رطوبت رسانی به پوست خشک پسوریازیس با روغن تخم هندوانه
رطوبت رسانی به پوست خشک پسوریازیس با روغن تخم هندوانه

اعمال کردن این روغن بر روی نواحی التهابی پوست که ناشی از عارضه‌ هایی نظیر پسوریازیس، آکنه روزاسه، اگزما و آکنه معمولی هستند، می‌تواند به کاهش ناراحتی پوست کمک کند.

بسیاری از مردم حتی اسم روغن تخم هندوانه به گوششان هم نخورده، اما باید بدانید که این عصارۀ غلیظ کاربردهای فراوانی داشته و بسیار برای بهبود سلامتی کلی بدن مفید است. اعمال کردن این روغن بر روی نواحی التهابی پوست که ناشی از عارضه‌ هایی نظیر پسوریازیس، آکنه روزاسه، اگزما و آکنه معمولی هستند، می‌تواند به کاهش ناراحتی پوست کمک کرده و عفونت‌های زیرپوستی که ممکن است علت التهاب باشند را از بین ببرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص روغن تخم هندوانه می‌پردازیم.

روغن تخم هندوانه چیست؟

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس به نقل از «ارگانیک‌ فکتس» روغن تخم هندوانه عصاره‌ای است که از دانه‌های هندوانه بدست می‌آید. بعد از خشک‌شدن و برشته کردن دانه‌ها، آنها را تحت یکی از فرآیندهای مختلف نظیر پرس سرد (cold pressing)،  استخراج مایع-مایع یا استخراج دی‌اکسید‌کربن قرار می‌دهند. پرس سرد رایج‌ترین روش برای گرفتن عصارۀ دانه‌های هندوانه می‌باشد. روغن هندوانه قرن‌هاست که در آفریقا بعنوان یک داروی سنتی برای درمان مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا دسترسی به این روغن راحت‌تر شده و در بسیاری از مناطق دنیا در دسترس می‌باشد.

روغن تخم هندوانه عطر ملایم آجیلی داشته و رنگ آن زرد روشن است. این روغن نسبت به سایر روغن‌ها بسیار سبک‌تر بوده و سریعا جذب پوست می‌شود. اگر روغن تخم هندوانه را در یک بطری تیره و در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید، تا ۲ سال تاریخ انقضا خواهد داشت. این روغن معمولا به شکل موضعی استفاده می‌شود، اما می‌توانید آن را در مقادیر کم به برخی غذاها نیز اضافه کنید. پیشنهاد می‌شود در مصرف این روغن چه به صورت موضعی و چه خوراکی، تعادل را رعایت کرده و زیاده‌روی نکنید. میزان قابل‌توجهی از اسیدهای چرب در روغن تخم هندوانه موجود است که همین باعث می‌شود تا بتوان از آن در پخت‌وپز و به صورت خوراکی نیز استفاده کرد.

مصرف روغن تخم هندوانه و پوست:

روغن تخم هندوانه حای مواد معدنی مختلف، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع نظیر اسید اولئیک، امگا ۳ و امگا ۶ و انواع ویتامین‌ها می‌باشد. ویژگی معروفِ این روغن، خاصیت آن در مرطوب کردن پوست خشک است. روغن تخم هندوانه همچنین یک روغن حاملِ بسیار عالی است، که ترکیبات فعال و مواد مغذی را به لایه‌های عمیق‌تری از پوست منتقل می‌کند.

خواص سم زدایی روغن تخم هندوانه:

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از روغن تخم هندوانه به صورت موضعی یا خوراکی می‌تواند به سم‌زدایی بدن کمک کند. این روغن منافذ را پاکسازی کرده و عملکرد کبد را تحریک می‌کند که این دو مورد به بدن کمک می‌کنند تا بتواند همواره سموم را دفع کند. روغن تخم هندوانه همچنین ادرارآور است که برای کاهش سموم و خارج کردن آنها از بدن مفید می‌باشد.

مراقبت از پسوریازیس پوست سر:

مالیدن این روغن به مو می‌تواند باعث بهبودی درخشش مو، کاهش التهاب پوست سر و تقویت تارهای مو شود که تمامی این فواید ناشی از سطوح بالای ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها در این روغن می‌باشند.

کاربردهای روغن تخم هندوانه:

این روغن کاربردهای مختلفی دارد. می‌توان از آن بعنوان یک ترکیب غذایی در پخت‌وپز استفاده کرد. همچنین این روغن بخشی از ترکیبات بسیاری از محصولات آرایشی، صابون‌ها، محصولات فومی و محصولات مراقبت از پوست است. از آنجایی که سطوح ویتامین‌های E و A در این روغن بسیار بالا است، به وفور از آن در محصولات آرایشی – بهداشتی نظیر مرطوب‌کننده‌های طبیعی و ضمادها استفاده می‌کنند. قرن‌هاست که در آفریقا از روغن تخم هندوانه برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند، اما با توجه به اینکه دسترسی به آن در سایر نقاط جهان چندان آسان نیست، کمتر آن را در آشپزخانه‌ها مشاهده می‌کنیم.

احتیاط:

مصرف زیاد و بیش از اندازۀ این روغن می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. انقباض بیش از حدِ رگ‌های خونی یکی از این اثرات است که می‌تواند باعث کاهش خطرناک فشارخون شود. همچنین اگر این روغن را بیش از حد به صورت موضعی استفاده کنید، ممکن است با برخی از ناراحتی‌های پوستی مواجه شوید.