افزایش احتمال ابتلا به پسوریازیس با بلوغ زودرس در زنان و مردان
افزایش احتمال ابتلا به پسوریازیس با بلوغ زودرس در زنان و مردان

بلوغ زودرس در زنان و مردان میتواند موجب افزایش احتمال بروز برخی بیماری ها از جمله آرتریت یا التهاب مفاصل، گلوکوم، پسوریازیس و افسردگی شود و بلوغ زودرس در زنان میتواند همراه با یائسگی زودرس باشد.

در یکی از بزرگترین تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که زمان بلوغ میتواند اثرات مهمی بر بسیاری از جنبه های سلامت در سال های بعد زندگی داشته باشد. این تحقیق که در واحد اپیدمیولوژی دانشگاه کمبریج صورت گرفته مشخص کرده است که زمان بلوغ چه در مردان و چه در زنان میتواند بر ۴۸ فاکتور مختلف سلامتی در سال های بعدی عمر تاثیر گذار باشد. این تحقیق نشان داده است که بلوغ زودرس در زنان و مردان میتواند موجب افزایش احتمال بروز برخی بیماری ها از جمله آرتریت یا التهاب مفاصل، گلوکوم، پسوریازیس و افسردگی شود و بلوغ زودرس در زنان میتواند همراه با یائسگی زودرس باشد. این مطالعه با بررسی اطلاعات بیش از نیم میلیون نفر در انگلستان صورت گرفته و نتایج آن در Scientific Reports منتشر شده است.

پسوریازیس:

در بیماری پسوریازیس، سلول های بازال یا مادر که بین طبقه اپیدرم و درم قرار گرفته اند آسیب می بینند. به طور طبیعی سلول های جدید حدود ۲۸ روز طول می کشد تا از طبقه مادر به سطح پوست برسند و به صورت سلول های مرده درآمده و شبیه چرک از پوست دفع شوند. در بیماری پسوریازیس، سلول های جدید به سرعت و در عرض ۳ روز به طبقه سطحی پوست می رسند و لذا سلول ها هنوز نمرده و روی هم جمع می شوند و به صورت پوسته ای نقره ای درمی آیند. از طرفی به دلیل سرعت حرکت و رشد عروق پوست فعال شده و زمینه ای قرمز ایجاد می کنند.

بلوغ زودرس:

به ظاهر شدن علائم بلوغ از جهت فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از سن ۸ سالگی و در پسران قبل از سن ۹ سالگی بلوغ زودرس اطلاق می گردد. در ابتدا این کودکان بلندتر از همسن های خود هستند. ولی بدلیل بلوغ زودرس استخوان ها، در نهایت قد کوتاهتری در بلوغ خواهند داشت. در دختران با بزرگ شدن پستان ها شروع پریود ماهانه ظاهر شده و در پسران با افزایش شهوت که بصورت اختلالات رفتاری تظاهر می کند.

عوارض بلوغ زودرس:

کودکان در مقابل استرس های زمان جوانی قرار می گیرند و نمی دانند چه کار باید بکنند. این کودکان از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی را ندارند. دختران با ظاهر شدن علائم پریود ممکن است دچار مشکلات روحی گردند. در هر دو جنس بدلیل افزایش تمایل به شهوت، رفتارهای ناهنجار مثل خودارضایی شیوع دارد.

در مواجهه با بیماران دچار بلوغ زودرس به چه علایمى باید توجه کنیم؟

همان طور که قبلا گفتیم این مشکل مى تواند به صورت اشکال متنوع و علایم مختلفى همراه باشد. تشخیص بموقع و اقدام سریع درمانى اغلب کمک زیادى به رفع مشکل بیمار مى کند. بروز علایم ثانویه جنسى به طور زودرس یکى از علایم مهم است. یکى از این علایم پرمویى و رویش زودرس موهاى زیر بغل و ناحیه زهار است. حتى گاهى رویش مو در صورت هشداردهنده است. اگر چنانچه اعضاى تناسلى خارجى دخترى مبهم باشد و در تشخیص مذکر و مونث بودن او تردید وجود دارد در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود.

شواهدى از علایم کم کارى تیروئید و سابقه مصرف داروهاى حاوى استروژن عواملى هستند که منجر به بلوغ زودرس کاذب مى شوند و باید مورد توجه قرار بگیرند. رشد نامتناسب و یا متوقف شده طولى استخوانها نیز مهم است. سردردهایى که با تغییرات جنسى زودرس همراهند از اهمیت خاصى برخوردارند.

وجود ناراحتى گوارشى همراه مثل پولیپهاى روده قابل توجه اند. وجود برخى تغییرات مخاطى و تغییر رنگ مخاط و پوست و لکه هاى شیر قهوه اى پوستى ممکن است در تشخیص بیمارى موثر باشد.

گاهى نیز با وجود ترشح شیر از سینه به طور زودرس یا  ”  گالاکتوره ” باید به فکر بلوغ زودرس جنسى باشیم.

نکته مهم دیگرى که باید به آن توجه کنیم وجود علایم عصبى و روانى است. اضطراب و افسردگى ممکن است در اثر بروز عدم تعادل هورمونى و یا ناشى از اختلال در هویت جنسى ایجاد شوند; بنابراین تشخیص بموقع و درمان سریع و مناسب در پیشگیرى از بیمارى اعصاب و روان و حفظ بهداشت روانى به طور نسبى موثر است.

روش های درمان بلوغ زودرس:

اکثر موارد بلوغ زودرس در مواقعی که اختلال هورمونی عامل آن باشد با درمان مناسب براحتی قابل کنترل می باشد و در مواردی نیز که علت بلوغ زودرس ژنتیکی یا تحت تاثیر عوامل محیطی می باشد ضمن کنترل و محدود کردن عوامل مسبب می توان با استفاده از داروهایی که سبب تاخیر و کندی روند بلوغ می شوند بدون عارضه جدی و دراز مدت نسبت به درمان بیماری اقدام نمود و اکثر دختران تا سن قبل ۱۲ سالگی و پسران تا سن قبل ۱۴ سالگی به راحتی قابل درمان می باشند.

  • منبع خبر : Scientific Reports