برسی کرم فلوروراسیل ۵% fluorouracil در پسوریازیس پلاک موضعی مقاوم
برسی کرم فلوروراسیل ۵% fluorouracil در پسوریازیس پلاک موضعی مقاوم

پسوریازیس یک اختلال پاپولوسکومائید التهابی مزمن و خود ایمنی است که درمان آن چالش برانگیز است. انواع مختلف روش های درمانی با درجات مختلف موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

پسوریازیس یک اختلال پاپولوسکومائید التهابی مزمن و خود ایمنی است که درمان آن چالش برانگیز است. انواع مختلف روش های درمانی با درجات مختلف موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. اما تا به امروز چنین روش های درمانی وجود ندارد که بتواند از عود بیماری در پسوریازیس جلوگیری کند. فلوروراسیل۵% fluorouraci یک درمان مؤثر در پسوریازیس پلاکی بدون عوارض جانبی است. ۵-FU یک آنتی متابولیت است که مانع از سنتز اسید دز اریریونوکلئیک اسید و همچنین پردازش اسید ریبونوکلئیک می شود و بنابراین سیکل معیوب تولید بیش از حد اپیدرمی پوست را در بیماران پسوریازیس کاهش می دهد.

کرم فلوروراسیل-۵ fluorouraci:

این کرم بر روی پوست صورت و پوست سر بیماران پسوریازیس بهتر عمل می کند و در سایر مناطق بدن کمتر موثر می باشد.  این کرم گاهاً برای برخی دیگر از بیماریهای پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

کارسینوم سلول بازال سطحی

زگیل های ویروسی

زگیل تناسلی

س سطحی و پیشرفته

بعد از اتمام مصرف کرم فلوروراسیل، پزشک ممکن است کرم مرطوب کننده و یا استروئید های موضعی ملایم برای شما تجویز کند. حتی می توانید از وازلین سفید نیز استفاده کنید. کرم FU-5 یک یا دو  بار در روز پس از شستشوی منطقه آسیب دیده با آب معمولی  مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار بسیار کمی از کرم باید به آرامی روی پوست مالیده شود مهم است که بر روی تمامی منطقه و اطراف منطقه  آسیب دیده کرم مالیده شود. بعد از استعمال کرم دست ها را حتماً باید بشوئید و یا از دستکش استفاده کنید.

نکات مصرف:

کرم فلوروراسیل – ۵ ، قوی و مخرب است بنابراین باید بسیار با دقت مورد استفاده قرار بگیرد.

آن را حتماً در جایی نگهداری کنید که قابل دسترس دیگران نباشد چراکه ممکن است به اشتباه برای درمان بثورات جلدی مورد استفاده قرار دهند.

از تماس این کرم با غشاهای مخاطی و چشم و لب بپرهیزید.

در طول درمان باید خود را از تماس با خورشید محفوظ بدارید و اواسط روز اصلاً بیرون نروید. اگر حتی سهواً منطقه آسیب دیده  در معرض آفتاب قرار گرفت سبب می شود کرم فلوروراسیل بیشتر از حد طبیعی واکنش نشان دهد و نتایج ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

اغلب می شود بعد از استعمال این کرم میک آپ کرد اما سبب سوزش پوست خواهد شد.

بهتر است در طول درمان برای بررسی وضعیت خود و ادامه درمان با این کرم ویزیت پزشکی داشته باشید.

نتایج حاصل از درمان با کرم فلوروراسیل:

نتایج حاصل از کرم FU-5 به شدت آسیب پوستی و مدت زمان مصرف این دارو بستگی دارد. ۵ تا ۱۰ روز پس از شروع  درمان پسوریازیس، مناطق آسیب دیده قرمز می شوند، بعد از ادامه مصرف، زخم و پوسته روی پوست ایجاد می شود، که اگر برای شما آزار دهنده است و باعث خجالت می شود می توانید آنرا پانسمان کنید.

حدود دو تا ۴ هفته طول می کشد تا پوست جدید و سالم جای پوست تخریب شده را بگیرد،بعد از درمان پوست حساس تر می شود و به راحتی قرمز می شود بنابراین مراقبت از آفتاب بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

ممکن است نیاز باشد مدت زمان مصرف کرم فلوروراسیل  برای درمان پسوریازیس مزمن  بیشتر باشد یا فتوتراپی انجام شود. با این حال باید در مورد اقدام درمانی برای هر یک از این عارضه های دستور پزشک متخصص را دنبال کنید.

عوارض کرم فلوروراسیل۵% :

واکنش های التهابی مزمن  و بروز زخم

سفید شدن مداوم جای عارضه و یا بروز اسکار

درماتیت تماسی

عفونت ثانویه