مشکلات فک ناشی از آرتریت پسوریازیس
مشکلات فک ناشی از آرتریت پسوریازیس

بیماری آرتریت پسوریازیس می ‌تواند بر روی هر کدام از مفصل های موجود در بدن از جمله فک تاثیر گذارد. این وضعیت می تواند منجر به درد فک، دندان قروچه و سایر مشکلات دندانی مانند از دست دادن دندان شود. آرتریت پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد، تورم و سفتی مفصل می […]

بیماری آرتریت پسوریازیس می ‌تواند بر روی هر کدام از مفصل های موجود در بدن از جمله فک تاثیر گذارد. این وضعیت می تواند منجر به درد فک، دندان قروچه و سایر مشکلات دندانی مانند از دست دادن دندان شود. آرتریت پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد، تورم و سفتی مفصل می ‌شود. افراد مبتلا به آرتریت پسوریازیس ممکن است درد در ناحیه فک را تجربه کنند. تحقیقات نشان می دهند که درد فک ممکن است ۳۵ درصد از افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، این اختلال می تواند منجر به مشکلات فک و صورت از جمله موارد زیر شود:

۱- ایجاد صدا در ناحیه فک هنگام غذا خوردن

۲- درد فک هنگام حرکت دادن آن

۳- عدم انطباق فک

۴- دندان قروچه

آرتریت پسوریازیس همچنین می تواند با انواع بیماری های لثه و مشکلات دندانی در ارتباط باشد. مطالعات نشان می‌ دهند که افراد مبتلا به این بیماری به مشکلات شدیدتر لثه دچار می شوند. علاوه بر این، بیماری لثه می ‌تواند منجر به بوی بد دهان مزمن، تغییر در بایت و در موارد شدیدتر، از دست دادن دندان شود. همچنین اختلال آرتریت پسوریازیس می تواند منجر به التهاب لثه شود. افراد مبتلا به این بیماری از مشکلات فک و صورت بیشتری رنج می برند که این امر منجر به آسیب دندان در اثر ساییدن و فشردن آن می ‌شود. دندانپزشک معمولاً آتل بایت را برای جلوگیری از آسیب و محافظت از دندان ها تجویز می کند.

تشخیص درگیری فک بر اثر آرتریت پسوریازیس:

پزشک ممکن است ترکیبی از آزمایشات پزشکی، بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینات فیزیکی را برای تشخیص مفاصل آسیب دیده به کار گیرد. این آزمایشات تشخیصی برای درگیری مفصل فک شامل موارد زیر هستند:

۱- آزمایش خون که می ‌تواند انواع دیگر آرتروز مانند آرتریت روماتوئید را رد کند.

۲- اشعه ایکس فک و سایر مفاصل

۳- اسکن ام آر آی

۴- معاینه فیزیکی فک

۵- معاینه پوست برای برای یافتن بثورات یا پوسته های نقره ای که نشانه پسوریازیس هستند.

۶- بررسی سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار

روش های درمانی:

التهاب و پاسخ ایمنی بیش از حد فعال، باعث علائم آرتریت پسوریازیس از جمله علائم در فک می شود. درمان هایی که ممکن است به علائم مرتبط با فک در این بیماری کمک کنند، شامل موارد زیر هستند:

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی:

ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن می توانند موجب تسکین موقتی درد و التهاب شوند.

تزریق کورتیکواستروئیدها:

این داروها برای کاهش تورم و درد بسیار سریع عمل می کنند.

علاوه براین، داروهای دیگری نیز وجود دارند که در طولانی مدت با تغییر در نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری آرتریت پسوریازیس را هدف قرار می ‌دهند.