داشتن رابطه جنسی و شریک جنسی با وجود پسوریازیس تناسلی
داشتن رابطه جنسی و شریک جنسی با وجود پسوریازیس تناسلی

در صورت ابتلا به پسوریازیس، دستگاه ایمنی به سلول‌های سالم پوست حمله خواهد کرد. این بیماری بر رابطه جنسی فرد نیز تاثیر گذار است.

پسوریازیس یک عارضه خود ایمنی التهابی است که می تواند بر روی پوست هر قسمتی از بدن اثر بگذارد. پسوریازیس تناسلی اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود و می تواند بخش بیرونی آلت تناسلی زن و مرد را درگیر نماید. این بیماری می تواند در نواحی بالای ران، بیضه‌ها، لایه های پوست بین ران و کشاله یا بین کفل های نشیمنگاه را درگیر کند. این عارضه به ندرت داخل واژن ایجاد می شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ که در نشریه درماتولوژی منتشر شد، نشان داد که یک سوم تا دو سوم از بیماران مبتلا به پسوریازیس مشکلات جنسی را تجربه می‌نمایند که از ناراحتی ناشی از بیماری سرچشمه می‌گیرد. پسوریازیسی که ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور معمول به اندازه بخش‌های دیگر پسوریازیس پوسته تولید نمی‌کند، اما می‌تواند موجب خارش شدید شود. از آنجایی که پوست این بخش‌های بدن لطیف‌تر است، کرم‌ها و پمادهای استروئیدی ضعیفتر به طور معمول بهترین گزینه برای تسکین خارش هستند.

اگرچه مقاربت جنسی باعث تحریک پوستی پسوریازیس ناحیه تناسلی می‌شود اما این بیماری مسری نیست و مشکلی در زندگی جنسی فرد مبتلا ایجاد نخواهد کرد. استفاده از کاندوم در روابط جنسی به کاهش علائم بیماری کمک کرده و مانع تماس پوستی و تحریک بیشتر پوست می‌شود. برای مردان مبتلا به پسوریازیس ناحیه تناسلی، استفاده از کاندوم و روان کننده می‌تواند شرایط بهتری را ایجاد کند. بدون در نظر گرفتن جنسیت، اگر از داروی پسوریازیس روی ناحیه تحت تأثیر قرار گرفته استفاده می‌کنید، آن را پیش از رابطه به خوبی شسته و پس از آن دوباره اعمال نمایید.

راه‌های کنترل پسوریازیس تناسلی

در کنترل پسوریازیس تناسلی باید به حساسیت این ناحیه توجه شود، زیرا پوست این مناطق حساس و نازک بوده و فرد مبتلا به پسوریازیس تناسلی باید هنگام استفاده از کرم های موضعی و سایر درمان ها بسیار مراقب باشد تا از ایجاد تحریکات پوستی یا ظاهر شدن علائم کششی در اندام تناسلی جلوگیری نماید. به طور کلی درمان ضایعات و لکه های پوست در پسوریازیس تناسلی سخت تر از رفع خارش و سوزش ناشی از بیماری می باشد. مهم است که ناحیه آسیب دیده همواره مرطوب نگه داشته شود و معمولا از روش های موضعی نظیر ژل دایوبت، لوسیون‌ها و قطره‌های بتامتازون و کرم هیدروکورتیزون برای از بین بردن ضایعات استفاده می شود. کنترل این بیماری به برقراری رابطه جنسی بهتر کمک می نماید.

بیماران پسوریازیس بخصوص در فصل گرم بهتر است روزانه لباس زیر خود را عوض کنند چراکه تعریق در این ناحیه، جنس لباس نامناسب و حتی پیاده‌روی زیاد می‌تواند تاثیر منفی در کنترل پسوریازیس تناسلی داشته باشد.

پسوریازیس تناسلی ممکن است با نوعی عفونت در ناحیه تناسلی ظاهر شود که برای درمان این نوع از وضعیت با نظر پزشک می‌توان از ترکیب کلوتریمازول و کلوبتازول استفاده کنیم.

داشتن رابطه جنسی و شریک جنسی با وجود پسوریازیس تناسلی:

در رابطه با بیماری پسوریازیس و بخصوص تظاهرات پوستی ناشی از این بیماری در ناحیه تناسلی با طرف مقابل خود قبل از رابطه جنسی صحبت کنید؛ با این کار همدلی بینتان ایجاد شده و از لحاظ جنسی و جسمی آسوده خواهید بود. در هر حال دیگران حق دارند از وضعیت سلامتی طرف مقابل خود با خبر باشند و متاسفانه ضایعات پسوریازیس می‌تواند رفتار اکراه‌آمیز دیگران را در پی داشته باشد.