بررسی ژنتیکی بیماری پسوریازیس با استفاده از تکنیک NGS امکان پذیر شد
بررسی ژنتیکی بیماری پسوریازیس با استفاده از تکنیک NGS امکان پذیر شد

توالی یابی نسل جدید تحولی در دنیای ژنومیکس پدید آورده و در حال حاضر بررسی ژنتیک بیماری پسوریازیس با استفاده از تکنیک NGS امکان پذیر شده است.

توالی یابی نسل جدید (Next Generation Sequencing= NGS) تحولی در دنیای ژنومیکس پدید آورد، روشی کاملا جدید برای تعیین توالی DNA معرفی نمود و هزینه و زمان موردنیاز برای توالی یابی ژنوم را به شدت کاهش داد. در حال حاضر بررسی ژنتیک بیماری پسوریازیس با استفاده از تکنیک NGS امکان پذیر شده است.

بیماری پسوریازیس:

بیماری پسوریازیس، یک بیماری شایع پوستی است که، چرخه زندگی سلول های پوستی را بهم ميزند. پسوریازیس با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست، باعث بوجود آمدن تکه های نقره ای ضخیم و خارش دار، خشک و یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند، می شود.

تا به امروز چندین ژن در ارتباط با این بیماری شناسایی گردیده است. در منابع این گونه ذکر شده است: در حدود یک سوم از افراد مبتلا سابقه خانوادگی مشاهده شده است.

وراثت اتوزومی غالب و مغلوب هر دو گزارش شده است. در صورتیکه یکی از والدین مبتلا به پسوریازیس باشد، احتمال ابتلای فرزند ۱۰ درصد است. چنانچه هر دو والد مبتلا باشند، احتمال ابتلای فرزند ۵۰ درصد است.

توالی یابی نسل جدید (Next Generation Sequencing= NGS):

طبق موارد گفته شده، این تکنیک‌ها این امکان را برای پژوهشگران پدید می‌آورد که ژنوم هزاران انسان را بررسی کنند، تفاوت‌های موجود در توالی نوکلئوتیدی افراد در سراسر جهان را بیابند و پرده از جهش‌هایی که ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف از سرطان تا پسوریازیس را افزایش می‌دهند، بردارند.

نمونه مورد نیاز:

نمونه مورد نیاز ۵ سی سی خون (لوله حاوی EDTA ) می باشد.