ایران در زمینه تولید چند داروی مهم پسوریازیس خودکفا شد
ایران در زمینه تولید چند داروی مهم پسوریازیس خودکفا شد

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان غذا و دارو، از سه ماده اولیه دارویی شش فرآورده دارویی رونمایی شد.

در این مراسم از ۳ ماده اولیه تفاسیتینیب، اداراون و ایبروتینیب و نیز ۶ داروی ولگات اگزما، ولگات د۳، ولگات مولتی ، بایوبیون، روژویت و ایبروتینیب رونمایی شد. ماده اولیه «تفاسیتینیب»، برای تولید فرآورده دارویی «توفازا» (Tofaxha) که در درمان بیمارانی که به بیماری‌های آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و کولیت اولسراتیو مبتلا هستند به کار می‌رود.

حجم بازار جهانی ماده اولیه «تفاسیتینیب»، سال گذشته در بازار جهانی ۳.۵ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۲۸ به ۵.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین بازار محصول نهایی آن، سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بود و تا سال ۲۰۲۸ به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

با توجه به قیمت جهانی این محصول، واردات هر کیلوگرم معادل ۳۰هزار دلار ارزبری به همراه دارد که با توجه به قیمت تمام شده ۳۸۰۰دلاری محصول تولیدی شرکت زیست‌تخمیر، سالیانه ۲۸۰ میلیون دلار در محصول نهایی و ۶۵۰هزار دلار در ماده اولیه برای کشور صرفه جویی صورت می‌گیرد. همچنین با راه‌اندازی این خط تولید، ایران در جمع ۱۰ کشور تولید کننده ماده تفاسیتینیب قرار گرفت.

«اداراون» ماده اولیه و داروی دیگری است که در خط تولید جدید شرکت دانش‌بنیان زیست‌تخمیر به تولید می‎‌رسد. این ماده دارویی در ساخت داروی آلساوا که برای کمک به بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی ایسکمیک حاد کاربردی حیاتی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اولیه «اداراون» حجم بازاری معادل ۱.۵ میلیارد دلار در جهان دارد که تا سال ۲۰۲۸ به ۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین بازار جهانی محصول نهایی، ۴ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۲۸ به ۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

ماده دارویی اپرمیلاست که در ساخت داروی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخستین داروی خوراکی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان پسوریازیس به شمار می‌رود ضمن این‌که در درمان بیماری کولیت اولسترایو در کودکان کاربرد دارد. با تولید آن در کشور، نیاز بیماران مبتلا به این بیماری تامین خواهد شد.

حجم بازار جهانی این ماده اولیه، ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود و تا سال ۲۰۲۸ به ۳۵۰ میلیون دلار خواهد رسید. همچنین فرآورده دارویی حاصل از آن، سال گذشته بازاری ۱.۶ میلیارد دلاری در سال گذشته داشت که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ۳.۵ میلیارد دلار برسد.

در حالی که هرکیلوگرم از واردات ماده اولیه اپرمیلاست، معادل ۱۲۰۰۰ دلار ارزبری به دنبال دارد، این ماده توسط شرکت دانش‌بنیان زیست تخمیر به قیمت ۸۰۰ دلار معادل ۶ درصد قیمت نمونه خارجی در داخل کشور تولید می‌شود.

نیاز کشور سالیانه ۱۵۰ کیلوگرم از ماده اولیه اپرمیلاست است و ایران با تولید این ماده اولیه دارویی، در جمع ۵ کشور دارنده فناوری تولید آن قرار خواهد گرفت.

سحر بهمنی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌تخمیر در حاشیه این مراسم با اشاره به این‌که قیمت تمام شده داروهای تولید و رونمایی شده شده ۲ تا ۶ درصد نمونه‌های وارداتی است، افزود: تلاش شده است تا با کاهش قیمت تمام شده بسیار پایین‌تر و کیفیت هم‌پای نمونه‌های خارجی، ضمن کمک به صرفه‌جویی ارزی، تسهیل دسترسی بیماران به داروهای مؤثر و ارتقای سلامت جامعه صورت بگیرد.

بهمنی ادامه داد: بهره برداری از این سایت تولید با دانش فنی بومی‌شده در شرکت و پتانسیل علمی بالا در واحد های تحقیق و توسعه، کیفیت و تولید شرکت ، کشور را جزو معدود کشور های تولید کننده این مواد اولیه دارویی قرار می‌دهد و در آینده نزدیک با تولید عملیاتی مولکول های دیگری که واحد تحقیقات به واحد تولید تحویل خواهد داد، ایران بین ۳ تا ۵ کشور تولید کننده مواد اولیه دارویی پرخطر قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌تخمیر با بیان این‌که تاییدیه‌های ملی و بین المللی برای تولید این ۳ ماده اولیه دریافت شده است، افزود: این شرکت دانش‌بنیان، برای تولید مواد اولیه دارویی یادشده گواهی GMP را از وزارت بهداشت دریافت کرده است و با راه اندازی خط تولید سه ماده اولیه اداراوون، توفاسیتینیب سیترات و اپرمیلاست در سال نخست علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیاز کشور، بالغ بر ۴۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد.