مصرف اسید فوماریک با نام تجاری (FUMADERM) برای کنترل پسوریازیس
مصرف اسید فوماریک با نام تجاری (FUMADERM) برای کنترل پسوریازیس

اسید فوماریک (Funaric Acid Esters) با نام تجاری (FUMADERM)، امروزه به طریقه ی سنتزی تهیه و در بعضی از فرمولاسیون های پوستی نظیر داروهای پسوریازیس مصرف می شود.

اسید فوماریک (Funaric Acid Esters) با نام تجاری (FUMADERM)، امروزه به طریقه ی سنتزی تهیه و در بعضی از فرمولاسیون های پوستی نظیر داروهای پسوریازیس مصرف می شود. نمک اسید فوماریک رادیکال های آزاد در فرآیند التهاب را رفع می کند. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول های خود بدن حمله می کند. اثر نمک اسید فوماریک، بر خلاف داروهای دیگر پسوریازیس صرفا برپایه سرکوب یا تعدیل سیستم ایمنی بدن نیست، بلکه با ازبین بردن سموم مخرب “رادیکال های اکسیداتیو” در فرایند التهاب از بقای سلول های عصبی محافظت می کند.

FUMADERM و پسوریازیس:

درمان پسوریازیس با Funaric Acid Esters موجب می‌ شود گلوتاتیون کاهش یافته در طولانی مدت افزایش یابد. این افزایش در نهایت منجر به این می‌ شود که ترجمه ژن‌ های مدیاتورهای التهابی مثل   IL-8, TNF- و مولکول‌های adhesion مثل selection E و I/VCAM-1 تنظیم شود. افزایش آهسته دوز این دارو باعث بهبود تحمل بخصوص در دستگاه گوارش می‌ شود.

بیشتر بیماران درمان شده با Funaric Acid Esters بین دو تا چهار قرص Fumaderm لازم دارند. دوز خاص نگهدارنده سپس با کاهش تدریجی دوز تعیین می‌ شود. می‌ توان درمان با Fumaaric Acid Esters را ناگهانی قطع کرد. پدیده rebound یا تشدید پوسچولی به دنبال قطع دارو اتفاق نمی‌افتد.

حدود ده سال پیش، پروفسور متخصص پوست، مالش پیتر با همکاری، پروفسور هورست متخصص مغز و اعصاب، اطلاع یافت که مخلوطی از نمکهای اسید فوماریک برای درمان پسوریازیس با نام تجاری FUMADERM احتمالا می تواند اثرات مطلوب در بیماری ام اس نیز داشته باشد.

اثر دارو:

براساس مطالعات انجام شده، پس از ۱۶ هفته درمان با Fumaderm بین ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش در PASI به دست می‌آید. در یک مطالعه طولانی مدت پس از ۱۶ هفته PASI به میزان ۱/۷۹ درصد کاهش یافت. هنگامی که از Funaric Acid Esters برای پسوریازیس ولگاریس استفاده می‌ شود، پس از ۶ تا ۸ هفته کارآیی مناسب به دست می‌آید. بسته به فعالیت بیماری پس از قطع دارو، پسوریازیس ولگاریس در طول ماه‌ ها تا هفته‌ ها عود می‌ کند. تاکی‌فیلاکسی تا به حال گزارش نشده است.

کنتراندیکاسیون‌های مطلق دارو:

کنتراندیکاسیون‌ های مطلق دارو عبارتند از: حاملگی، بیماری شدید کلیوی و گوارشی علاوه بر اثر آنتی‌ پرولیفراتیو، این دارو خواص ایمونومدولاتوری هم دارد.