راهکارهای مدیریت وزن در بیماران مبتلا به پسوریازیس
راهکارهای مدیریت وزن در بیماران مبتلا به پسوریازیس

کسانی که وزن متناسب و مطلوبی دارند، از مزیت‌ های زیادی برخوردار می‌ شوند؛ اما شاید ندانید که وزن متناسب می‌ تواند به کنترل و مدیریت بیماری پوستی پسوریازیس کمک کند. این موضوع مهم از طرف دیگر می‌ تواند خطر ابتلای شما به بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد که نکته مهمی به حساب […]

کسانی که وزن متناسب و مطلوبی دارند، از مزیت‌ های زیادی برخوردار می‌ شوند؛ اما شاید ندانید که وزن متناسب می‌ تواند به کنترل و مدیریت بیماری پوستی پسوریازیس کمک کند. این موضوع مهم از طرف دیگر می‌ تواند خطر ابتلای شما به بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد که نکته مهمی به حساب می‌ آید. در واقع، همان‌ طور که می‌ دانید پسوریازیس این دو بیماری را شدیدتر می‌ کند. پزشکان هنوز دقیقا نمی‌ دانند چرا، اما بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس دچار اضافه‌ وزن هستند.

در واقع، ابتلا به پسوریازیس می‌ تواند خطر افزایش وزن را بیشتر کند، به‌خصوص اگر باعث کم شدن فعالیت‌ های بدنی شده باشد. ضمنا اگر فرد مبتلا به پسوریازیس چاق باشد، احتمال تشدید پسوریازیس هم بیشتر می‌ شود. بنابراین اگر مبتلا به پسوریازیس هستید، باید وزنتان را مدیریت کنید، چون کاهش وزن حتی اگر خیلی کم باشد باز هم باعث بهبودی شما می‌ شود. در ادامه به راهکارهای مدیریت وزن در بیماران مبتلا به پسوریازیس می پردازیم.

رژیم غذایی سالم:

اولین نکته برای مدیریت وزن، رعایت رژیم غذایی سالم است. معمولا رژیم غذایی سالمی که متخصصان توصیه می‌ کنند، شامل این موارد می‌ شود:

مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید؛

مقدار زیادی غلات سبوس‌دار برای وعده‌ های غذاییتان در نظر بگیرید؛

پروتئین‌ های بدون چربی را انتخاب کنید، مثل سینه مرغ بدون پوست و ماهی؛

گوش قرمز کمتری بخورید؛

استفاده از محصولات لبنی پُرچرب را محدود کنید؛

مصرف کربوهیدرات‌ های تصفیه‌ شده مثل ماکارونی و برنج سفید را کاهش دهید؛

از محصولات غذایی فرآوری‌ شده استفاده نکنید.

ضمنا به نظر متخصصان، بهتر است که استفاده از قندهای تصفیه‌ شده را هم کاهش دهید. رعایت همه این نکات در کنار هم به شما کمک می‌کند تا وزنتان را مدیریت کنید و درنهایت باعث بهبودی پسوریازیس می‌ شود.

ورزش کردن، بخش مهمی از برنامه مدیریت وزن برای افراد مبتلا به پسوریازیس:

ورزش کردن، بخش مهمی از برنامه مدیریت وزن برای افراد مبتلا به پسوریازیس است. شاید بپرسید که بهترین برنامه ورزشی برای این افراد چه می‌ تواند باشد؟ به نظر متخصصان، هر برنامه ورزشی که انجام دادن کامل و درست آن در توان فرد مبتلا به این بیماری پوستی باشد، مفید است.

البته اگر علائم پوستی و آرتریت، مانع از انجام درست فعالیت‌ های ورزشی شوند، فرد مبتلا به بیماری پسوریازیس باید به پزشک مراجعه کند تا درمان‌ های لازم را انجام دهد. با این‌حال اگر فرد مبتلا به پسوریازیس، دچار آرتریت شده باشد، باید ورزش‌ هایی را انتخاب کند که برای مفصل‌ ها راحت باشند. مثلا شنا یا راه رفتن در آب می‌ تواند گزینه موثر و مناسبی برای این افراد باشد. ضمنا به نظر بعضی از متخصصان، دوچرخه‌ سواری و پیاده‌ روی هم می‌ تواند برای این افراد مفید باشد.

در هر صورت اگر مشکلات مفصلی ندارید و می‌ خواهید که وزنتان را واقعا کاهش دهید، بهتر است تمرینات قدرتی را به برنامه ورزشیتان اضافه کنید. این کار از طرفی باعث می‌ شود که توده‌های عضلانی بدون چربی شما افزایش پیدا کند و از طرف دیگر بدنتان هر روز کالری بیشتری می‌ سوزاند. البته اگر تازه‌کار هستید، با وزنه‌ های سبک شروع کنید و آرام‌ آرام سراغ وزنه‌ های سنگینتر بروید. ضمنا اگر چند جلسه را زیر نظر مربی ورزشی بگذرانید، می‌ توانید بهتر عمل کنید، چون تکنیک‌ های بهتری یاد خواهید گرفت.

کالری‌های مصرفیتان را به خوبی کنترل کنید:

آن دسته از بیماران مبتلا به پسوریازیس که می‌ خواهند وزنشان را کاهش دهند، باید کالری‌ های مصرفیشان را به‌ خوبی کنترل کنند. مهمترین نکته در زمینه کالری‌ ها این است که اگر میزان کالری‌ هایی که می‌ سوزانید، بیشتر از کالری‌ های مصرفیتان باشد، وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین برای این‌ که هر هفته بتوانید نیم کیلوگرم از وزنتان را کم کنید، باید بیشتر از ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید هر روز ۵۰۰ کالری از برنامه غذاییتان را حذف کنید یا همین مقدار کالری را با ورزش کردن بسوزانید.

با این‌حال بهتر است که هدف‌گذاری برای کاهش وزن را آرام‌ آرام پیش ببرید و هر هفته بین نیم تا یک کیلوگرم از وزنتان را کاهش دهید. رعایت کردن نکات زیر می‌ تواند به چنین برنامه‌ای کمک کند: یکی از مهم‌ترین نکات این است که فقط در مواقع گرسنگی واقعی غذا بخورید.

در واقع، باید بتوانید گرسنگی واقعی را از خستگی، بی‌ حوصلگی و استرس تشخیص بدهید. ضمنا نباید تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرید. برای این کار بهتر است در طول روز، مایعات کافی بنوشید. غذا خوردن آرام هم می‌تواند به این افراد کمک کند. در واقع با این کار به بدن زمان می‌دهید تا سیری را به‌ درستی تشخیص دهد. ضمنا اگر دفترچه یادداشتی برای ثبت غذاها داشته باشید، می‌ توانید از غذا خوردن احساسی جلوگیری کنید.