آگهی‌های درمان پسوریازیس سودجویی است
آگهی‌های درمان پسوریازیس سودجویی است

یک متخصص پوست و مو با اشاره به روش‌های درمانی نادرست و تبلیغات افراد سودجو برای فروش داروهای موثر در درمان بیماری پسوریازیس گفت: اخیراً تبلیغات زیادی در خصوص داروها و روش‌هایی درمانی موثر بر این بیماری و درمان قطعی آن در فضای مجازی صورت می‌گیرد که مورد تایید نبوده و مشخص نیست این داروها کجا تولید شده و چه ترکیباتی دارند.

دکتر حوریه علایین گفت: پسوریازیس می‌تواند پوست بدن، سر و ناخن‌ها را درگیر کند. این بیماری در پوست سر و بدن به صورت نواحی قرمز رنگ همراه با پوست ریزی که ممکن است خارش هم داشته باشد ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: محل شایع پسوریازیس اغلب پشت سر و حاشیه پیشانی به همراه زانوها و آرنج‌ها است، با این حال در هر قسمت از پوست بدن ممکن است علائم آن را شاهد باشیم، یعنی اینطور نیست که فقط محدود به نواحی مذکور باشد، در ناخن‌ها هم به صورت یک سری نقاط فرو رفته یا جدا شدن ناخن از بستر ناخن می‌تواند بروز کند. در این بیماری امکان درگیری مفصلی به صورت التهاب مفاصل بدن هم وجود دارد که درمان آن را متخصصین روماتولوژی انجام می‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: پسوریازیس بیماری است که ماهیت مزمن دارد و ممکن است علایم آن سال‌ها و یا حتی مادام العمر با فرد همراه باشد و هم چنین ممکن است دوره‌هایی از بهبود یا تشدید خود به خودی را در طی دوران بیماری ببینیم. بنابراین حتماً لازم است که درمان بیماری پسوریازیس توسط متخصص انجام بگیرد. درمان این بیماری هم با توجه به داروهای موجود بر حسب شرایط فرد سن و شدت بیماری تجویز می‌شود. اگر بیماری خفیف باشد از درمان موضعی مثل کرم‌ و پمادها بهره می‌گیریم. اگر بیماری شدید و گسترده باشد بنابر صلاحدید پزشک ممکن است روش‌های دیگری مثل نور درمانی یا درمان‌های دارویی خوراکی یا تزریقی استفاده کنیم.

می‌توان بیماری را به خوبی کنترل کرد:

دکتر علایین افزود: با داروهایی که جدیداً برای این بیماری معرفی شده و در کشور در دسترس هست می‌توان بیماری را به خوبی کنترل کرد. به طوری که علائم خیلی کم شده یا به حدی از بین برود که فرد بتواند مثل یک انسان عادی زندگی خود را ادامه دهد . سال‌های قبل این بیماری را به عنوان یک بیماری لاعلاج می‌شناختند، اما در سال‌های اخیر درمان‌های خوبی برای این بیماری شناخته شده که برای کنترل این بیماری خیلی مناسب است ولی حتماً باید توسط متخصص پوست تجویز شود.

یک قارچی را استفاده کنید می‌تواند باعث بهبودی این بیماری شود!!!

وی با اشاره به روش‌های درمانی نادرست و تبلیغات افراد سودجو برای فروش داروهای موثر در درمان بیماری پسوریازیس گفت: اخیراً تبلیغات زیادی در خصوص داروها و روش‌هایی درمانی موثر بر این بیماری و درمان قطعی آن در فضای مجازی و در کانال‌ها صورت می‌گیرد. با این عنوان که اگر مثلا یک قارچی را استفاده کنید می‌تواند باعث بهبودی این بیماری شود و یا یک سری داروها که مورد تایید نیست و از طریق داروخانه تهیه نمی‌شود، متاسفانه از طریق پیج‌ها به فروش می‌رسد. در حالی که مشخص نیست این داروها کجا تولید شده و چه ترکیباتی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیماران در اثر استفاده از این قارچ‌ها و سایر داروهای معرفی شده که اثر درمانی ندارند و عموماً گیاهی معرفی می‌شوند، دچار عوارض شده به طوری که ممکن است عوارض خطرناک کبدی برای بیماران ایجاد کند. لذا بیماران مبتلا به پسوریازیس نباید به این تبلیغات توجه کنند و در نظر داشته باشند که فقط متخصص پوست می‌تواند درمان این بیماری را انجام دهد.

دکتر علایین گفت: برای پسوریازیس درمانی که بتواند بیماری را به طور قطعی و دائمی در بدن از بین ببرد وجود ندارد. اما با پیشرفت علم پزشکی، درمان‌هایی وجود دارند که عموماً کنترل کننده علائم هستند و باید طی مدتی که پزشک تشخیص می‌دهد استفاده شوند. پس هرگز درمان قطعی خارج از آن چیزی که پزشک برای بیمار تجویز می‌کند، اصلاً وجود ندارد و نباید فریب این آگهی‌ها را بخوریم.

نوع درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است:

وی ادامه داد: ممکن است پزشک متخصص یک دوره درمان دارویی را تجویز کند و زمانی که صلاح بداند درمان‌ها را قطع کند. در این پروسه فرد می‌تواند با تشخیص پزشک برای مدت طولانی بدون درمان و بدون علائم به زندگی عادی خود ادامه دهد. البته نوع درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است برای بیماری کوتاه‌تر و برای بعضی طولانی‌تر باشد.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: از آنجایی که استرس علائم این بیماری را بدتر می‌کند، بیمار اصلا نباید تحت شرایط استرس قرار بگیرند و نباید در مورد بیماریشان دچار اضطراب شده و در خصوص بهبود آن نگران باشند. خوشبختانه امروزه درمان‌های بسیار خوبی برای این بیماری وجود دارد و می‌توان برای طولانی مدت علائم آن را به خوبی کنترل کرد.

وی توصیه کرد: یک سبک زندگی سالم، خودداری از مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، استرس و رژیم غذایی پر چرب به همراه ورزش و تغذیه سالم به روند بهبود این بیماری کمک می‌کند و باعث می‌شود سلامتی‌ فرد در طولانی مدت تضمین شود.