گیاه خلال دندان با مقادیر زیادی پسورالن با پسوریازیس مقابله می کند
گیاه خلال دندان با مقادیر زیادی پسورالن با پسوریازیس مقابله می کند

گیاه خلال دندان با نام علمی (AMMI VISNAGA) مقادیر زیادی پسورالن (به صورت متوکسی پسورالن) دارد، پس اعتبار آن برای درمان پسوریازیس منطقی به نظر می رسد.

گیاه خلال دندان با نام علمی (AMMI VISNAGA) مقادیر زیادی پسورالن (به صورت متوکسی پسورالن) دارد، پس اعتبار آن برای درمان پسوریازیس منطقی به نظر می رسد. روش جدید PUVA در واقع قدمتی هزارساله دارد. مصریان باستان و سرخپوستان امریکا گیاهان دارای پسورالن را روی لکه های پوستی قرمز بدن (احتمالاً پسوریازیس) می مالیدند و در آفتاب می نشستند. آخرین مطالعات بر روی روش تأثیر پسورالن در درمان متمرکز شده است. این ترکیبات از تقسیم سلولی جلوگیری می کنند، و به این ترتیب مانع تقسیم زودهنگام سلول های پوستی و ایجاد لکه های  پسوریازیس می گردند. اگر به گیاه تازهٔ خلال دندان دسترسی دارید، می توانید این روش باستانی درمان را امتحان کنید. البته باید مراقب باشید، اگر احساسی کردید درمان پسوریازیس پوست تان را تحریک کرده است، آن را ادامه ندهید.

خصوصیات گیاهشناسی:

“خلال دندان” گیاهی یکساله به ارتفاع حدود ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر است. ساقه آن دارای خطوط باریک سبز رنگ و محکم، ریشه کم انشعاب، برگ ها دارای بریدگی های متعدد، سبز و رنگ و رایحه ای مخصوص دارند. خلال دندان دارای غلاف هایی مثلثی شکل، گل آذین چتر مرکب با تعداد زیادی شعاع های اصلی (در هر چتر ۲۵ تا ۴۵ شعاع)، ضخیم و بلند به طول ۵ تا ۷ سانتیمتر که هر یک در انتها به شعاع های فرعی در حدود ۳۰ عدد به طول ۰٫۵ تا ۱٫۵ سانتیمتر منشعب می شود.

این شعاع های کوتاه ، هر یک به گلی سفیدرنگ ختم می شوند. در محل انشعابات اولیه و ثانویه زوایدی برگ مانند (گریبانک) جدا می شود که طول آنها معادل طول شعاع های اصلی و فرعی است. بنابراین، گل آذین این گیاه بسیار متراکم، سنگین و بزرگ به نظر می رسد. که در انتهای ساقه های گلدهنده به فراوانی (۱۷ تا ۲۵ عدد) ظاهر می شوند. میوه های ریز (شبیه زنیان)، دارای طعم نامأنوس و کمی تلخ که به تعداد زیاد بر روی گل آذین تشکیل می شوند. هنگام رسیدن میوه ها، شعاع ها به رنگ کاه درآمده، محکم و خم شده در مرکز گل آذین قرار می گیرند و شاید وجه تسمیه گیاه به خلال دندان، همین موضوع باشد.

ترکیبات شیمیایی:

گیاه خلال دندان داری ۱% خلین، ویسناگین، گلیکوزید خلول، اسانس (۲/۰ درصد)، استرول و فلاونوئید است.

گیاه خلال دندان برای درمان پسوریازیس:

گیاه خلال دندان برای درمان آسم مصرف می شده است، ولی در اصل به عنوان دارویی ادرارآور و برای درمان پسوریازیس به کار می‌رود که به این بیماری «صدفک» یا «داء الصدف» هم می گویند و یک بیماری پوستی مرتبط با سیستم ایمنی بدن است. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این گیاه «فوروکرومون‌ها» از جمله خِلین و visnagin، کومارین، زردینه، روغن فرار و فیتواسترول‌ها هستند. گیاه خلال دندان به طور عمده ضد انقباض، ضد آسم و تسکین دهنده است.

طریقه مصرف:

این گیاه در منابع بسیاری برای درمان پسوریازیس توصیه شده است. این گیاه را باید به صورت موضعی در محل پسوریازیس استفاده نمائید. برای اين منظور روزانه دوبار ۱۰ گرم گياه دارویی خرد شده را در یک چهارم ليتر آب به صورت چای دم می كنید. سپس آنرا صاف و آماده كرده و آن را بر روی زخم ها می مالید.

عوارض احتمالی:

در برخی افراد مصرف گیاه خلال دندان موجب سردرد، تهوع و گاهی حساسیت نوری می شود.