آیا پسوریازیس مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش می باشد؟
آیا پسوریازیس مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش می باشد؟

چند صباحی است که وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلمان جدید به خصوص از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که زیر مجموعه این وزارتخانه است، شرایط و ضوابط کلی را اعلام کرده بود.

چند صباحی است که وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلمان جدید به خصوص از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که زیر مجموعه این وزارتخانه است، شرایط و ضوابط کلی را اعلام کرده بود. بر این اساس، افرادی که از این پس می‌خواهند وارد شغل معلمی و آموزش و پرورش شوند، باید شرایط و ضوابط ورود به این دستگاه را داشته باشند. در قسمت سوم بند ۳ بخش پوست و مو این شیوه نامه؛ بیماران پسوریازیس کف دست و پا و پسوریازیس های شدید و گسترده مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش شده اند.

جزئیات بیشتر از شیوه نامه و شرایط و ضوابط ورود به آموزش و پرورش:

این شیوه‌نامه مطابق بند یک و ۲ ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و بر اساس آن معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند.

این شیوه‌نامه جدید به صورت جزئی در خصوص شرایط افرادی که در نظر دارند وارد آموزش و پرورش شوند به ویژه در حوزه بیماری‌ها به جزئیات اشاره داشته است که به نظر مدت زمان زیادی برای انجام چنین آزمایشاتی نیاز است و زمان برای آزمایش بیشتر از زمان برای آموزش مورد اهمیت قرار گرفته است.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، لیست طول و درازی که از بیماری‌ها تهیه شده است تا افرادی که می‌خواهند وارد کسوت معلمی شوند هیچ گونه از بیماری‌ها مذکور را نداشته باشند، مقداری باعث تعجب شده است زیرا چک شدن افراد ورودی به آموزش و پرورش از این مقدار بیماری، به نظر ماه‌ها نیاز به بررسی در مراکز درمانی دارد و در نهایت هم بعید است که تعداد قابل توجهی وجود داشته باشند که یک کدام از این بیماری‌ها را نداشته باشند.

به نظر می‌رسد باید آموزش و پرورش در این خصوص واقع بینانه تر نگاه کند و این نسخه کلی را که به نظر غیرقابل عملی شدن است را نپیچد. افراد بسیاری هستند که قابلیت و توانایی بسیاری در معلمی دارند و ممکن است به عنوان مثال پسوریازیس داشته باشند، که این بیماری غیرواگیر و قابل کنترل دلیلی بر عدم توانایی آن فرد نیست.

شیوه نامه بیماری‌هایی که مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش هستند:

بند ۳ پوست و مو:

۱- انواع اگزاماهای وسیع و شدید: در صورتی که مزمن و مقاوم در درمان و حداقل ۳۰ درصد سطح بند را بپوشاند و همراه با استفاده از کورتیکواسترویید سیستمیک باشد.

۲- عفونت‌های قارچی عمیق و وسیع پوست:

الف) در صورتی که مزمن و مقاوم در درمان باشد.

ب) کچلی قارچی مزمن غیر قابل درمان و عارضه دار و اگر اسکار وسیع داشت برای آقایان ممنوع است ولی خانم‌ها بلامانع.

۳- لیکن پلان پوستی و مخاطی شدید و گسترده.

۴- پسوریازیس کف دستی و پا و پسوریازیس های شدید و گسترده.

۵- سل‌های پوستی

۶- لوپوس اریتماتو سیستمیک و لوپوس اریتماتوی دیسکوئید.

۷- خال‌های پیگمانته، آنژیوم‌های وسیع و غیر قابل عمل: توأم با اختلالات عملی و یا در سر و صورت که کراهت منظر ایجاد کرده باشد.

۸- میکوزیس فونگوئید و سایر لنفومای پوستی و پاراسوریازیس با پلاکهای بزرگ.

۹- سیکاتریسهای جلدی در صورتی که وسیع و ضخیم بوده یا چسبندگی به اطراف داشته با تمایل به زخم شدن داشته باشد یا اختلالات عملی تولید نموده باشد.

۱۰- اسکلرودرمی‌ها- اتروفی‌های پوستی در صورتی که وسیع و پیش رونده باشند.

۱۱- ویتیلیگو گسترده صورت و یا هر دو دست و یا بیش از ۴۰ درصد کل بدن.

۱۲- عوارض پوستی شدید که در اثر اختلالات عروقی (واسکولیت‌ها) ایجاد شده باشد مانند فلبیتهای عمقی و سطحی که با ورم مزمن و اپیزودهای عود کننده اندام توأم و علی رغم درمان باشد.

۱۳- هیپودرمیتهای ندولر شدید و منتشر و مقاوم و توأم با علایم سیستمیک.

۱۴- درماتیتهای بولوز غیر میکروبی اکتسابی و درماتیت‌های بولوز مادرزادی و اکرودرماتیت مزمن هالوپو، اکرودرماتیس انتروپاتیکا

۱۵- هیپرکراتوز شدید کف هر دو دست و یا هر دو پا که موجب اختلال عملکرد عضو شود.

۱۶- فرونکولوز شدید و وسیع در صورت و نیز مقاوم به درمان

۱۷- بیماری‌های پوستی که در اثر حساسیت و یا مسمومیت نسبت به مواد شیمیایی (شغلی، دارویی، جنگی) ایجاد شده باشد و به درمان مقاوم باشد.

۱۸- کهیر همراه با آنژیوادم باشد (در سایر موارد بلامانع است)

۱۹- آلوپسی اراتا همراه با کراهت منظر یا توتالیس و یا یونیورسالیس.

۲۰- بیماری‌های کلاژن- اسکلرودرمی‌ها- پلی ارتریت نودوزاواسکولیتهای لنفوسیتی واسکولیت‌های دارویی در صورتی که وسیع بوده و سبب اختلال عملی گردند.

۲۱- انواع آکنه وقتی که شدید باشد و یا منظره صورت را تغییر دهد و یا اینکه ناحیه وسیعی از گردن، کتف‌ها، سینه و پشت را فرا گرفته باشد.

۲۲- لیشماتیوز (سالک پوستی) اگر در صورت بوده و همراه با کراهت منظر باشد.

۲۳- سارکوئیدوز پوست.

۲۴- بیماری ژنودرماتوز مانند توبروز اسکلروزیس، فون رکلین هوزون، آلبینیسم (توتال) و یا منطقه‌ای در صورت باشد، اکتیوز مادرزادی، گزرودرماپیگمانتوزا، پورفیری.

۲۵- ایکتیوز گسترده مادرزادی یا اکتسابی

۲۶- جذام در هر شکلی (درمان شده یا نشده)

۲۷- سوختگی با اسکار در دست‌ها و صورت همراه با اختلال عملکرد دست‌ها و یا کراهت منظر.

۲۸- بیماری‌های پاپیلواسکواموس شامل: لیکن پلان، پسوریازیس، لنفوماتویید پاپیلوزیس، پتیاریس دوبراپیازین همراه با درگیری بیش از ۴۰ درصد سطح بدن.

۲۹- انواع بدخیمی‌های پوست (BCC,SCC و ملانوم)