کنترل پسوریازیس پوسچرلر با پماد موضعی تریامسینولون
کنترل پسوریازیس پوسچرلر با پماد موضعی تریامسینولون

پماد موضعی تریامسینولون (Triamcinolone) یک ترکیب گلوکوکورتیکوئید صناعی است که به دلیل آثار ضد التهابیش در بیماریهای مختلفی مانند اگزما، لوپوس، پسوریازیس، و آرتریت خود ایمنی استفاده می‌شود و مهارکننده واکنشهای التهابی و کاهش علائم التهابی می شود. پماد موضعی تریامسینولون در موارد درماتوزهای مقاوم همانند پسوریازیس پوسچرلر که عفونت ثانویه باکتریایی و یا کاندیدیا وجود […]

پماد موضعی تریامسینولون (Triamcinolone) یک ترکیب گلوکوکورتیکوئید صناعی است که به دلیل آثار ضد التهابیش در بیماریهای مختلفی مانند اگزما، لوپوس، پسوریازیس، و آرتریت خود ایمنی استفاده می‌شود و مهارکننده واکنشهای التهابی و کاهش علائم التهابی می شود. پماد موضعی تریامسینولون در موارد درماتوزهای مقاوم همانند پسوریازیس پوسچرلر که عفونت ثانویه باکتریایی و یا کاندیدیا وجود داشته و یا مشکوک به بروز عفونت است تجویز می شود.

شرکت سازنده:

شرکت پریگو (Perrigo) یک شرکت داروسازی آمریکایی است، که در زمینه تولید و عرضه داروهای صناعی، داروهای بدون نسخه، مکمل‌های غذایی و محصولات بهداشت و درمان فعالیت می‌نماید.

شرکت پریگو در سال ۱۸۸۷ توسط لوتر و چارلز پریگو در ایالت میشیگان تاسیس شد.شرکت داروسازی پریگو در حال حاضر دارای کارخانجات تولیدی، در کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، مکزیک، اسرائیل، هند، چین و بریتانیا می‌باشد.

مکانیسم اثر پماد تریامسینولون :

کورتیکواستروئیدها از دیواره سلولی نفوذ نموده و به گیرنده های سیتوپلاسمی سلولها متصل شده و درنهایت با ترکیب با DNA سلول از طریق تحریک mRNAموجب افزایش سنتز آنزیمهای مهارکننده واکنشهای التهابی و کاهش علائم التهابی می شوند.نیستاتین دارای خاصیت ضد قارچ مانند سوشهای کاندیدا و تریکوفایتون ها می باشد، نیستاتین با اتصال به استرولها در دیواره سلولی و با تغییر در نفوذپذیری غشایی موجب نشت اجزای سلولی در قارچها می شود. نئومایسین نیز با مهار سنتز پروتئین در باکتریهای حساس موجب ازبین رفتن آنها می شود و بیشتر بر روی سوشهای گرم منفی تاثیر دارد.

موارد عدم مصرف:

در صورت ابتلا به هرپس سیمپلکس، رزآسه، آکنه ولگاریس، درماتیت اطراف دهان، عفونت توبرکلوز پوستی، آبله مرغان یا سایر عفونتهای ویروسی پوست، کاندیدیازیس، در صورت وجود بیماریهای گوشی ( بخصوص در اوتیت گوش خارجی) و نیز هر گونه حساسیت قبلی در مصرف تریامسینولون و یا سایر کورتیکوستروئیدها، نیستاتین، نئومایسین و یا سایر آنتی بیوتیکهای دیگر از قبیل آمیکاسین، جنتامایسین، کانامایسین، استرپتومایسین یاتوبرامایسین و یا سایر اجزاء فرمولاسیون، مصرف آن منع شده است .

مقدار و نحوه مصرف:

مقدار کافی از پماد را بر روی موضع ۱ تا ۲ بار در روز بمالید. در اطفال کمتر از ۲ سال توصیه نمی شود. مصرف بیش از ۳ هفته آن توصیه نمی شود. پوست ناحیه تناسلی تحت درمان بخصوص درشیرخواران با این دارو نباید بانداژ و یا با پوشک و پوشش پلاستیکی محکم شود .

هشدارها و احتیاطات:

جذب سیستمیک کورتیکوستروئیدهای موضعی موجب مهار برگشت پذیر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز- آدرنال شده از اینروی در مصرف درازمدت و یا مقادیر زیاد علائم سندرمکوشینگ، هیپرگلیسمیا و گلوکوزوری در برخی بیماران دیده می شود.

در صورت برطرف نشدن علائم و یا تشدید علائم در طی ۱ هفته باید بررسی مجدد صورت گیرد.

مصرف این پماد موضعی در دوران بارداري و یا شيردهي بخصوص بمدت طولانی و یا در نواحی وسیع و یا مقادیر زیاد و یا در پستان و یا نواحی اطراف آن بخصوص قبل از شیردهی توصیه نمی‌ شود.

عوارض جانبی:

مهم ولی با شیوع کم و نادر: حساسیت، آکنه، پرمویی، ریزش مو، خطوط قرمز صورتی بر روی پوست، نازکی پوست، خارش، بثورات، قرمزی، آماس

نگهداری:

دارو در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداري و از یخ زدن محافظت شود.

بسته بندی:

هر جعبه محتوی ۱ عدد تیوپ ۱۵ گرمی پماد تریامسینولون به همراه راهنمای مصرف بیمار می‌باشد.

راهنماییهای عمومی برای مصرف صحیح دارو:

از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید

از پانسمان کردن و یا به کار بردن پوشش دیگر بر روی ناحیه تحت درمان با این پماد خودداری کنید

دارو را بیش از مقدار تجویز شده توسط پزشک یا مقدار توصیه شده توسط سازنده دارو، مصرف نکنید

از تماس دارو با چشمها و اطراف آن خودداری کنید

از منجمد نمودن این دارو و یا قرار دادن در فریزر خودداری کنید

در صورتیکه بعد از دو هفته درمان عارضه ای که برای آن پماد تجویز شده بهبود نیافت و یا بدتر شد حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید

مقدار کمی از پماد را به موضع موردنظر بمالید

حداکثر مصرف این دارو ۲ هفته می باشد

دوره درمان را کامل کنید