رژیم غذایی ضد التهابی در مورد بیماران پسوریازیس کمک کننده است
رژیم غذایی ضد التهابی در مورد بیماران پسوریازیس کمک کننده است

بدن انسان از التهاب برای مقابله با بیماری و نیز محافظت بدن از صدمات بیشتر استفاده می ‎کند. در اغلب موارد التهاب بخشی ضروری از فرآیند التیام است.

بدن انسان از التهاب برای مقابله با بیماری و نیز محافظت بدن از صدمات بیشتر استفاده می ‎کند. در اغلب موارد التهاب بخشی ضروری از فرآیند التیام است. به هر جهت، برخی اختلالات پزشکی از جمله پسوریازیس پاسخ‌ های التهابی اشتباهی ایجاد می ‎کنند. این اختلالات بیماری‎ های التهابی مزمن نامیده می ‎شوند. یکی از بهترین راه‌ ها و روش ‎ها برای اینکه فرد بتواند از التهاب پیشگیری کند یا دستکم آن را کاهش دهد پیروی از رژیم غذایی ضد التهابی است. رژیم غذایی ضد التهابی شامل خوردن برخی غذاها و اجتناب از خوردن برخی دیگر از غذاها در راستای به حداقل رساندن علایم بیماری ‎های التهابی مزمن است.

رژیم غذایی ضد التهابی چیست؟

رژیم غذایی ضد التهابی شامل غذاهایی است که پاسخ‌ های التهابی را کاهش می ‎دهند. این رژیم غذایی شامل جایگزینی قند، و غذاهای فرآوری شده با غذاهای سرشار از مواد مغذی است.

رژیم غذایی ضد التهابی همچنین حاوی افزایش مقدار آنتی ‎اکسیدان‎ ها است، که مولکول‎ هایی واکنشی در غذا محسوب می‎ شوند که باعث کاهش تعداد رادیکال‎ های آزاد می‎گردند.

رادیکال‌ های آزاد مولکول‎ هایی در بدن هستند که می ‎توانند به سلول‎ ها آسیب برسانند و ریسک ایجاد برخی بیماری ‎ها را افزایش دهند.

رژیم غذایی ضد التهابی در مورد چه بیماری‎ هایی کمک کننده است؟

دکترها، متخصصان تغذیه و خبرگان طب طبیعی رژیم غذایی ضد التهابی را به عنوان درمان مکمل برای بسیاری از اختلالات که با التهاب مزمن تشدید می ‎شوند، توصیه می ‎کنند.

رژیم غذایی ضد التهابی می‎تواند در مورد بسیاری از اختلالات و بیماری ‎ها شامل فهرست زیر مفید باشد:

ارتریت روماتوئید

پسوریازیس

آسم

ائوزوفاژیت ائوزوفیلیک

بیماری کرون

کولیت

بیماری التهابی روده

دیابت

چاقی

سندرم متابولیک

بیماری قلبی

لوپوس

بیماری هاشیموتو

به علاوه مصرف غذاهای ضد التهابی می‎تواند خطر برخی سرطان ‎ها شامل سرطان کولورکتال را کاهش دهد.

غذاهایی برای خوردن:

گزینه‌های خوب برای افراد پیرو رژیم غذایی ضد التهابی شامل فهرست زیر است:

سبزیجات تیره‌برگ شامل کیل و اسفناج

زغال اخته، تمشک، و گیلاس

انگورهای قرمز تیره

سبزیجات دارای مواد تغذیه‎ای متعدد مثل کلم بروکلی و گل کلم

انواع لوبیا و عدس

چای سبز

شراب سرخ به میزان کم

آووکادو و نارگیل

زیتون

روغن زیتون تصفیه نشده

گردو، پسته، آجیل کاج و بادام

ماهی‎های آب‎های سرد شامل سالمون و ساردین

زردچوبه و دارچین

شکلات تلخ

ادویه‎ها و گیاهان دارویی

غذاهایی برای نخوردن:

غذاهایی که افراد در پی مقابله با التهاب به کمک رژیم غذایی باید از خوردن آنها اجتناب کنند شامل فهرست زیر است:

گوشت‎های فرآوری شده

نوشابه‎های قنددار

چربی‎های ترانس، که در غذاهای سرخ شده وجود دارند

نان سفید (بدون سبوس)

استای سفیدگلوتن

روغن دانۀ سویا و روغن گیاهی

سنک‌های فرآوری شده مثل انواع چیپس و کراکر

دسرهایی مثل انواع کلوچه، آب نبات و بستنی

مشروب الکلی

کربوهیدرات به مقدار زیاد

برخی مردم متوجه می ‎شوند که غذاهای گیاهی مرسوم در خانواده مثل گوجه فرنگی، دانه‎ های گیاهی، انواع فلفل، و سیب زمینی می ‎توانند در برخی بیماری‎ های التهابی باعث عود بیماری شوند. شواهد محدودی در این مورد در دسترس است، اما هر فردی می ‎تواند مصرف این گونه مواد را برای دو تا سه هفته متوقف کند تا ببیند که آیا تغییری در علایم بیماری ایجاد می‎شود یا خیر.

برخی شواهد وجود دارد که نشان می ‎دهند رژیم غذایی پرکربوهیدرات، حتی در صورت استفاده از کربوهیدرات‎ های مفید، ممکن است باعث افزایش میزان التهاب شود. به همین علت بسیاری از مردمی که رژیم غذایی ضد التهابی را دنبال می‎کنند میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش می ‎دهند.

آیا رژیم غذایی گیاهخواری التهاب را کاهش می‎دهد؟

مردم پیگیر رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است رژیم پروتئین ‎های گیاهی را به عنوان جانشین گوشت قرمز در مد نظر قرار دهند. تحقیقات عنوان می‎کنند که مردم دنباله‎روی رژیم غذایی گیاهی مقدار بیشتری از پلاسمای AA دارند، نشانگری از سلامت کلی که با کاهش سطح التهاب و بیماری قلبی مرتبط است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ پی برد که خوردن فرآورده‌های حیوانی خطر بروز التهاب سیستمیک یا سراسری را افزایش می ‎دهد، در حالی که یک مطالعۀ دیگر به این نتیجه رسیده است که کاهش میزان التهاب یکی از فواید کلیدی رژِیم غذایی گیاهی محسوب می‎شود.

نکاتی در مورد رژیم غذایی ضد التهابی:

رژیم غذایی ضد التهابی می‎تواند یکی از تنظیمات اساسی برای مردمی باشد که گرایش به خوردن انواع متنوع غذا دارند.

چند موضوع وجود دارد که فرآیند انتقال به رژیم غذایی ضد التهابی را برای مردم آسان‌تر می‎کند و شامل موارد زیر است:

خوردن طیف متنوعی از میوه‌ها و سبزی‎ها

کاهش مقدار مصرف فست فودها

حذف سودا و نوشابه‎های قنددار از رژیم غذایی

داشتن فهرست خرید از پیش آماده برای اطمینان از تهیۀ غذاها و میان‎وعده‌های غذایی مفید

به همراه داشتن اسنک‎های ضد التهابی

نوشیدن آب به میزان بیشتر از معمول

حفظ مقدار و میزان کالری مورد نیاز روزانه

استفاده از مکمل‏هایی مثل امگا – ۳ و زردچوبه در رژیم غذایی

التهاب چیست؟

التهاب پاسخ بدن به بیماری‌ ها شامل عفونت‎ ها و آسیب ‎دیدگی‎ها است. سیستم ایمنی بدن مقادیر بیشتری از سلول‎ های سفید خون را برای مقابله و رفع عفونت یا آسیب‌ دیدگی ارسال می ‎کند.

التهاب به طور معمول چیز بدی نیست – التهاب صرفاً تلاش بدن برای محافظت از خود در برابر آسیب ‎دیدگی یا بیماری از طریق افزایش پاسخ ایمنی در نواحی مورد هجوم قرار گرفته توسط باکتری‎ ها یا آسیب‎دیدگی‎ ها است.

به هر جهت چند بیماری التهابی مزمن مثل آرتریت، پسوریازیس، آسم و… می ‎توانند باعث شوند که سیستم ایمنی وارد چرخه‎ای از هجوم و حمله به بافت ‎های سالم بدن شود.

در کنار مصرف هر داروی تجویزی، فرد دچار بیماری التهابی می‎ تواند از طریق تغییر در رژیم غذایی خود نسبت به کاهش میزان التهاب اقدام کند.

فواید رژیم غذایی ضد التهابی:

رژیم غذایی ضد التهابی باعث تقویت روند کاهش التهاب می‎شود. هر بیماری می‎تواند پاسخ التهابی بدن خود را با جایگزین کردن تغییرات غذایی مفید کاهش دهد.
کاهش میزان التهاب می‎تواند به فرد کمک کند تا با تخفیف برخی علایم التهابی به آرامش و راحتی بیشتری دست پیدا کند. همچنین رژیم غذایی ضد التهابی می‎تواند کمک نماید تا فرد از برخی مشکلات بالقوۀ سلامت که التهاب مزمن می‎تواند سبب ایجاد آنها شود دوری کند و نیز از میزان نیاز به دارو در وی کاسته شود.

متخصصان تغذیه می‎ توانند برای فرد برنامۀ غذایی ضد التهابی مناسبی در راستای کاهش اختلالات التهابی مزمن تدارک ببینند.