آشفته‌بازار دارو بیماران پسوریازیس را گرفتار کرده است
آشفته‌بازار دارو بیماران پسوریازیس را گرفتار کرده است

نایاب شدن داروهای پوستی از جمله داروی نئوتیگازون ۱۰ در سطح کشور، بسیاری از بیماران پوستی به ویژه بیماران مبتلا به پسوریازیس را دچار مشکل کرده و موجب ایجاد وقفه در درمان آنان شده است.

نایاب شدن داروهای پوستی از جمله داروی نئوتیگازون ۱۰ در سطح کشور، بسیاری از بیماران پوستی به ویژه بیماران مبتلا به پسوریازیس را دچار مشکل کرده و موجب ایجاد وقفه در درمان آنان شده است. پماد دایوبت شرکت لئو هم که ۴ سال پیش در وزن ۳۰ گرمی و با ارز ۳ هزار تومانی توسط دولت وارد کشور میشد امروزه با ارز ۴۲ هزار تومانی و بدون یارانه قابل تهیه است.

بیماران پوستی و نیازمند به دارو که بخش عمده ای از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند این روزها به رغم دوندگی‌ها و تلاش خانواده هایشان به داروهای خود دسترسی ندارند و با تشدید عوارض پوستی‌اشان متحمل درد و رنج بسیاری هستند. داروی نئوتیگازون ۱۰ یکی از داروهای نایابی است که داروی مشابه داخلی و خارجی آن نیز از دسترس بیماران خارج است.

گلستان این روزها کمبود برخی از اقلام دارویی گریبان بیماران پوستی را هم گرفت و بسیاری از بیماران علاوه‌بر درد و رنج بیماری باید گرانی افسارگسیخته و کمبود دارویی را هم به جان بخرند و متأسفانه در این بین کودکان مبتلا به این بیماری درد و رنج بیشتری را متحمل می‌شوند.

مادر یک کودک ۶ ساله گلستانی در بیان مشکلات‌شان گفت: پسر ۶ ساله‌ام سال‌ها از مشکل پوستی رنج می‌برد و طی سال‌های گذشته به‌رغم استفاده از داروهای پوستی گرانقیمت هنوز هم مشکل پوستی آن برطرف نشده اما اخیراً داروی نئوتیگازون ۱۰ برای پسرم تجویز شده بود که اثربخشی بسیار بالایی داشت و بسیاری از عوارض پوستی را رفع می‌کرد که متأسفانه نزدیک دو ماه است که دیگر این قرص را پیدا نمی‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه مشکل پوستی پسرم بیشتر در کف پا است و این مسئله موجب شده بر اثر خشکی زیاد ترک بردارد و این موضوع حتی راه رفتن پسرم را دچار مشکل کرده است.

مادر این کودک می‌گوید: آخرین باری که این دارو را تهیه کردم اواخر مهر ماه بود که پزشک چهار ورق از قرص نئوتیگازون ۱۰ را برای پسرم تجویز کرد که دو ورق آن را به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان از داروخانه تهیه کردیم که خوشبختانه بعد از مصرف حال پسرم خیلی بهتر شد و با وجود افزایش قیمت بی‌رویه قیمت این دارو باز هم خوشحال بودیم اما متأسفانه پس از اتمام دارو، تلاشم برای تهیه مجدد آن بی‌نتیجه مانده است.

این شهروند گرگانی تأکید می‌کند که پزشک معالج فرزندم هم به ما اعلام کرده که این دارو نمونه داخلی ندارد و حتی به ما توصیه کرد برای حفظ سلامت فرزندمان از خارج کشور این دارو را تهیه کنیم، البته دوز ۲۵ داروی نئوتیگازون در داروخانه‌ها موجود است اما برای سن فرزندم مناسب نیست گرچه همین قرص هم با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که با دفترچه بیمه نهایت به قیمت ۸۰۰ هزار تومان می‌توان تهیه کرد.

مادر این کودک خردسال از مسئولان خواست فکری به حال بازار نابه سامان دارو کنند و تأکید کرد: مدت‌ها است که تهیه داروی پسرم به دغدغه اصلی ما تبدیل شده، چطور می‌توانم در برابر سلامت فرزندم بی‌تفاوت باشم متأسفانه نبود دارو هم به رنج بیماری و گرانی سرسام‌آور دارو اضافه شده و این شرایط ما را با چالش مواجه کرده که انتظار دارم مسئولان ذی ربط برای حل این مشکل تدبیری اتخاذ کنند.

این درحالیست که داروخانه‌داران اظهار می‌دارند که علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها داروی نئوتیگازون ۱۰ که برای بیماری پسوریازیس مصرف می‌شود و داروهای مشابه با برندهای داخلی و خارجی این بیماری مدت‌ها است موجود نیست و به نظر می‌رسد شرکت‌های دارویی از توزیع آن طفره ‌می‌روند.

برخی داروخانه‌داران علل این کمبودها را توزیع نامناسب اقلام دارویی و آشفته‌بازار پیش آمده پس از حذف ارز دارو می‌دانند که موجب شده قیمت برخی از اقلام دارویی رشد ۳۰۰ برابری داشته است.

یک متصدی داروخانه گفت: چند ماهی می‌شود که نتوانستیم داروی نئوتیگازون ۱۰ را خریداری کنیم البته این بیماری شاید خیلی شایع نباشد اما بیماران مبتلا به قارچ پوستی که شیوع آن در برخی از مناطق شهرستان شایع‌تر است برای تهیه داروی فلوکونازول با مشکل مواجه‌اند. داروی معمولی‌تر برای درمان بیماری پسوریازیس وجود ندارد چه برسد به قرص نئوتیگازون ۱۰ که تولید داخل نیست و خارجی است.