ایالات متحده آمریکا(FDA)داروی بیولوژیک guselkumab را برای پسوریازیس تایید کرد
ایالات متحده آمریکا(FDA)داروی بیولوژیک guselkumab را برای پسوریازیس تایید کرد

fda داروی بیولوژیک guselkumab را با نام تجاری Tremfya و محصولی از شرکت Jansse- Biotech، برای بزرگسالان مبتلا به پلاک‌ های پسوریازیسی متوسط تا شدید، تائید کرده است.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس و به نقل از NBIC سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد داروی بیولوژیک guselkumab را با نام تجاری Tremfya و محصولی از شرکت Jansse- Biotech، برای بزرگسالان مبتلا به پلاک‌ های پسوریازیسی متوسط تا شدید که کاندید درمان سیستمیک یا فوتوتراپی هستند، تائید کرده است.

داروی guselkumab:

داروی guselkumab اولین و تنها داروی بیولوژیک تائید شده است که به‌طور انتخابی اینترلوکین ۲۳ را مسدود می‌کند. این اینترلوکین نقش کلیدی در پلاک‌های پسوریازیسی بازی می‌ کند.

آنتی‌ بادی مونوکلونال تائید شده به صورت تزریق‌ های زیرپوستی ۱۰۰ میلی‌گرمی، هر ۸ هفته یک بار، تجویز می‌ شوند. دوزهای آغازین آن در هفته صفر و ۴ تزریق می‌ شود.

به اعتقاد پژوهشگران، guselkumab نقطه عطف قابل توجهی در درمان پلاک‌ های پسوریازیسی متوسط تا شدید به حساب می‌ آید، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که اغلب بیماران تحت درمان با این درمان اختصاصی اینترلوکین ۲۳ از هفته ۱۶ تا ۴۸ درمان، به پاک شدن کامل ضایعات و پلاک‌ها دست می‌ یابند.

تائیدیه سازمان غذا و دارو:

تائیدیه سازمان غذا و دارو براساس نتایج ۳ مطالعه فاز ۳ با حضور بیش از ۲۰۰۰ بیمار منتشر شده است. در این مطالعات، در هفته ۱۶ درمان، حداقل ۷ بیمار از ۱۰ بیمار درمان شده با guselkumab، به PASI 90 دست یافتند و بیش از ۸۰ درصد بیماران نیز به پاک شدگی کامل یا نیمه‌کامل پلاک‌ ها دست یافتند. بیمارانی که به PASI 90 در هفته ۲۸ درمان دست یافتند، تا هفته ۴۸ نیز پاسخ درمانی را حفظ کردند.

در آنالیزهای سربه‌سر که در هفته‌های ۱۶، ۲۴ و ۴۸ درمان انجام شد، اثربخشی guselkumab توانست بر نتایج به دست آمده از adalimumab برتری پیدا کند. همچنین بیمارانی که به درمان با ustekinumab پاسخ مناسبی نداده بودند هم به درمان با guselkumab واکنش خوبی نشان دادند.