منع مصرف پیلینگ با وجود ویتیلیگو، پسوریازیس، اگزما و روزاسه
منع مصرف پیلینگ با وجود ویتیلیگو، پسوریازیس، اگزما و روزاسه

پیلینگ (Peeling) لایه برداری شیمیایی در قیاس با سایر روش های جوانسازی و بازسازی سطح پوست، تاریخچه مستند و طولانی تری دارد و از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بکار رفته است.

پیلینگ (Peeling) لایه برداری شیمیایی در قیاس با سایر روش های جوانسازی و بازسازی سطح پوست، تاریخچه مستند و طولانی تری دارد و از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بکار رفته است. با وجود بیماری های ویتیلیگو، پسوریازیس، اگزما و روزاسه پیلینگ منع مصرف خواهد داشت.

پیلینگ (Peeling) چیست؟

در طی دهه های گذشته با توجه به ارزان بودن این روش، آسان بودن و در عین حال اثربخشی خوب، مورد اقبال متخصصین پوست و نیز عموم جامعه بوده است. ترکیبات اسیدی و بازی مختلفی در پیلینگ شیمیایی بکار میرود. رایج ترین آنها ترکیبات اسید میوه یا آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)، فنل و تری کلرو استیک اسید (TCA) می باشد.

پیلینگ می تواند سطحی یا عمقی باشد که بر حسب: نوع ماده پیلینگ، غلظت آن، PH و اسیدیته آن و مدت زمان ماندگاری پیلینگ روی پوست متفاوت می باشد.

روش انجام پیلینگ:

در انجام عمل پیلینگ شیمیایی پوست ابتدا باید پوست به طور کامل پاکسازی شود و هیچ نوع مواد آرایشی و مرطوب کننده بر روی پوست موجود نباشد. سپس با زدن مواد مخصوص شیمیایی لایه ای از پوست شروع به تخریب شدن می کند، بعد از گذشتن زمان مناسب طبق نظر متخصص پوست، مواد از روی پوست برداشته می شود، سپس با زدن کرم آنتی بیوتیک و قرار دادن یک پوشش مناسب بر روی پوست، کمک می شود تا ترمیم پوست انجام گیرد.

میزان درد در پیلینگ پوست چه میزان است؟

میزان درد در پیلینگ پوستی، به عمق لایه برداری در روش درمانی بستگی دارد، هرچه میزان عمق در لایه برداری بیشتر باشد احساس سوزش و قرمزی پوست بیشتر می شود. در موارد عمیق لایه برداری بعد از انجام پیلینگ شیمیایی، طبق تجویز متخصص پوست، بیمار از داروهای مناسب استفاده می کند.

موارد منع مصرف انجام پیلینگ:

وجود عفونت فعال مانند تبخال

مصرف آکوتان در ۶ ماه گذشته

لایه برداری عمیق شیمیایی یا مکانیکی در ۱۲ ماه گذشته

وجود بیماری پوستی مانند ویتیلیگو، پسوریازیس، اگزما و روزاسه

عوارض پیلینگ:

تشدید آکنه

عفونت ثانویه باکتریایی، قارچی و ویروسی

اسکار پوستی

تغییرات رنگدانه ای موقت یا دائمی هیپوپیگمانته (روشن تر شدن) و هیپرپیگمانته (تیره تر شدن)

نکته مهم در انجام پیلینگ انتخاب صحیح بیمار و ماده موثر جهت پیلینگ می باشد و در صورت انتخاب ناصحیح، احتمال ایجاد عوارض بسیار بالا خواهد بود.