خواص مفید عصاره دانه گریپ‌فروت برای پسوریازیس خالدار
خواص مفید عصاره دانه گریپ‌فروت برای پسوریازیس خالدار

عصاره دانه گریپ فروت با نام علمی (Citrus paradisi) دارای خواص بسیار زیادی جهت کنترل پسوریازیس خالدار بوده و طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه های آمریکا محققان دریافته اند که عصاره دانه گریپ فروت یک درمان بی خطر و موثر ضد باکتری و ضد پسوریازیس بشمار می آید. میوه گریپ فروت: میوه‌ گریپ فروت از خانواده […]

عصاره دانه گریپ فروت با نام علمی (Citrus paradisi) دارای خواص بسیار زیادی جهت کنترل پسوریازیس خالدار بوده و طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه های آمریکا محققان دریافته اند که عصاره دانه گریپ فروت یک درمان بی خطر و موثر ضد باکتری و ضد پسوریازیس بشمار می آید.

میوه گریپ فروت:

میوه‌ گریپ فروت از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ (گاهی سبز رنگ) و مزه ترش مایل به تلخی است (گاهی شیرین نیز میتواند باشد) گریپ‌ فروت احتمالاً از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده است. این میوه دارای ویتامین‌ ها و ریزمغذی‌ های مختلف به ویژه ویتامین ث (۴۰ درصد نیاز روزانه بدن در ۱۰۰ گرم) است. همچنین دارای اسید سیتریک، فیبری به نام پکتین، قند (۸٫۶۱ گرم در صد گرم) است. نوع سرخ و صورتی آن آنتی‌ اکسیدان مفیدی به نام لیکوپن در خود دارند. کاهش کلسترول، کمک به متابولیسم بدن برای سوزاندن چربی‌ های اضافی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و اثر بازدارنده در تشدید پسوریازیس با توجه به خصوصیات آنتی‌ اکسیدانی قوی و همین‌ طور وجود فلاونوئیدی به نام نارژینین، از دیگر خواص این میوه است.

بعضی از ترکیبات موجود در گریپ فروت بر روی آنزیم های کبدی اثر می گذارند؛ مثلاً دی هیدروکسی برگاموتین آن مهار کننده سیتوکروم P450 است نارینژین، لیمونن و اوباکونن موجود در آن نیز مهار کننده میکروزوم های کبد انسان هستند.

گریپ فروت یکی از میوه های صبحانه ای در آمریکاست. اغلب آن را نصف کرده و می خورند ولی تقریباً نیمی از افراد آب آن را مصرف می کنند.

گریپ فروت و پسوریازیس:

بیماران میتلا به پسوریازیس خالدار که به دنبال یک روش جهت کنترل عفونت و سم زدایی از بدن خود هستند می توانند با مصرف عصاره دانه گریپ فروت از شیوع بیماری جلوگیری کنند. همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم علت اصلی ابتلا به بیماری پوستی پسوریازیس ناشناخته است. پسوریازیس یک بیماری مزمن است که سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند. یک مکانیزم ناشناس سیستم ایمنی بدن را برای تولید بیش از حد سریع سلول های پوستی تحریک می کند. از جمله علائم این بیماری خارش و ایجاد ضایعات قرمز رنگ و دردناک بودن آن است. عفونت باعث شعله ور شدن این بیماری می گردد. پسوریازیس خالدار به علت عفونت باکتریایی استرپتوکوک ایجاد می شود و یا عفونت مخمر سبب تشدید این بیماری شده و ضایعات ملتهبی را در سطح پوست ایجاد می کند.

با توجه به مطالعات اخیر عصاره دانه گریپ فروت دارای خواص ضدباکتریایی و سم زدایی است که در درمان مشکلات پوستی موثر واقع می شود. طبق آزمایشات صورت گرفته عصاره دانه این میوه بطور بالقوه می تواند در درمان و به حداقل رسانیدن ضایعات پوستی پسوریازیس نقش داشته باشد.

نکاتی که باید بدانید:

مصرف گریپ فروت با برخی از داروها ممکن است واکنش نشان دهد. همچنین اگر بطور مستقیم بر روی پوست مصرف شود، باعث تحریک پوست خواهد شد. برخی مطالعات همچنین نشان می دهند که مصرف بیش از حد گریپ فروت خطر ابتلا به سنگ کلیه را در پی دارد.

آب گریپ فروت ممکن است با بعضی داروها از جمله آنتی هستامین ها، بنزودیازپین ها، سیکلوسپورین ها، استروژن و کینیدین تداخل کند. این تداخل احتمالاً مربوط به مهار دیواره نازک آنزیم ها (گوت وال) مخصوصاً ۳A4CYP است.

آنتی هیستامین ها:

مصرف همزمان گریپ فروت و آنتی هیستامین ها ممکن است اثر این داروها را از جمله پرفنادین و آستمیزول را افزایش دهد.

بنزودیازپین ها:

مصرف همزمان گریپ فورت ممکن است تا حدی باعث افزایش اثر آنها به خصوص تری آزولام و میدازولام شود.

بلوک کننده های کانال کلسیم:

اثر بعضی از این گونه مواد مانند آملودی پین، فلودی پین، نی فی دی پین، نی مودی پین و نی زول دی پین ممکن است در اثر مصرف گریپ فروت افزایش یابد و بعضی مانند دی تی آزم که از گروه دیگر مواد شیمیایی هستند تغییری نمی کنند.

سیکلوسپورین ها:

در صورتی که این گروه از داروها همراه با گریپ فروت مصرف شوند، اثر آنها افزایش می یابد و می توان دوز کمتری از آنها را استفاده کرد. به غیر از موارد بالا غلظت استروژن و کینیدین نیز با خوردن همزمان گریپ فورت افزایش می یابد. گزارش هایی هم از کاهش فشار خون با مصرف گریپ فروت ارائه شده است.

پس قبل از استفاده از عصاره دانه گریپ فروت برای درمان بیماری پوستی خود با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.