خبر فوری: داروی ایلومیا برای درمان پسوریازیس تایید شد
خبر فوری: داروی ایلومیا برای درمان پسوریازیس تایید شد

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا داروی ایلومیا (tildrakizumab-asmn) یک آنتاگونیست اینترلوکین ۲۳ را برای درمان افراد بزرگسال مبتلا به پلاک های متوسط تا شدید بیماری پسوریازیس تایید کرد.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا داروی ایلومیا (tildrakizumab-asmn) یک آنتاگونیست اینترلوکین ۲۳ را برای درمان افراد بزرگسال مبتلا به پلاک های متوسط تا شدید بیماری پسوریازیس تایید کرد. کمپانی تولید کننده این دارو Sun Pharmaceutical Industries Ltd بوده که در گزارشی اعلام کرده  Ilumya یک داروی بیولوژیک است که برای درمان پسوریازیس در سال ۲۰۱۸ مورد تایید قرار گرفته و همچنین به عنوان درمان برای آرتریت پسوریازیس هم موفق عمل کرده است.

استفاده درمانی: پلاک های پسوریازیس

ایلومیا (یک داروی نسخه ای)، یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی به حساب می آید که با خاصیت آنتاگونیستی اینترلوکین ۲۳، در درمان پلاک های متوسط تا شدید پسوریازیس که کاندید درمان سیستمیک (درمان خوراکی یا تزریقی) یا نور درمانی (درمان با استفاده از پرتو فرابنفش) هستند، موثر خواهد بود. اطلاعاتی در مورد ایمنی و تاثیر گذاری این دارو در کودکان زیر ۱۸ سال وجود ندارد.

دوره مصرف:

شرکت Tildrakizumab-asmn  می گوید Ilumya یک مهار کننده اینترلوکین انتخابی است که با تزریق زیر جلدی با دوز ۱۰۰ میلیگرم در هر ۱۲ هفته پس از تکمیل دوزهای اولیه انجام می شود.

تحقیقات بالینی در مورد داروی جدید تیلدرازوماب – اسمن:

اثربخشی تیلدرازوماب – اسمن برای پسوریازیس پلاکت متوسط تا شدید در برنامه توسعه بالینی فاز ۳ نشان داده شده است. دو آزمایش چند قاعده، تصادفی، دو سو کور، کنترل شده با کنترل پلاسبو به نام reSURFACE 1 و reSURFACE 2 شامل ۹۲۶ بزرگسال مبتلا به پسوریازیس پلاکت متوسط تا شدید با ۶۱۶ مورد تیلدرازوماب اسمن و ۳۱۰ دارونما بود.

هر دو مطالعه اثر گذاری دارو با مقادیر پایانی اثربخشی همراه بوده و بهبود بالینی قابل توجهی را نشان دادند. این میزان با حداقل ۷۵٪ کاهش در اندازه ذرات پسوریازیس و شاخص شدت در هفته دوازدهم همراه شد.

نتایج تحقیقات reSURFACE 1 و ۲ در سال گذشته در The Lancet منتشر شد، که توسط Medscape Medical News و سایت درمانی پسوریازیس گزارش شده است.

واکنش های ناخواسته و عوارض:

شایع ترین واکنش های ناخواسته مرتبط با تیلدرازیوماب – آسن شامل عفونت های تنفسی فوقانی، واکنش های محل تزریق و اسهال می شود. واکنشهای جانبی که در میزان کمتر از ۱٪، اما بیشتر از ۰٫۱٪ در سم زدای فعال و در مقادیر بالاتری نسبت به گروه های دارونما رخ داد، شامل سرگیجه و درد در اندام بود.