درمان پسوریازیس ولگاریس با استفاده از دوز کم نالترکسون
درمان پسوریازیس ولگاریس با استفاده از دوز کم نالترکسون

نالترکسون (Low-dose Naltrexone) به عنوان عامل كمكی براي درمان معتادانی به كار می‌رود كه به ترياك اعتياد دارند. همچنين به عنوان عامل كمكی در درمان اعتياد به الكل نیز مصرف می‌شود.

پسوریازیس بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت تاثیر می گذارد از زندگی گرفته تا علائم فیزیکی وعلاوه بر علائم، اختلالات سلامت روانی. پسوریازیس همچنین بار عظیمی از لحاظ اقتصادی ایجاد می کند. اقتصاد، از جمله استفاده از منابع مراقبت بهداشتی بالا و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مانند مشکلات ایجاد شده برای وضعیت اشتغال بیماران مبتلا به پسوریازیس.

نالترکسون، آنتاگونیست گیرنده؟

نالترکسون (Low-dose Naltrexone) به عنوان عامل كمكی براي درمان معتادانی به كار می‌رود كه به ترياك اعتياد دارند. همچنين به عنوان عامل كمكی در درمان اعتياد به الكل نیز مصرف می‌شود.  نالتركسون با اتصال به گيرنده‌های اوپيوئيدی و مهار رقابتی اثرات داروهاي اوپيوئيدی و اوپيوئيد‌ی‌های آندوژن، به ميزان قابل ملاحظه‌ای وابستگي فيزيكی و اثر سرخوشی ناشی از اوپيوئيد‌ها را از بين می‌برد و بنابراين تمايل بيمار براي مصرف اوپيوئيد‌ها را كاهش مي‌دهد. جذب اين دارو سريع و تقريباً كامل است. متابوليسم دارو كبدی، دفع آن عمدتاً‌ كليوی و نيمه عمر آن معادل ۴ ساعت است.

درمان پسوریازیس ولگاریس با استفاده از دوز کم نالترکسون:

مطالعات نشان می دهد، دوز بسیار پایین (۳ تا ۴٫۵ میلی گرم) نالترکسون دارای خواصی است که قادر به درمان سرطان و طیف گسترده ای از بیماری های خود ایمنی از جمله پسوریازیس می باشد. نالترکسون با دوز کم به طور رسمی در درمان پسوریازیس مورد مطالعه قرار گرفت. در این گزارش، ما یک تجربه موفقیت آمیز از درمان پسوریازیس پلاک متوسط با نالترکسون کم دوز در مدت یک دوره ۶ ماه، را ارائه می دهیم.

یک زن سفید پوست ۶۰ ساله با سابقه پسوریازیس پلاکی متوسط به میزان ۱۰٪ از سطح بدن که سابقه فعالیت آرتریت نداشت. شکل زیر پاسخ بالینی پسوریازیس به دوز کم نالترکسون, و وضعیت بیمار با اندازه گیری BSA و PASI در رابطه با درمان بیش از ۲۷ ماهه جدول زمانی را نشان می دهد.

NewPicture1008

پس از بحث در مورد خطرات و مزایا، بیمار شروع به مصرف نالترکسون با دوز کم (۴٫۵ میلی گرم) به صورت روزانه می کند. نالترکسون به عنوان قرص ۵۰ میلی گرم تامین می شود. ضایعات پسوریازیس به طور قابل توجهی طبق BSA در۳ ماه بهبود یافته و نقاط آسیب دیده از ۱۰٪ تا ۱٪ پس از ۶ ماه درمان کاهش یافته است. علائم خارش نیز بهبود یافته است با نالترکسون هیچ دارویی دیگری استفاده نشد و عوارض جانبی از درمان هم خبری نبود.