شربت خارمریم(خارمریم+کاسنی+شاتره+عسل) برای پسوریازیس
شربت خارمریم(خارمریم+کاسنی+شاتره+عسل) برای پسوریازیس

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در رفع مشکلات کبدی و درمان بیماری های پوستی موثر دانست.

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در رفع مشکلات کبدی و درمان بیماری های پوستی موثر دانست. شربت خارمریم(خارمریم+کاسنی+شاتره+عسل) حاوی ویتامین هایA، B، C، E، K ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، آهن، پروتئین، کلسیم، روی (زینک)، قند گلوکز، ساکاروز و فراکتوز و فلاونوئید ها از قبیل سیلی مارین، سیلیبین، سیلی دیانین، گلوتاتیون و غیره است. شربتی گوارا برای درمان کبد چرب/ با مصرف این نوشیدنی از بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس در امان بمانید.

برای بررسی خواص شربت خار مریم و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مهمترین خواص شربت خارمریم:

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهمترین خواص شربت خارمریم گفت: شربت خارمریم تاثیر چشمگیری در رفع مشکلات کبدی از جمله کبد چرب، دفع سنگ کلیه و کبد و بیماری‌های پوستی از قبیل خارش، اگزما و پسوریازیس دارد.

عظمایی بیان کرد: شربت خارمریم به علت داشتن ویتامین های A، E، C و فلاونوئیدها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

وی افزود: این شربت باعث رفع اختلالات کبدی، کلیوی و سندروم روده تحریک پذیر می‌شود. همچنینی سیلی مارین موجود در این شربت موجب خنثی شدن اثر الکل، کربن و سم آمینیا، تتراکلراید و غیره می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: سم زدایی از کبد، تاثیر چشمگیر در درمان دیابت، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش وزن و تناسب اندام از دیگر خواص این شربت است.

عظمایی گفت: این شربت به علت دارا بودن کلسیم، منیزیم، منگنز و ویتامین D، موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شربت خارمریم دارای ویتامین‌های A، B،C، E و املاح معدنی است، بنابراین پوست و مو را تقویت کرده و باعث طراوت و جوان سازی آن می‌شود. همچنین از بروز چین و چروک و پیری پوست جلوگیری می‌کند.

وی گفت: خواص دیگر این شربت شامل بهبود کارکرد دستگاه گوارش، تقویت بینایی و بهبود عملکرد مغز بوده که برای بیماران مبتلا به MS، آلزایمر و پارکینسون مفید است.

عظمایی گفت: گلوتاتیون موجود در این شربت خاصیت نیروبخشی داشته و از بروز ضعف جلوگیری می‌کند.

منع مصرف شربت خارمریم:

عظمایی افزود: مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است.

مواد لازم شربت خارمریم (۲لیتر)

عرق خارمریم یک لیتر

عرق کاسنی نیم لیتر

عرق شاتره نیم لیتر

گیاه خشک خارمریم ۱۰۰ گرم

عسل نیم کیلو

طرز تهیه شربت خارمریم:

عرقیجات را با هم ترکیب کرده و گیاه خارمریم نیم کوب شده را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم ۴ تا۵ ساعت بماند.

سپس آن را ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم می جوشانیم.

هنگامی که حرارت متعادل شد آن را صاف کرده و عسل را اضافه می کنیم.

شربت را هم زده تا قوام بیاید سپس در ظرف شیشه ای می ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت خارمریم:

۴ تا ۵ قاشق غذاخوری از شربت را داخل لیوان ریخته و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم. شربت آماده میل کردن است.

نکته:

در صورت استفاده از این شربت در فصل تابستان می توان چند قطره آب لیمو ترش به آن اضافه کرد.