استفاده از نارنج در پاکسازی بیماری پسوریازیس
استفاده از نارنج در پاکسازی بیماری پسوریازیس

نارنج یکی از گیاهان بومی ایران است که بخشهای مختلف آن مصارف درمانی فراوان داشته، در طب سنتی از خواص نارنج برای درمان اختلالات کبدی و صفرا استفاده میشده است.

نارنج یکی از گیاهان بومی ایران است که بخشهای مختلف آن مصارف درمانی فراوان داشته، در طب سنتی از خواص نارنج برای درمان اختلالات کبدی و صفرا استفاده میشده است. خوردن این میوه ترش و پرخاصیت و استفاده از شکوفه های این گیاه که به بهارنارنج معروف است و از آن عرق گیاهی تهیه میشود، برای همه گروههای سنی مفید بوده، استفاده از آن در رژیم غذایی به صورت مصرف میوه نارنج، عرق بهارنارنج، چای، رب نارنج و … علاوه بر خوش طعم نمودن غذاها به تغذیه و سلامت کمک شایانی خواهد نمود.

استفاده از نارنج در پاکسازی بیماری پسوریازیس:

روغن معطر نارنج بخاطر خواص آنتی سپتیک، ضد باکتری و ضد قارچی در درمان بسیاری از مشکلات پوستی کاربرد دارد. پوست این میوه که از آن روغن معطرش استخراج می شود شامل فلاونوئیدهای غیر تلخ است که بخاطر خواصی که در تخلیه رطوبت از رگ ها دارد شناخته می شود.به همین دلیل است که روغن معطر نارنج در لوازم آرایشی برای جلوگیری از شکنندگی مویرگی استفاده می شود. عصاره نارنج همچنین برای درمان سلولیت نیز استفاده می شود. علاوه بر این ها از روغن نارنج به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای کمک به پاکسازی آکنه، تبخال، پسوریازیس، عفونت های قارچی مانند پای ورزشکار و کرم سلولی، اگزما و برخی دیگر از مشکلات پوستی نیز استفاده می شود. شما می توانید ۲ قطره روغن نارنج به یک روغن حامل طراوت مانند روغن نارگیل اضافه کنید تا بتوانید به آرامی قسمت های تحت تاثیر را ماساژ دهید.

حاوی آنتی اکسیدان است:

سینفرین موجود در نارنج تولید گونه‌های اکسیژن واکنشی آزاد شده توسط نوتروفیل‌ها (نوعی از گلبول‌های سفید خون که در محل التهاب یافت می‌شوند) را از طریق ممانعت از ترشح آنزیم اکسیداز NADPH که انواع بسیاری از رادیکال‌های آزاد را تولید می‌کند کاهش می‌دهد. اب نارنج دافع صفراست و سلول‌های کبدی را به کار و فعالیت واداشته و ضعف و نارسایی آن را درمان می‌کند و سموم بدن را از عضلات خارج کرده و از بین می‌برد.

مرطوب کننده پوست:

نارنج پوست را آب رسانی کرده و به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده می شود.

درمان آکنه و جوش صورت:

پوست نارنج دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

خواص برگ نارنج:

برگ نارنج آرام بخش بوده و برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید می باشد. دمنوش برگ های درخت نارنج برای درمان اختلالات کبدی مفید است.

مصرف:

نوشیدن آب نارنج به صورت یک استکان و آب به مقدار یک لیوان و اضاقه کردن دو تا سه قاشق مرباخوری ترنجبین و یا گزانگبین به صورت روزانه یکبار.

مضرات نارنج (موارد احتیاطی و منع مصرف):

زیاده روی در خوردن نارنج، کبد را ضعیف میکند، مخصوصا اگر ناشتا خورده شود.

با توجه به اینکه عرق بهارنارنج بسیار زود فاسد شده و کپک میزند، توصیه میشود همیشه از عرق گیاهی تازه استفاده نموده و برای نگهداری آن را در شیشه های تیره و دور از نور قرار دهید.

زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج میتواند باعث بیخوابی شود.

بهترین نوع میوه نارنج، نوعی است که هم پوست رویی و هم پوست نازک داخل میوه خیلی ضخیم نباشد و هر چه پوسته ها نازکتر باشند کیفیت و خواص نارنج بالاتر بوده و هضم و جذب آن نیز راحت تر است.