تفاوت شوره سر و پوسته ریزی پسوریازیسی
تفاوت شوره سر و پوسته ریزی پسوریازیسی

پوست سر خشک و پوسته پوسته خیلی ناراحت کننده است. این پوسته پوسته ها میتواند به علت شوره سر یا پسوریازیس باشد که دو حالت بسیار متفاوت هستند. شوره سر که به سبوره نیز معروف است براحتی درمان میشود و به ندرت علامت یک مشکل جدی پزشکی است. پسوریازیس در طرف دیگر یک بیماری مزمن […]

پوست سر خشک و پوسته پوسته خیلی ناراحت کننده است. این پوسته پوسته ها میتواند به علت شوره سر یا پسوریازیس باشد که دو حالت بسیار متفاوت هستند.

شوره سر که به سبوره نیز معروف است براحتی درمان میشود و به ندرت علامت یک مشکل جدی پزشکی است. پسوریازیس در طرف دیگر یک بیماری مزمن و بدون درمان قطعی میباشد که میتواند ناراحتی های زیادی را برای شخص ایجاد کند.

چگونه شوره سر تشکیل می شود؟

شوره سر با تکه های ریز پوست خشک روی سر مشخص می شود. این تکه ها معمولا از روی سر بر روی شانه های فرد می افتد.

شوره معمولا نتیجه پوست سر خشک میباشد که ثمره شستشوی مو با شامپوی خشن که حاوی مواد شیمیایی زیاد است و باعث آزار رساندن به پوست کف سر شما میشود میباشد.

یک مدل دیگر از شوره با پوسته پوسته های زرد رنگ که از پوست سر چرب حاصل میشوند مشخص می شود. معمولا این پوسته پوسته ها از شوره خشک بزرگتر و به درماتیت سبوروئیک معروف است، هستند.

درماتیت سبوروئیک همچنین میتواند در نقاط دیگر بدن نیز باعث پوسته ریزی شود که گاها با پسوریازیس اشتباه گرفته میشود.

چگونه پسوریازیس تشکیل میشود؟

برخلاف شوره، منشا پسوریازیس سیستم ایمنی شماست. در بیماریهای خود ایمنی، آنتی بادی ها بر علیه سلول های سالم بدن فعال میشوند. این حمله باعث افزایش سرعت تولید سلول های پوستی میشود و در نتیجه ی این افزایش سرعت، تکه های فلس مانند و خشک پوست بر روی سر ایجاد میشود. در حالت عادی پوست های مرده در تکه های بسیار ریز از پوست جدا شده و ریزش تکه های ریز به چشم دیده نمیشود پوست سالم و تازه که در زیر سطح پوست بود در طول چند هفته بروی سطح امده و جایگزین پوست مرده میشود.

در صورت ابتلا به پسوریازیس سرعت ریزش پوست در نقاطی از بدن بالا میرود وسلول های زایای پوست زمان کافی برای جایگزینی پوست سالم ندارد که معمولا این ریزش ها در پوست سر، آرنج ها و پشت اتفاق میفتد.

پسوریازیس حالات مختلفی را میتواند به نمایش بگذارد. بعضی اوقا ت پوست شما خشک و شکننده و بعضی اوقات دارای نقاط قرمز و تکه های نقره ای رنگ به نظر می آید.

پسوریازیس پوست سر ملایم:

حتی در موارد پسوریازیس خفیف، بیمار از وجود مناطق ضخیم شده روی کف سر که خارش دارد و با خاراندن بشدت ملتهب و گاهی دچار خونریزی می شود، شکایت دارد.

پسوریازیس شدید پوست سر:

در موارد پسوریازیس شدید، پوست کف سر میتوااند بسیار ملتهب و قرمز رنگ همراه با تکه های سفید-نقره ای روی مناطق ضخیم شده پوست سر که از مناطق مودار بیرون زده باشد.

درماتیت سبوره شدید:

در موارد درماتیت سبوره شدید گاهی افتراق از پسوریازیس بسیار مشکل است و حتما به پزشک متخصص نیاز هست تا با معاینه دقیق تشخیص نهایی را اعلام کند.

شوره معولی:

در شوره معمولی و درماتیت سبوره، فرد متوجه دانه های سفید کوچک همراه با خارش مختصر میشود ولی برخلاف پسوریازیس از تکه های بزرگ و کلفت خبری نیست

پیشگیری:

شوره:

شوره را براحتی با استفاده روزانه از یک شامپوی ضد شوره میتوان کنترل کرد. موی خود را پاکیزه نگه دارید. چربی و کثیفی با تجمع روی پوست سر میتواند باعث خشکی آن شود. شانه کردن و برس زدن با جلوگیری از تجمع چربی روی پوست سر به کمتر شدن احتمال بروز شوره کمک میکند.

پسوریازیس:

راه حل قطعی برای پیشگیری از پسوریلزیس وجود ندارد این بیماری میتواند در هر سنی بروز کند اما بیشترین زمان بروز آن بی ن سنین ۱۵ تا ۳۵ سال میباشد. همچنین پسوریازیس در کودکان به ندرت اتفاق می افتد.

درمان شوره:

شوره معمولا با شامپوهای درمانی براحتی درمان میشود. این نکته اهمیت دارد که شما دستورالعمل استفاده از شامپوها را بدانید. بعضی از شامپوها را میتوان چند بار در هفته استفاده کرد در حالی که بعضی از آنها فقط یکبار در هفته باید استفاده شوند . گاهی لازم است شامپوی خود را عوض کنید از آنجایی که در طول زمان شامپو اثر بخشی خود را از دست داده است.

پسوریازیس:

پسوریازیس را میتوان با کرم ها و لوسیون های موضعی که اغلب شامل استروئیدها هستند درمان کرد اما این درمان فقط برای کمتر کردن و بهبود علائم ساخته شده اند و متاسفانه درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد. نور درمانی و تزریق های بیولوژیک میتوانند در کاهش علائم پسوریازیس موثر باشند.