بیماران پسوریازیس به‌سراغ ضدآفتاب‌های حاوی اکسی‌بنزون و PABA نروند
بیماران پسوریازیس به‌سراغ ضدآفتاب‌های حاوی اکسی‌بنزون و PABA نروند

اگر پوست‌تان مبتلا به پسوریازیس است، باید در انتخاب ضدآفتاب محتاط باشید و فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را به‌دقت بخوانید. برای اینکه در مورد بهترین ضد آفتاب برای پوست مبتلا به پسوریازیس اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگر پوست حساسی دارید، به اگزما، پسوریازیس یا روزاسه مبتلا هستید یا پوست‌تان به‌دلیل استفاده از داروهای ضدآکنه تحریک شده است، توصیه می‌کنیم به‌سراغ ضدآفتاب‌های حاوی اکسی‌بنزون و PABA نروید. چون تحقیقات در مورد بهترین ضد آفتاب برای پوست حساس و جوش‌دار نشان داده است که این مواد باعث تحریک پوست می‌شوند.

اگر پوست شما نسبت به محصولات فوق حساس است، از ضدآفتاب فیزیکی یا مینرال استفاده کنید. در این محصولات از دی‌اکسید تیتانیوم یا زینک اکساید به‌عنوان ماده‌ی فعال استفاده می‌شود. این مواد در مقایسه با سایر ترکیبات تاثیر کمتری روی پوست‌های حساس دارند.

امولینت‌ها، مواد نگهدارنده و عطرهای موجود در ضدآفتاب در تشدید پسوریازیس نقش دارند. بعضی از فیلترهای شیمیایی اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) هم که در ضدآفتاب‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است به بروز بیشتر پسوریازیس منجر شوند.

علاوه بر این، نگهداری نادرست از کرم ضد‌آفتاب می‌تواند مواد شیمیایی و سایر ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن را تجزیه کند و باعث بروز آکنه و پسوریازیس شود. به‌عنوان مثال، اگر بطری یا تیوپ ضدآفتاب را داخل یک ماشین داغ یا زیر نور خورشید در کنار ساحل استخر بگذارید، گرما باعث تجزیه‌ی ترکیبات محصول و بی‌اثر شدن آن‌ها می‌شود.

اگر بعد از استفاده از یک کرم ضدآفتاب خاص دچار تشدید پسوریازیس صورت خود شدید، به مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن نگاه‌ی دقیق‌تری بیندازید. در بعضی از ضد‌آفتاب‌ها نگهدارنده‌های مصنوعی، عطرها، رنگ‌ها و مواد شیمیایی دیگری وجود دارد که باعث تشدید پسوریازیس می‌شوند. همچنین این محصولات ممکن است حاوی امولینت‌هایی باشند که وقتی در پایان روز به‌درستی شسته نمی‌شوند، منافذ پوست را مسدود می‌کنند. اگر هنوز در انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست جوش‌دار مردد هستید و نیاز به راهنمایی دارید، از متخصص پوست و مو کمک بگیرید.