کرم های دارای رتینول برای افراد داری پسوریازیس توصیه می‌شود
کرم های دارای رتینول برای افراد داری پسوریازیس توصیه می‌شود

رتینوئیدها اشکالی از ویتامین A هستند که در فرمول‌های موضعی و خوراکی ارائه می‌شوند و می‌توانند رشد سلول‌های پوستی را در افراد مبتلا به پسوریازیس کاهش دهند.

رتینول به عنوان یک مشتق از ویتامین A با تأثیرات ضد التهابی و تنظیم کننده فعالیت سلول‌‎‌ها، برخی از علائم پسوریازیس (یک بیماری پوستی مزمن و التهابی) را کاهش می دهد. به همین دلیل کرم های دارای رتینول برای افراد داری پسوریازیس توصیه می شود. رتینول به فرآیند بازسازی سلولی پوست کمک کرده و باعث بهبود بافت پوست و روشن شدن آن می‌ شود.

رتینول چیست؟

رتینول یک شکل از ویتامین A است که به عنوان یک ماده قوی در مراقبت از پوست و سلامت آن استفاده می‌ شود. رتینول به دلیل خاصیت‌ های آنتی‌ اکسیدانی سروصدای زیادی زیادی در حوزه سلامت و زیبایی پوست کسب کرده است. از خصوصیات بارز رتینول می‌ توان به افزایش کلاژن سازی، کاهش چین و چروک و افزایش بازسازی سلولی اشاره کرد.

هرچند که رتینول به عنوان یک ماده موثر برای سلامت شناخته شده است اما استفاده از آن ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند. بنابراین با مشورت پزشک و مشاوره تخصصی از این محصول استفاده کنید. در مجموع، شش رتینوئید موضعی و پنج رتینوئید خوراکی برای استفاده در ایالات متحده تایید شده است. از این میان، دو مورد برای درمان پسوریازیس کاربرد دارند:

● Tazorac (tazarotene):

به صورت موضعی به عنوان کرم، ژل یا فوم برای پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود. کرم تازوراک اولین فرمولاسیون رتینوئیدی بود که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان پسوریازیس تایید شد. نسخه‌های ژنریک این دارو از آن زمان با نام‌های تجاری Avage، Fabior، Zorac و غیره معرفی شدند.

Tazorac در فرمولاسیون کرم، ژل و فوم با قدرت های ۰٫۰۵% و ۰٫۱% موجود است. در مقایسه، فرمول ۰٫۱٪ موثرتر است اما احتمال ایجاد عوارض جانبی نیز بیشتر است. به همین دلیل، متخصص پوست شما احتمالاً فرمولاسیون ۰٫۰۵٪ را تجویز می کند و در صورت نیاز شما را به فرمولاسیون قوی تر ۰٫۱٪ تغییر می دهد.

Tazorac برای درمان پسوریازیس پلاکی خفیف تا متوسط ​​که کمتر از ۲۰ درصد از بدن را در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال پوشش می‌دهد تأیید شده است.

● سوریاتان (اسیترتین):

به صورت خوراکی برای پسوریازیس شدید مصرف می‌شود. سوریاتان فقط در بزرگسالان مبتلا به پسوریازیس شدید که به داروهای خط اول و دوم مانند کرم هیدروکورتیزون، متوترکسات یا سیکلوسپورین پاسخ نداده‌اند استفاده می شود.

سوریاتان اغلب در ترکیب با فتوتراپی یا داروهای بیولوژیک نسل جدیدتر مانند هومیرا (ادالیموماب) و انبرل (اتانرسپت) استفاده می شود.

نکات استفاده از رتینول:

⊛ زمان استفاده از محصولات حاوی رتینول، استفاده ضدآفتاب (حتی در روز های ابری) ضروری است. زیرا رتینول پوست را ‌نسبت به نور حساس تر کرده و آن را تحریم می کند.

⊛ اگر باردار هستید نباید رتینول استفاده کنید و اگر قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

ابتدا تست حساسیت انجام دهید. مقدار کمی از محصول را در یک ناحیه کوچک از پوست آزمایش کنید و اگر نشانه های حساسیت از جمله قرمزی، خارش و سوزش دیدید، نباید از این محصول استفاده کنید.

⊛ اگر دچار اگزما یا زخم های فعال هستید، به هیچ عنوان از رتینول استفاده نکنید.

⊛ استفاده همزمان از رتینول و ویتامین سی در روتین پوستی شما اثر بخشی بسیار بهتری خواهد داشت.

⊛ همزمان با استفاده از رتینول، از مرطوب‌ کننده هم استفاده کنید تا خشکی پوست را کاهش دهید.

در کل هرگونه تصمیم در مورد استفاده از رتینول یا دیگر محصولات درمانی باید با توجه به نظر پزشک و تشخیص دقیق او انجام شود.