فواید داروی Ustekinumab فراتر از پاک‌سازی پوست بیماران پسوریازیس
فواید داروی Ustekinumab فراتر از پاک‌سازی پوست بیماران پسوریازیس

نوعی آنتی بادی که برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس استفاده می‌شود، در کاهش التهاب آئورت، که یک نشان کلیدی خطر برای حوادث عمده‌ی قلبی عروقی در آینده است، نیز مؤثر است.

نوعی آنتی بادی که برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس استفاده می‌شود، در کاهش التهاب آئورت، که یک نشان کلیدی خطر برای حوادث عمده‌ی قلبی عروقی در آینده است، نیز مؤثر است. محققان دانشکده‌ی پزشکی Perelman دانشگاه پنسیلوانیا در همکاری با مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون در یک مطالعه، به طور تصادفی یافتند کسانی که از داروی Ustekinumab استفاده می‌کردند، بهبود ۱۹ درصدی در التهاب آئورتی، که توسط تصویر برداری اندازه‌گیری و تأیید شده، در مقایسه با گروه دارونما داشتند.

یافته های دکتر Jeol M. Gelfand:

Jeol M. Gelfand، استاد پوست و اپیدمیولوژی، در Penn و اولین نویسنده‌ی مقاله، یافته‌ها را در نشست سالانه‌ی American Academy of Dematology در سال ۲۰۱۸، ارائه کرد.

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که در آن سلول‌های پوستی سریع‌تر از حالت عادی تکثیر می‌شوند و نتیجه‌ی آن پوشانده شدن قسمت‌های سرخ شده با پوسته‌ای نقره‌ای می‌باشد. این اتفاق بیشتر در پوست سر، زانوها و آرنج‌ها رخ می‌دهد اما در هر جایی دیگر از بدن مثل صورت، نواحی تناسلی، ناخن و دیگر قسمت‌ها نیز ظاهر می‌شود.

مطابق یافته‌ای توسط Gelfand در یک مقاله‌ی مهم در سال ۲۰۰۶، در موارد متوسط تا شدید، خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. یافته‌های بنیاد ملی پسوریازیس تخمین می‌زند که پسوریازیس حدد ۷.۵ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

Ustekinumab، که تحت اسم Stelara فروخته می‌شود، توسط اداره‌ی غذا و داروی ایالات متحده برای درمان پسوریازیس، آرتروز پسوریاتیک و بیماری کرون، تأیید شده است. محققان می‌خواستند بدانند که آیا فواید دارو فراتر از پاک‌سازی پوست است یا خیر!

فواید داروی Ustekinumab فراتر از پاک‌سازی پوست:

Gelfand می‌گوید: نوع التهابی که در پسوریازیس دیده می‌شود شبیه آن‌چه که در آرترواسکلروز، نوعی بیماری قلبی که شامل ایجاد چربی، کلسترول و سلول‌های التهابی در دیواره‌های شریانی می‌شود، است.

از آن‌جاییکه ‌َUstekinumab مسیرهای خاصی را که در التهاب پوست و التهاب قلب و عروق دخیل‌اند متوقف می‌کند، ما می‌خواستیم تست کنیم که آیا می‌تواند التهاب عروقی آئورت را بهبود بخشد؟

بیماران پسوریازیس به طور تصادفی به دو گروه، با ۲۱ بیمار در گروه دارونما و ۲۲ بیمار دریافت کننده‌ی درمان، تقسیم شدند. نتیجه‌ی اولیه التهاب آئورت بود که توسط آزمایش‌های FDG-PET/CT-۱۸، یک روش تصویربرداری که التهاب را در آئورت نشان می‌دهد، اندازه‌گیری شد.

تصویربرداری قبل از درمان و در ۱۲ هفته انجام شد. گروه که تحت درمان بودند کاهش ۶.۶ درصدی را در التهاب آئورت تجربه کردند در حالی که گروه دارونما افزایش ۱۲ درصدی داشتند به این معنی که دارو باعث بهبود ۱۹ درصد نسبت به بیماران درمان نشده می‌شود. نتایج با آزمایشی کنترل نشده قبلی از Ustekinumab مطابقت داشت اما با دو آزمایش بزرگ‌ با استفاده از یک داروی متفاوت Adalimumab که با عنوان Humira فروخته می‌شود، در تضاد مستقیم هستند.

بهبود در التهاب آئورت، نشانی کلیدی برای بیماری قلبی عروقی:

Gelfand می‌گوید: این اولین آزمایش کنترل شده‌ی دارونما از یک داروی بیولوژیک برای نشان دادن بهبود در التهاب آئورت، نشانی کلیدی برای بیماری قلبی عروقی، است. این اثر مشابه با آنچه که در صورت قرار دادن بیمار در استاتین انتظار می‌رود، است.

Gelfand که این مطالعه را با همکاری Nehal N. Metha، رئیس بخش التهاب و بیماری‌های قلب و عروق در مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه‌ و خون، انجام داد؛ نتایج ارزیابی‌های تصویری خود در یک آزمایشگاه جداگانه به طور مستقل تأیید می‌کند.

این مطالعه وعده‌ای در رابطه با اینکه درمان ممکن است خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را در آینده کاهش دهد، نشان می‌دهد. این تشویق کننده است! آزمایش در حال انجام است وطبق گفته‌های Gelfand، تیمش این بیماران را در پیگیری‌های بلند مدت‌تری ارزیابی خواهد کرد تا ببیند آیا اثرات پایدار هستند و بیماران همچنان بهبود می‌یابند؟