پیشگیری و درمان بیماری پسوریازیس با مصرف برنج قرمز
پیشگیری و درمان بیماری پسوریازیس با مصرف برنج قرمز

تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین ها که دارد به پیشگیری و درمان بیماری پسوریازیس کمک می کند.

برنج قرمز یا برنج سرخ یکی از انواع گونه های برنج است که به دلیل مقادیر بالای فیبر و آنتوسیانین هایی که دارد به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در برنج قرمز به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و با از بین بردن چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود. تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین ها که دارد به پیشگیری و درمان بیماری پسوریازیس کمک می کند.

برنج قرمز چیست؟

طبیعت برنج قرمز معتدل و خشک می باشد. برنج قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر، روی، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 است. برنج قرمز، برنجی است که پردازش نمی شود و به دلیل داشتن پوسته ای که بر روی آن قرار گرفته و سرشار از آنتوسیانین است به رنگ قرمز دیده می شود. این نوع برنج نسبت به برنج سفید و قهوه ای عطر و طعم قوی تر و مواد مغذی بیشتری دارد.

لاغری و کاهش وزن:

برنج قرمز مانند برنج قهوه ای و برنج سیاه حاوی مقادیر بالای فیبر است که با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در برنج قرمز به پاک سازی روده ها کمک کرده و باعث لاغری و کاهش چربی شکم می شود.

دیابت و قند خون:

برنج قرمز هم مانند برنج قهوه ای شاخص گلیسمی و کربوهیدرات پایینی دارد و می تواند به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

یبوست:

برنج قرمز یک ملین طبیعی است؛ فیبر موجود در برنج قرمز باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

کلسترول خون:

تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۷۰ نشان داده که مقادیر بالای آنتوسیانین های موجود در برنج قرمز به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.

فشار خون:

آنتوسیانین های موجود در برنج قرمز دارای خواص ضد التهابی هستند و باعث کاهش فشار خون بالا در افراد می شوند.

سلامت قلب:

آنتو سیانین های موجود در برنج قرمز با کاهش کلسترول و فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهند.

افسردگی:

ویتامین B6 موجود در برنج قرمز باعث افزایش تولید هورمون سروتونین در خون شده و با بهبود خلق و خو به درمان افسردگی کمک می کند.

پوکی استخوان:

مقادیر قابل توجه کلسیم و منیزیم موجود در برنج قرمز برای داشتن استخوان های سالم و قوی ضروری هستند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

عوارض و مضرات برنج قرمز:

در طب سنتی چینی توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی و همچنین و نوزادان و کودکان از مصرف برنج قرمز و مخمر برنج قرمز اجتناب کنند، چون می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی از جمله سردرد، درد شکم یا نفخ، سرگیجه، سوزش سر دل و درد عضلانی مشخص می شود.

طرز تهیه و پخت برنج قرمز:

برنج قرمز به دلیل پوسته ای که دارد، دیرتر از برنج سفید پخته می شود؛ پیشنهاد می کنیم که برای تهیه برنج قرمز، آن را حداقل به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب خیس کنید تا زمان پخت آن کم تر شود. آب و نمک را در یک قابلمه بریزید و بگذارید به جوش آید، سپس برنج قرمز را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب آن خشک شود. شعله را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۳۵ تا ۵۰ دقیقه بپزد تا پخته و له شود.