پسوریازیس در اثر استرس از حالت نهفته بیرون می‌آید و خود را نشان میدهد
پسوریازیس در اثر استرس از حالت نهفته بیرون می‌آید و خود را نشان میدهد

علی ابراهیمی متخصص پوست، مو و زیبایی در کرمانشاه با اشاره به نقش اساسی استرس در تشریح بیماری پسوریازیس، گفت: گاهی بیماری اگر به صورت نهفته باشد امکان دارد در اثر استرس از حالت نهفته بیرون آید و خود را نشان دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: این بیماری خارش زیادی ندارد، اما استرس سبب تغییر و تحول سیستم پوستی و افزایش خارش و همچنین بدتر شدن بیماری می‌شود چون که هر خارش و هر زخمی می‌تواند ضایعاتی را روی پوست سالم ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: درگیری این بیماری در مردان و زنان به یک نسبت است و در هر سنی از کودکی تا کهولت امکان دارد، شروع شود.

ابراهیمی اضافه کرد: تغییر شیوه زندگی، مانند استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، ترک سیگار، کنترل استرس و همچنین استفاده از دارو و درمان می‌تواند به موارد زیر به کاهش ضایعات و علائم بیماری کمک‌ کند.

شبنم خونی در بیماری پسوریازیس:

ابراهیمی اظهار کرد: شکل شایع و معمول آن به صورت پلاک است که به‌صورت ضایعه‌ای برجسته به صورت قرینه سر زانوها و آرنج، به شکل قرمز و یا صورتی رنگ با یک پوشش نقره‌ای رنگ ظاهر می‌شود که اگر این پوسته با خارش از روی سطح جدا شود یک سری قطرات خون از ضایعات بیرون می‌زند که به آن شبنم خونی می‌گویند.

وی در توضیح عوامل موثر در تشدید این بیماری، گفت: عفونت تنفس فوقانی مانند گلودرد و عفونت‌های ریوی سبب تشدید بیماری و یا حتی شروع بیماری می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی در کرمانشاه اضافه کرد: مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان و همچنین الکل؛ می‌تواند هم شروع کننده و هم تشدید کننده بیماری باشد.

پسوریازیس توانایی درگیری مفاصل را دارد:

وی ادامه داد: این بیماری امکان دارد پوست، و ناخن و یا همزمان مفاصل را درگیر کند، در برخی از بیماران ممکن است فقط پوست یا ناخن را درگیر و در برخی دیگر ابتدا با درگیری مفصل شروع و بعد از چند سال علائم پوستی را نشان دهد به هر حال از آنجا که این بیماری توانایی درگیری مفاصل را دارد؛ درمان را شروع می‌کنیم تا از گسترش درگیری مفصلی جلوگیری شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی در کرمانشاه با اشاره به علائم متفاوت این بیماری، تصریح کرد: در بسته‌ها به حالت قطره‌ای، ضایعات کوچک و متعدد ایجاد می‌شود؛ این بیماری به صوت طیف است از ضایعات خیلی کم تا ضایعات خیلی وسیع که کل بدن را درگیر کند می‌تواند متفاوت باشد و تظاهرات آن فرق می‌کند.

وی اضافه کرد: تظاهرات متفاوتی دارد در فردی ممکن است کف دست و پا را درگیر کند به صورت پوسته‌های ضخیم، ترک‌های عمیقی در کف دست و پا ایجاد شود و امکان دارد شروع آن با یک سری ضایعات باشد که سر زانو آرنج و ناحیه سر را درگیر کند. گاهی هم در نواحی چین‌های بدن را با ایجاد ضایعاتی قرمز رنگ ایجاد می‌شود.

از نظر متخصصان، متأسفانه این بیماری شایع، هیچ درمانی قطعی ندارد، اما می‌توان علائم آن را کنترل وکاهش داد.