پسوریازیس و حمایت عاطفی در طول درمان
پسوریازیس و حمایت عاطفی در طول درمان

درمان پسوریازیس ممکن است شامل لوسیون های درمانی، پرتو درمانی (هر گونه معالجه با اشعه)، جدیدترین داروها تحت عنوان داروهای بیولوژیک و یا تزریقات باشد. درمان این بیماری زمانبر و پر تنش است. داشتن شبکه‌ای قوی از افراد برای حمایت عاطفی در حین درمان، بسیار حائز اهمیت است. خانواده، دوستان صمیمی شما، همکارانتان و پزشکان […]

درمان پسوریازیس ممکن است شامل لوسیون های درمانی، پرتو درمانی (هر گونه معالجه با اشعه)، جدیدترین داروها تحت عنوان داروهای بیولوژیک و یا تزریقات باشد. درمان این بیماری زمانبر و پر تنش است. داشتن شبکه‌ای قوی از افراد برای حمایت عاطفی در حین درمان، بسیار حائز اهمیت است. خانواده، دوستان صمیمی شما، همکارانتان و پزشکان شما افرادی هستند که می توانند شما را در طول درمان حمایت کنند به همین دلیل در ادامه مطلب به آنها می پردازیم.

تکیه بر خانواده:

به احتمال زیاد بیشترین حمایت عاطفی از شما از جانب اعضای خانواده نظیر خواهر، برادر، والدین و همسرتان خواهد بود. اکثر افراد روی کمک عزیزانشان حساب می کنند و از آنها انتظار دارند که درکشان کنند و در مراحل عملی نیز همراهشان باشند. اما از آنها انتظار نداشته باشید که دائما همراهتان باشند، چراکه این همراهی دائمی برای اکثر افراد امکان پذیر نیست.

مطمعن شوید که اطرافیان متوجه‌اند که درمان شامل چه مواردی بوده و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنها بخواهید در کارهای عملی نیز مانند رساندن شما تا کلینیک درمانی و یا زدن دارو به قسمت هایی از بدن شما که دستانتان نمی‌رسد همراهیتان کنند. و هر زمان که نیاز بود از شما حمایت کنند.

به خاطر داشته باشید که پسوریازیس برای اطرافیان شما هم ناراحت کننده است؛ به آنها بگویید که حمایتشان تا چه اندازه اهمیت دارد.

از دوستان صمیمی خود کمک بگیرید:

دوستان صمیمی یکی دیگر از منابع کمک کننده هستند؛ بسیاری از افراد اطلاعات کمی راجع به پسوریازیس دارند، در نتیجه بهتر است که به دوستان خود کمک کنید که راجع به این بیماری و راه های درمان آن بیشتر بدانند، چرا که اکثر افراد نگران هستند که بیماری به آنها سرایت کنند.

به آنها اطمینان دهید که این بیماری مسری نبوده و امکان پذیر نیست که از شما به آنها سرایت کند. بهتر است برای آنان توضیح دهید که مانند بسیاری از بیماری ها پسوریازیس نیز درمانی ندارد و بیماری است که تا آخر عمر همراه شما خواهد بود.

اگر در حال امتحان کردن داروی جدیدی هستید، دوستان صمیمی خود را از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه کنید. از اینکه احساس خود را بیان می کنید ترسی نداشته باشید چراکه دوستان صمیمی در این شرایط شما را تنها نخواهند گذاشت و شاید به همین علت است که آنان را «دوست صمیمی» می‌دانیم.

در محل کار راحت باشید:

شما ممکن است برای انجام درمان های پسوریازیس یا عوارض جانبی آن مجبور به گرفتن مرخصی شوید. با رئیس خود و سایر همکاران که نیاز است راجب بیماری شما بدانند، صحبت کنید؛ چراکه هر چه بیشتر از وضعیت شما اطلاع داشته باشند بهتر از شما حمایت می کنند.

آن بخش از وظایفی که به شما مربوط می شود را به خوبی انجام دهید، تا در زمان هایی که مجبور به ترک محل کارتان هستید، مشکلی به وجود نیاید. اگر قرار است ساعتی از روز و یا تمام آن را در محل کار حضور نداشته باشید، از قبل برای این مدت برنامه ریزی کنید. بهتر است روز قبل به فکر گرفتن مرخصی باشید. در صورت امکان از همکارتان درخواست کنید که روزهایی که شما در محل کار حضور ندارید خلا حضور شما را پر کند.

اگر آن حمایت و کمکی که انتظار دارید، دریافت نمی کنید بهتر است به یک مشاور و پشتیبان مراجعه کنید.

با تیم درمانی پسوریازیس در ارتباط باشید:

اگر در کنترل تنش و استرس هایی که به شما وارد می شود، ناتوانید این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید، چراکه او می تواند شما را به یک روانشناس یا مشاور معرفی کند. در صورت مشاهده عوارض جانی ناشی از درمان، سریعا به پزشک مراجعه کنید. داروها می توانند موجب افسردگی، خستگی، حساسیت پوستی، درد مفاصل و علائم دیگری بشوند. مراجعه به پزشک می تواند از بروز برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کند.