امید به درمان پسوریازیس با دارویی جدید از شقایق دریایی
امید به درمان پسوریازیس با دارویی جدید از شقایق دریایی

سم حیوانات زهردار از ده تا هزاران نوع زهر متفاوت تشکیل شده است. ترکیبات این سم‌ ها از پروتئین‌ هایی شبیه پروتئین‌ های پپتید و زنجیره‌ های کوچک‌ تری از اسیدهای آمینه و مولکول‌ های آلی مانند هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ ها و دیگر ترکیباتی تشکیل شده است که در عملکرد متابولیسم موجود زنده نقش دارند. دانشمندان […]

سم حیوانات زهردار از ده تا هزاران نوع زهر متفاوت تشکیل شده است. ترکیبات این سم‌ ها از پروتئین‌ هایی شبیه پروتئین‌ های پپتید و زنجیره‌ های کوچک‌ تری از اسیدهای آمینه و مولکول‌ های آلی مانند هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ ها و دیگر ترکیباتی تشکیل شده است که در عملکرد متابولیسم موجود زنده نقش دارند. دانشمندان این سموم را منابعی عالی برای درمان بسیاری از بیماری‌ های خاص نظیر پسوریازیس می‌ دانند و درصدد تغییر عملکرد این زهرها برای تولید نسل جدیدی از داروهای حیرت‌ انگیز هستند. شقایق دریایی از وابستگان نزدیک مرجان دریایی، عروس دریایی بوده و به گفته محققان می تواند به درمان بلند مدت پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس منجر شود.

شقایق دریایی و پسوریازیس:

شقایق دریایی جانور بومی منطقه کارائیب است. شقایق دریایی هنگام شکار، قبل از این که ماهی‌ های کوچک و دیگر طعمه‌ های خود را به سمت دهان ببرد، با استفاده از سلول‌ های نیش موجود در شاخک‌ هایش، سم را وارد بدن آنها کرده، آنها را بی‌ حس می‌ کند. مدت‌ هاست، پپتیدهای موجود در سم شقایق دریایی، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. یکی از ترکیبات موجود در آن، اساس ساخت دارویی آزمایشی به نام دالازاتاید است.

داروی فوق العاده دالازاتاید در مرحله دوم آزمایش‌ های خود، یعنی در مرحله بالینی است و قرار است به درمان بیماری‌ خود ایمنی پسوریازیس بپردازد. این دارو به جای سرکوب کل سیستم ایمنی بدن، بسیار گزینشی عمل کرده و کانال یون‌ های موجود در برخی سلول‌ های ایمنی را که از کنترل خارج شده‌اند، مسدود می‌ کند.

ساختمان شقایق دریایی:

یک گونه معروف از شقایق دریایی به نام متریدیوم (Meridium) بدن استوانه‌ای کوتاهی دارد. روی صفحه دهانی که در بالا و بصورت مسطح است، تعداد زیادی شاخک های کوتاه و تو خالی در اطراف دهان، قرار گرفته‌اند. پایه یا صفحه پایی نیز برای چسبیدن جانور به اجسام سخت دریا، استفاده می‌ شود. مری لوله پهن است که به دهان و حفره داخلی (انترون) متصل می‌ شوند. در امتداد یک یا دو طرف مری شیار صاف و مژکداری به نام “سیفونوگلیف” وجود دارد که از آن آب به داخل انترون عبور می‌کند.

بر روی حاشیه داخلی و آزاد هر دیواره یک رشته ضخیم و چین خورده وجود دارد که تا پایین امتداد پیدا می‌ کنند بر روی آنها نماتوسیت‌ ها و سلولهای غده‌ای وجود دارند. سایر نماتوسیت‌ ها در شاخک ها یافت می‌ شوند. رشته‌ های معدی می‌ توانند از سوراخ های دیواره بدن یا دهان بیرون آیند و در گرفتار ساختن طعمه، کمک کنند. غدد تناسلی در امتداد جدارها، تشکیل می‌ شوند.

سطح خارجی بدن جانور از اپیدرم خشنی بطور کامل پوشیده شده و صفحه قاعده‌ای و شاخک ها، علاوه بر پوشش مزبور دارای مژک هستند و مری انترون از گاسترودرم مفروش شده‌اند. اپیدرم در جدارها دارای یک شبکه ‌عصبی و اعصاب است ولی اندامهای حسی موضعی وجود ندارند.

تغذیه شقایق دریایی:

غذای این جانوران از نرم تنان، سخت پوستان، بی مهرگان دیگر و ماهی ها تشکیل می‌ گردد. شکار های مزبور بوسیله نماتوسیت‌ ها فلج می‌ شوند و بوسیله شاخکها بسوی دهان برده می‌ شوند. دهان و مری نیز می‌ توانند وسیعا باز شوند و بعضی از شکارها را مستیقما بگیرند. غذا به داخل حفره داخلی (انترون) می‌آید و در آنجا بوسیله آنزیهای مترشحه گوارش می‌ یابد و بوسیله گاسترودرم جذب می‌ گردد، مواد زاید گوارش نیافته از راه دهان به خارج دفع می‌ شوند.

تولید مثل در شقایق دریایی:

جنس های نر و ماده از هم مجزا هستند. تخمک ها و اسپرم ها از غدد تناسلی بیرون می‌ آیند و از دهان به آب می‌ ریزند و عمل لقاح در آب صورت می‌ گیرد. تخم به صورت یک گاسترولای دراز مژک دار رشد می‌ کند. بزودی جدارها در لوله گوارش تولید ظاهر می‌ شود و بلاستوپور به دهان تبدیل می شود و مژک‌ های طویل محکم در انتهای مقابل دهانی می‌ رویند. این لارو به اطراف شنا می‌ کند و از جانوران میکروسکوپی تغذیه می‌ کند و سپس به کف آب می‌ رود و در آنجا بوسیله انتهای مقابل دهانی خود ثابت می‌ گردد. آنگاه با رشد و نمو شاخکها، جدارها و … لارو به شقایق دریایی کوچکی تبدیل می شود.

سایر خصوصیات شقایق دریایی:

بیشتر انواع شقایق‌ ها به صخره‌ها، صدفها و سطوح دیگر می‌ چسبند ولی بعضی از آنها می‌ توانند به سهولت حرکت کنند و تعدادی از انواع بسیار کوچک شقایق قادر هستند با تکان دادن شاخکهای خود شنا کنند و بعضی از انواع باریک هم، کف دریا را سوراخ می‌کنند و فقط شاخکها را رها می‌ سازند و در نتیجه صفحه دهانی‌ شان رو‌‌باز می شود.

شقایق‌ ها بوسیله ماهی ها، خرچنگ ها، سایر سخت پوستان، ستاره‌ های دریایی و نرم تنان خورده می‌ شوند. ماهی روغن، و ماهی پهن هم از شقایق استفاده می‌ کنند. بعضی از انواع نرم تنان نسبت به زهرهای شقایق‌ ها مصون بوده و حتی نماتوسیت‌ های خارج شده را در داخل بدن جای می‌ دهند.

دورنمای پسوریازیس چگونه است؟

پسوریازیس بر افراد مختلف به شیوه های متفاوتی تاثیر می گذارد. در كل، پسوریازیس پلاكی یك بیماری مزمن (پایدار) است كه از هر چند وقت اوج می گیرد و می آید و از بین می رود. با این وجود، برخی مطالعات نشان داده اند كه، در طول زمان، از هر ۳ نفر در یك نفر پسوریازیس پلاكی زمانی كاملا از بین می رود. برخی از افراد سالها از شر پسوریازیس خلاص بوده اند ولی دوباره شعله ور شده است.

همان طور كه می دانید، پسوریازیس قطره ای كه تداول كمتری دارد، معمولا بعد از چند ماه كاملا از بین می رود. اما اگر، دوره های تكرار شونده پسوریازیس قطره ای دارید، احتمال ایجاد پسوریازیس پلاكی در سالهای بعد در شما بیشتر است.