برگ بارهنگ خارش و تورم ناشی از اگزما و پسوریازیس را درمان می کند.
برگ بارهنگ خارش و تورم ناشی از اگزما و پسوریازیس را درمان می کند.

بارهنگ فواید دارویی و درمانی زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت درمانی پسوریازیس به طور کامل خواص برگ بارهنگ برای خارش و تورم ناشی از پسوریازیس و اگزما و دیگر خواص آن برای پوست و مو را برسی می کنیم.

بارهنگ با نام علمی (Plantago major) که به نام لسان الحمل هم شناخته می شود؛ گیاهی چند ساله‌ از خانواده بارهنگیان است. بارهنگ فواید دارویی و درمانی زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت درمانی پسوریازیس به طور کامل خواص برگ بارهنگ برای خارش و تورم ناشی از پسوریازیس و اگزما و دیگر خواص آن برای پوست و مو را برسی می کنیم.

خواص بارهنگ برای پسوریازیس:

بارهنگ دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و با پاک سازی پوست به درمان پسوریازیس کمک می کند. اسید اولانیولیک موجود در بارهنگ دارای خواص ضد ویروسی قوی بوده که کبد را در برابر ابتلا به بیماری های کبدی محافظت می کند. همچنین مصرف خوراکی دمنوش بارهنگ خواص سم زدایی قوی داشته و با سم زدایی از کبد به درمان کبد چرب کمک می کند.

ترکیبات مهم:

این ترکیبات عبارت هستند از: ایریدوئید گلوکزید از جمله آکوبین (رینانتین)، موسیلاژ به میزان حدود ۵/۶ درصد که حاوی دست کم چهار پلی ساکارید می ‏باشد. تانن ‏ها، کومارین از جمله آسکولتین، فلاونوئید از جمله آپی ژنین، اسید سیلی سیک به میزان دست کم یک درصد و املاح روی و پتاسیم. طبع بارهنگ سرد و خشک است.

طرز مصرف:

برای کنترل پسوریازیس پوست سر آب برگ بارهنگ یا روغن بارهنگ و یا ضماد برگ بارهنگ را روزانه دو بار بر روی موها و پوست سر و بدن بمالید و بگذارید یک ساعت بماند، سپس با آب گرم بشویید.

عوارض مضرات بارهنگ:

گیاه بارهنگ ممکن است در بعضی افراد باعث آلرژی شود. زیاده روی در مصرف بارهنگ می تواند باعث کاهش فشار خون و اسهال شود.

توجه داشته باشید در دوران بارداری بهتر است از دانه بارهنگ استفاده نکنید چون روغن آن باعث تحریک رحم شده و ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین پیش از مصرف هر گونه خوراکی در دوران بارداری حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

  • منبع خبر : طبق کتاب " گیاهان دارویی سنتی ایران " آقای دکتر غلامرضا امین.