تفاوت بیماری پوستی پسوریازیس و بیماری پوستی روزاسه
تفاوت بیماری پوستی پسوریازیس و بیماری پوستی روزاسه

پسوریازیس می تواند تمام بدن را در گیر کند اما روزاسه، معمولا تنها بر روی صورت به خصوص بینی یا گونه ایجاد شده و باعث گرگرفتگی می شد.

پسوریازیس و روزاسه، هر دو توسط عوامل ژنتیکی و عوامل مرتبط با سن ایجاد می شوند. اما دو بیماری پوستی متفاوت هستند. پسوریازیس می تواند تمام بدن را در گیر کند و با پلاک های قرمز و پوسته پوسته بر روی پوست مشخص می شود. اما روزاسه، معمولا تنها بر روی صورت به خصوص بینی یا گونه ایجاد شده و باعث گرگرفتگی می شد. در موارد شدیدتر، آکنه روزاسه باعث آکنه و کلفت شدن پوست می شود. تفاوت دیگر این دو بیماری در دلایل ایجاد آن می باشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

دلایل پسوریازیس:

پسوریازیس یک بیماری ناشی از نقص در سیستم ایمنی بدن است که باعث می شود سلول های پوست بیش از حد تولید شود. در نتیجه قرمزی و فلس بر اثر ازدیاد سلول های پوستی ایجاد می شود. شیوع پسوریازیس می تواند توسط موارد زیر ایجاد شود:

عفونت

استرس

هوای سرد

الکل

داروهای تجویزی خاص

پسوریازیس مسری نیست.

دلایل روزاسه:

روزاسه یک بیماری پوستی طولانی مدت است که باعث می شود پوست صورت قرمز و تحریک شود. مراحل متنوعی از روزاسه وجود دارد. مراحل اولیه عمدتا در پوست صورت ایجاد می شود و باعث التهاب می شود. اما مراحل پیشرفته این بیماری شامل آکنه و کلفت شدن پوست می شود.

روزاسه ممکن است ارثی باشد اما می تواند از عوامل دیگری نیز ناشی شود. بر اساس گزارش آکادمی درماتولوژی آمریکا American Academy of Dermatology، علل متعددی برای روزاسه وجود دارد که ناشی از پاسخ ایمنی بدن است.

این علل عبارتند از:

باکتری های خاص

مشکلات روده

وجود کرم بر روی پوست

وجود پروتئینی که به طور معمول از پوست محافظت می کند.

عوامل دیگری که می توانند باعث روزاسه شوند عبارتند از:

ورزشی های سخت و دشوار

نور خورشید

غذاهای ادویه دار

باد

هوای سرد

مصرف الکل

استرس

چگونه می توان علائم روزاسه را کنترل کرد؟

روزاسه قابل درمان نیست. اما شما می توانید با چند گام ساده علائم آن را کنترل کنید. اولین قدم این است که برای مراقبت از پوست حتما از مواد پاک کننده ملایم و محصولات مراقبت از پوست تهیه شده بر مبنای آب و بدون روغن استفاده کنید.

در گام دوم تایید می شود که از مصرف مواد زیر اجتناب کنید:

الکل

اسانس و منتول

عنبر سائل

لایه بردار ها

این مواد ممکن است علائم شما را تحریک کنند. در گام بعدی پزشک ممکن است درمان با استفاده از کرم های آنتی بیوتیکی و آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز کند.

در گام چهارم باید لیستی از عواملی که بر روی پوستتان تاثیر می گذارد و یا غذاهایی که می خورید تهیه کنید. این کار باعث می شود که عامل محرک را به سادگی شناسایی کنید.

دیگر مراحل مدیریت بیماری عبارتند از:

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب

اجتناب از نوشیدن الکل

استفاده از لیزر و نور درمانی برای کاهش علائم ممکن است برخی از علائم بیماری روزاسه را تشدید کند.

برای کاهش ضخیم شدن پوست از درمان میکرودرم استفاده کنید.

از داروهای چشم و آنتی بیوتیک ها برای روزاسه چشم استفاده کنید.

از آب گرم برای شستشوی بدن استفاده نکنید.

تن در معرض حرارت زیاد خودداری کنید.