پسوریازیس شایع ترین بیماری پوستی با شیوع دو درصدی
پسوریازیس شایع ترین بیماری پوستی با شیوع دو درصدی

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، سمانه مظفرپور، در مورد ماهیت بیماری پوستی پسوریازیس، علائم و روش های درمانی آن، گفت: بیش از ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و شیوع آن در ایران حدود ۲ درصد تخمین زده می شود. وی افزود: این بیماری می تواند در هرگروه سنی، جنس […]

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، سمانه مظفرپور، در مورد ماهیت بیماری پوستی پسوریازیس، علائم و روش های درمانی آن، گفت: بیش از ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و شیوع آن در ایران حدود ۲ درصد تخمین زده می شود.

وی افزود: این بیماری می تواند در هرگروه سنی، جنس و نژادی دیده شود و غالبا تا قبل از ۴۰ سالگی بروز پیدا می کند.

مظفرپور ادامه داد: علت بروز این بیماری به طور دقیق شناخته نشده ولی تا حد قابل توجهی تحت تاثیر اختلال فعالیت سیستم ایمنی و ژنتیک افراد است و سابقه خانوادگی مثبت در ایجاد آن نقش مهمی ایفا می کند.

وی افزود: پسوریازیس یک بیماری غیر التهابی پوست با منشا ایمنی بوده و شایع ترین تظاهر آن، پلاک هایی با پوسته های سفید و ضخیم و حاشیه مشخص است که بیشتر در ناحیه سر، زانوها و آرنج دیده می شود ولی می تواند سایر قسمت ها از جمله ناخن ها و مفاصل را نیز به صورت شایعی درگیر کند.

این متخصص پوست و مو، گفت:

عوامل محرک محیطی از جمله ضربه، عفونت ها، مصرف سیگار و الکل، استرس های روحی و روانی و مصرف بعضی از داروها می تواند باعث بروز این بیماری در افراد مستعد یا تشدید ضایعات قبلی بیمار شود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که این بیماری مسری نبوده و در اغلب اوقات با درمان های مناسب، قابل کنترل خواهد بود ولی به دلیل سیر مزمن و طولانی مدت، لازم است بیمار به صورت منظم تحت نظر متخصص پوست باشد.

مظفرپور تاکید کرد:

طیف وسیعی از داروها و مداخلات غیر دارویی جهت درمان بیماری پسوریازیس در دسترس هستند از جمله استروئید های موضعی و مشتقات ویتامین D، نوردرمانی، لیزر درمانی و داروهای خوراکی و تزریقی تعدیل کننده سیستم ایمنی که با توجه به سن بیمار، شدت و وسعت ضایعات، وضعیت سلامت عمومی و شرایط اقتصادی و اجتماعی بیمار در مورد روند درمان، تصمیم گیری می شود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه بیماری پسوریازیس می تواند جنبه های مختلف زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد اما در صورت درمان به موقع و مناسب و پیگیری های منظم، فرد می تواند از کیفیت زندگی خوب و مناسبی برخوردار گردد.

  • منبع خبر : متخصص پوست و مو سمانه مظفرپور