاروتن
درمان موضعی پسوریازیس ملایم تا متوسط با کرم تازاروتن

کرم موضعی تازاروتن (Tazorac) یک رتینوئید است که در درمان موضعی آکنه و پلاک پسوریازیس ملایم تا متوسط کاربرد دارد. این محصول رتینوئید مربوط به ویتامین A بوده و بر رشد سلول های پوست اثر می گذارد. علاوه بر این تازاروتن ممکن است دارای اثرات ضد التهابی مستقیم نیز باشد. تازاروتن و پسوریازیس: تازاروتن یک […]

کرم موضعی تازاروتن (Tazorac) یک رتینوئید است که در درمان موضعی آکنه و پلاک پسوریازیس ملایم تا متوسط کاربرد دارد. این محصول رتینوئید مربوط به ویتامین A بوده و بر رشد سلول های پوست اثر می گذارد. علاوه بر این تازاروتن ممکن است دارای اثرات ضد التهابی مستقیم نیز باشد.

تازاروتن و پسوریازیس:

تازاروتن یک پیش دارو است و تا زمانی که به متابولیت فعال خود (تازاروتنیک اسید) تبدیل نشود فعالیت فارماکولوژیک ندارد. این دارو به طور عمده در پسوریازیس به کار می رود و مکانیسم عمل آن در این مورد شناخته نشده است. اما به نظر می رسد مربوط به اثرات ضد التهابی و ضد تکثیری سلول های اپی تلیال پوست باشد. همچنین تازاروتن در اشکال دارویی کرم یا ژل در درمان آکنه نیز استفاده شده است. این دارو کراتینیزاسیون را نرمال کرده و چسبندگی کراتینوسیت های فولیکولی را کاهش می دهد که نتیجه آن کاهش تعداد کومدون ها و پیشگیری از تشکیل کومدون های جدید است.

نحوه مصرف:

در درمان پسوریازیس کرم ۰/۵ درصدی Tazarotene و یا ژل آن در ابتدا مصرف می شود و در صورت لزوم تا نوع یک دهم درصدی آن تجویز می گردد و یکبار در روز و آن هم در بعد ازظهرها مصرف می شود. در انگلستان مصرف آن در مورد این نوع بیماران تا حد ۱۰ % از سطح بدن و در ایالات متحده آمریکا تا ۲۰ % از سطح بدن مجاز است.

در درمان آکنه از این دارو به صورت کرم یا ژل ۰/۱ درصدی، یکبار در روز و آن هم در بعدازظهرها استفاده می گردد. در اوایل دوره درمانی ممکن است آکنه بدتر شود و در مورد پسوریازیس این اتفاق می تواند در هر زمانی از طول دوره درمانی بیفتد. طول معمول درمان تا ۱۲ هفته می باشد اگرچه در درمان پسوریازیس تا ۱۲ ماه هم مصرف می شود.

موارد منع مصرف:

مصرف این دارو در زنان باردار اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود.

ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

عوارض جانبی:

همانند ترتینوئین جذب سیستمیک آن پایین است و شایع ترین عارضه جانبی آن بر پوست می باشد و به نظر می رسد میزان بروز عوارض جانبی بستگی به غلظت دارو دارد. مطالعات حیوانی نشان داده اند که این دارو تراتوژنیک می باشد و تولید کنندگان آن توصیه می کنند که از این دارو در دوران حاملگی و یا زنانی که قصد حامله شدن دارند نباید استفاده کرد. به صورت مشابه از Tazarotene نباید در دوران شیردهی مادر استفاده کرد و یا با احتیاط مصرف نمود چرا که مطالعات حیوانی نشان داده اند که می تواند در شیر مادر توزیع شود.