راهنمای افراد مبتلا به پسوریازیس در شرایط پاندمی ویروس کرونا جدید
راهنمای افراد مبتلا به پسوریازیس در شرایط پاندمی ویروس کرونا جدید

به دنبال ارزیابی اثرات COVID-19 بر مبتلایان به بیماری پسوریازیس هستیم. داده های کافی وجود ندارد؛ با این وجود ما باید بیشتر بدانیم، هر لحظه از هر روز که در طول بیماری همه گیر COVID-19 می گذرد، بیماران برای راهنمایی به پزشکان خود مراجعه می کنند، یا آنها با سایت درمانی پسوریازیس تماس می گیرند […]

به دنبال ارزیابی اثرات COVID-19 بر مبتلایان به بیماری پسوریازیس هستیم. داده های کافی وجود ندارد؛ با این وجود ما باید بیشتر بدانیم، هر لحظه از هر روز که در طول بیماری همه گیر COVID-19 می گذرد، بیماران برای راهنمایی به پزشکان خود مراجعه می کنند، یا آنها با سایت درمانی پسوریازیس تماس می گیرند که به دنبال پاسخ به سؤالاتی از قبیل: آیا باید داروهای بیولوژیک خود را کنار بگذارم؟ آیا به دلیل مصرف داروهایم در معرض خطر بیشتری هستم؟ اگر نتوانم به مطب بروم یا خانه خود را ترک کنم، چگونه با پزشک خود در مورد راه حل ها کار کنم؟

آنچه را که ما می خواهیم فرصتی برای جمع آوری اطلاعات و سپس آگاهی دادن به بیماران با جدیدترین و دقیق ترین جزئیات تعامل بین بیماری پسوریازیس و COVID-19 است. اما هیچ دکمه مکثی وجود ندارد. بنابراین ما به کجا خواهیم رفت و چقدر سریع می توانیم آن را عملی کنیم.

ما البته از ریشه مشکل شروع می کنیم. ما به داده نیاز داریم:

در حالی که درک ما از بیماری پسوریازیس و درمان های موجود طی سال های گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اهمیت داشتن داده های مربوط به COVID-19 را نمی توان زیاده روی کرد.

در شرایط کنونی با توجه به شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور مهمترین و مؤثرترین اقدام برای همه افراد، انجام مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از مواجهه با عامل بیماری زاست.

از طرفی افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس به واسطه مصرف داروهای تنظیم کننده یا تضعیف کننده ایمنی ممکن است در صورت ابتلا به عفونت، علائم شدیدتری را تجربه کنند؛ لذا با توجه به اهمیت تداوم مصرف داروها برای کنترل بیماری و پیشگیری از عود بیماری، رعایت نکات بهداشتی پیشگیرانه برای کاهش احتمال مواجهه با ویروسها و باکتریها ضروری است.

راهنمای افراد مبتلا به پسوریازیس در شرایط پاندمی ویروس کرونا جدید:

شما نیز همچون سایر افراد جامعه باید نکات پیشگیرانه بهداشتی قید شده توسط وزارت بهداشت و توصیه های پزشک معالج را با دقت رعایت کنید. در صورتی که مبتلا به پسوریازیس هستید و از داروهای تنظیم کننده ایمنی استفاده میکنید به نکات ذیل توجه فرمایید:

۱) در نظر داشته باشید که بسیاری از صابون ها و ضدعفونی کننده های دست، حاوی ترکیباتی هستند که باعث تحریک و خشکی پوست در بیماران مبتلا به اگزما و پسوریازیس میشوند؛ لذا بهتر است از شویندههای ملایم مانند شامپو و صابون بچه استفاده کنید و پس از شست و شو، از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایید.

۲) اگر ناچار هستید که از منزل خارج شوید، برای جلوگیری از شستوشوی مکرر دست که میتواند منجر به خشکی پوست شود، از دستکش (لاتکس یا نیتریل یا وینیل) و در صورت در دسترس نبودن آنها، دستکش نایلونی به صورت دولایه استفاده کنید تا دفعات نیاز به شستن دست ها کاهش یابد.

۳) در صورت بروز علائم عفونت تنفسی مانند تب، سرفه و تنگی نفس و فرارسیدن زمان مصرف داروی پسوریازیس، دارو را مصرف نکنید و مصرف آن را تا زمان تأیید پزشک معالج به تعویق بیندازید؛ همچنین به منظور درمان عفونت تنفسی، فوراً با رعایت نکات بهداشتی به مرکز درمانی مراجعه کنید.

۴) در صورتی که به علت وجود علائم تنفسی به مرکز درمانی مراجعه کردید و ابتال به کروناویروس جدید تشخیص داده شد، موضوع را به پزشک متخصص پوست خود اطلاع دهید تا با توجه به شرایط شما درمورد مصرف داروهای پسوریازیس تصمیم گیری نمایند و در صورت در دسترس نبودن ایشان داروهای بیولوژیک پسوریازیس را ادامه ندهید.

۵) همچنین لازم است پزشک متخصص عفونی نیز در جریان داروهای مصرفی شما برای پسوریازیس قرار گیرند و مصرف داروهای کنترل عفونت تجویزشده توسط ایشان بلافاصله شروع شود.